Spørsmål om kort og PIN

Hvilken valuta bør jeg betale med i utlandet?

Vi vil råde deg til å velge belastning i lokal valuta ved bruk av kortet i utlandet, selv om brukerstedet spør om du vil ha beløpet i norske kroner. Visa/MasterCard omregner valutabeløpet til norske kroner etter dagsaktuell kurs tillagt 1,75 %. Brukerstedet bestemmer selv hvilke omregningskurs de skal benytte for norske kroner, og er som oftest dyrere enn banken.

Har du mottatt ditt første kort fra oss?

Husk å signere kortet. PIN-koden får du i en egen forsendelse.

Har du personlig nettbank i DNB, kan du også hente frem PIN-koden der. Velg Dagligbank og lån i toppmenyen, og under Kort klikker du på Vise PIN-kode.

Hvordan sperrer jeg kortet mitt?

Skulle du være så uheldig å miste eller bli frastjålet bankkortet, er det viktig at du umiddelbart ringer (+47 915) 04800 for å sperre kortet. Vi har åpent hele døgnet, alle dager.

Kortet mitt nærmer seg utløpsdato, må jeg gjøre noe?

Du får tilsendt nytt kort automatisk når det gamle nærmer seg utløpsdato. Det gamle kortet er gyldig til siste dag i utløpsmåneden.

Husk å oppdatere kortdetaljer hos forbindelser som belaster kortet ditt.

Hvis du har chip-kort, bruker du samme kode som før.

Har jeg reiseforsikring inkludert i kortet?

Du er automatisk forsikret under reisen når mer enn halvparten av transportkostnaden er betalt/belastet med kredittkortet ditt. Forsikringen dekker både deg og din familie eller inntil 3 medreisende. Er bagasjen din forsinket, gir vi deg mulighet til umiddelbart å handle inn det mest nødvendige.

Debetkort har ikke reiseforsikring inkludert.

Er det regionsperre på kortet mitt?

Regionsperre gjør at bankkortet er sperret for bruk i spesifikke geografiske områder. Dette gjøres blant annet for å forhindre misbruk av tapte eller kopierte kort.

Vi har ikke regionsperre på bankkortene våre. Hvis vi oppdager mistenkelig bruk av bankkort, som for eksempel at det blir brukt på nye steder, kontakter vi eieren av kortet. Da får vi sperret kort som er kommet på avveie, og hindrer misbruk.

Hvorfor må jeg bruke BankID ved netthandel?

Våre kortholdere er beskyttet med betalingsløsningene Verified by Visa og MasterCard SecureCode. Løsningene er utviklet for tryggere handel på internett og benytter din BankID for legitimering. Du vil kjenne igjen BankID-bildet fra innloggingen i din nettbank.

Hva skjer når kortet nærmer seg utløpsmåned?

I god tid før utløpsdato vil du få tilsendt nytt kort. Skal du være borte lenge, bør du sjekke utløpsdatoen på kortet ditt før du drar. Du finner måned og år på forsiden av kortet. Kortet ditt er gyldig i hele måneden som fremkommer som utløpsmåned.

For fornyelse av debet- og kredittkort, ring 04800

Hva betyr 45 dager rentefri kreditt?

En gang i måneden vil du motta faktura med 14 dagers betalingsfrist. Det gir inntil 45 dager rentefri betalingsutsettelse avhengig av når i måneden belastningen finner sted. Benyttes kortet i begynnelsen av faktureringsperioden vil du ha inntil 45 dager rentefri kreditt. Antall dager rentefri kredittid reduseres etter hvert som en nærmer seg faktureringstidspunkt. Benyttes kortet siste dag før fakturering vil den rentefrie kreditttiden være 15 dager.
Finner du ikke det du leter etter? Send oss en e-post
Kontakt oss
Hele døgnet, alle dager
04800
Nyttige lenker

Visa

Mastercard