Spørsmål om kort og PIN

Sperre ditt debetkort?

Hvis uhellet skulle være ute og du mister eller blir frastjålet kortet ditt, må du sørge for å sperre det umiddelbart. Ring oss døgnet rundt på 04800.
Fra utlandet ringer du +47 915 04800.

Sperre ditt kredittkort?

Hvis uhellet skulle være ute og du mister eller blir frastjålet kortet ditt, må du sørge for å sperre det umiddelbart.
Ta kontakt med DNB Corporate MasterCard kundeservice på telefon + 47 21 01 50 01 og velg sperretjenesten.

Spørsmål og svar om debetkort

Hvilken valutasort bør jeg betale med når jeg handler med kort i utlandet?

Vi vil råde deg til å velge belastning i lokal valuta ved bruk av kortet i utlandet, selv om brukerstedet spør om du vil ha beløpet i norske kroner. Visa/MasterCard omregner valutabeløpet til norske kroner etter dagsaktuell kurs tillagt 1,75 %. Brukerstedet bestemmer selv hvilke omregningskurs de skal benytte for norske kroner, og er som oftest dyrere.

Hvor finner jeg pinkode til mitt bedriftskort?

Har du bedriftskort hos oss og har glemt koden din hentes denne i vår private nettbank da kort er registrert på ditt personnummer. Velg Dagligbank og lån i toppmenyen, og under Kort klikker du på Vise PIN-kode. Hvis du ikke har privat nettbank i DNB, kan du fortsatt logge inn med ditt personnummer og BankID fra annen bank.

Kortet mitt nærmer seg utløpsdato, må jeg gjøre noe?

Du får tilsendt nytt kort automatisk når det gamle nærmer seg utløpsdato. Det gamle kortet er gyldig til siste dag i utløpsmåneden.

Husk å oppdatere kortdetaljer hos forbindelser som belaster kortet ditt.

Hvis du har chip-kort, bruker du samme kode som før.

Har jeg reiseforsikring inkludert i kortet?

Debetkort har ikke reiseforsikring inkludert.

Er det regionsperre på kortet mitt?

Regionsperre gjør at bankkortet er sperret for bruk i spesifikke geografiske områder. Dette gjøres blant annet for å forhindre misbruk av tapte eller kopierte kort.

Vi har ikke regionsperre på bankkortene våre. Hvis vi oppdager mistenkelig bruk av bankkort, som for eksempel at det blir brukt på nye steder, kontakter vi eieren av kortet. Da får vi sperret kort som er kommet på avveie, og hindrer misbruk.

Hvorfor må jeg bruke BankID ved netthandel?

Våre kortholdere er beskyttet med betalingsløsningene Verified by Visa og MasterCard SecureCode. Løsningene er utviklet for tryggere handel på internett og benytter din personlige BankID for legitimering. Du vil kjenne igjen BankID-bildet fra innloggingen i din private nettbank.

Hva skjer når kortet nærmer seg utløpsmåned?

I god tid før utløpsdato vil du få tilsendt nytt kort. Skal du være borte lenge, bør du sjekke utløpsdatoen på kortet ditt før du drar. Du finner måned og år på forsiden av kortet. Kortet ditt er gyldig i hele måneden som fremkommer som utløpsmåned.

For fornyelse av debet- og kredittkort, ring 04800.

Se også: Vår produktside om Visa-kort for bedrifter og Bedriftskortet, et praktisk kort til småkjøp i Norge.

Spørsmål og svar om kredittkort

Hvor finner jeg informasjon om mitt DNB Corporate MasterCard?

På nettsiden Mitt Corporate MasterCard får du oversikt over saldo, dine siste transaksjoner og fakturaer. Her kan du også søke om økt kredittramme. Logg inn med BankID, BankID på mobil eller med ditt fødselsnummer (11 siffer), og de fire siste tallene i ditt mobilnummer. Velger du pålogging med fødselsnummer og tall fra mobiltelefon-nummeret får du tilsendt engangskode per SMS.

Har du spørsmål rundt transaksjoner på kortet kan du kontakte DNB Corporate MasterCard kundeservice, på telefon 21 01 50 01 eller benytte e-post: kundeservice@corporatemastercard.no.

Kortet mitt nærmer seg utløpsdato, må jeg gjøre noe?

Du får tilsendt nytt kort automatisk når det gamle nærmer seg utløpsdato. Det gamle kortet er gyldig til siste dag i utløpsmåneden. PIN-koden vil være den samme som før.

Husk å oppdatere kortdetaljer hos forbindelser som belaster kortet ditt.

Kan jeg velge min egen PIN-kode?

Når du søker om et DNB Corporate MasterCard, får du mulighet til å velge din egen PIN-kode via SMS. Har du allerede et DNB Corporate MasterCard kan du kontakte DNB Corporate MasterCard kundeservice på telefon 21 01 50 01 og be om selvvalgt PIN-kode. Ha kortet ditt tilgjengelig.

Får jeg nytt kort etter å ha valgt ny PIN-kode?

PIN-koden er programmert i chipen og kan derfor ikke endres i det kortet du allerede har. Du mottar automatisk et nytt kort etter at du velger kode.

Har jeg reiseforsikring inkludert i kortet?

Du er automatisk forsikret under reisen når mer enn halvparten av transportkostnaden er betalt/belastet med kredittkortet ditt. Betaler du også for noen du reiser sammen med, inkluderer forsikringen inntil 3 medreisende. Les mer om reiseforsikring her.

Debetkort har ikke reiseforsikring inkludert.

Hvilken valutasort bør jeg betale med når jeg handler med kort i utlandet?

Vi vil råde deg til å velge belastning i lokal valuta ved bruk av kortet i utlandet, selv om brukerstedet spør om du vil ha beløpet i norske kroner. Visa/MasterCard omregner valutabeløpet til norske kroner etter dagsaktuell kurs tillagt 1,75 %. Brukerstedet bestemmer selv hvilke omregningskurs de skal benytte for norske kroner, og er som oftest dyrere.

Hva betyr 45 dager rentefri kreditt?

En gang i måneden vil du motta faktura med 14 dagers betalingsfrist. Det gir inntil 45 dager rentefri betalingsutsettelse avhengig av når i måneden belastningen finner sted. Benyttes kortet i begynnelsen av faktureringsperioden vil du ha inntil 45 dager rentefri kreditt. Antall dager rentefri kredittid reduseres etter hvert som en nærmer seg faktureringstidspunkt. Benyttes kortet siste dag før fakturering vil den rentefrie kreditttiden være 15 dager.

Hva er MasterCard SecureCode?

MasterCard SecureCode er en sikkerhetsløsning for betaling med kort over internett. Det hindrer uvedkommende i å misbruke kortet ditt på nettet. Dersom nettbutikken du handler i er tilknyttet sikkerhetstjenesten MasterCard SecureCode, bekrefter du kjøpet med enten et personlig passord eller med en engangskode som sendes til din mobil. Slik er du sikker på at ingen andre kan bruke kortet ditt.
Se også: Vår produktside for Mitt Corporate MasterCard.
Var dette nyttig for deg?
  • [printicon]
Kontaktinformasjon