Starte egen bedrift

Fem tips for å lykkes med crowdfunding

starte bedrift crowdfundingImage credit: Shutterstock
Av Drew Hendricks, Inc Magazine

Ikke la deg lure av alle suksesshistoriene om crowdfunding, eller grasrotfinansiering som vi også kan kalle det.  De tilhører ofte unntakene fra regelen.

Å hente inn kapital, finansiering og investorer er utfordrende for enhver oppstartbedrift. Crowdfunding er bare en av mange veier til målet. Det finnes derimot en rekke beste praksis, triks og tips til å drive en vellykket crowdfunding-kampanje. I likhet med all slags finansiering trenger du en plan, riktig målsetting (i dette tilfellet, rett plattform) og en presentasjon som setter forretningsidéen din i best mulig lys.

Hvis du noen gang har sett "Shark Tank," (en TV-serie der gründere fisker etter penger hos styrtrike finanshaier), så vet du at en god idé kan bli avfeid rett og slett fordi den potensielle investoren ikke har riktig ekspertise. Ikke la en mislykket crowdfunding-kampanje eller et avslag stoppe deg. Forhåpentligvis har du allerede gjort research og analyser, og laget en forretningsplan som bekrefter at forretningsideen din treffer i markedet. Alt du trenger nå er en smart strategi som kan få investorer ombord.

Tips på veien:

1. Det er ikke (alltid) antallet det kommer an på
Det er mange crowdfunding-plattformer på nettet, men ikke registrer deg på alle i håp om å treffe blink på ett av dem. Crowdfunding handler om kvalitet, ikke kvantitet. Gjør hjemmeleksen din og identifiser hvilke kampanjer som har vært mest vellykket på de ulike plattformene og hvilke nisjer de henvender seg til. Finn den som passer best til ditt behov og din forretningsidé. Hvis plattformen nylig har hatt en vellykket kampanje for finansiering av utøvende kunstnere, så kan det være en mismatch å forsøke å skaffe kapital til oppstart av et hundedaghjem.

2. Sett realistiske tidsplaner
Du får veldig sjeldent den finansieringen du trenger i løpet av få uker, eller til og med noen måneder. Dette henger selvfølgelig sammen med hvor mye kapital du ønsker å hente inn, men vær realistisk når du etablerer tidsplanene dine.  Aller viktigst er det at du ikke antar at du klarer å heve X  kroner innen X antall dager/måneder. Ha alternative planer i bakhånd. Crowdfunding bør ikke være den eneste måten å skaffe kapital på.

3. Del prosjektet ditt på sosiale medier
Ikke belag deg på at en investor blir oppmerksom på deg via én Crowdfunding-plattform. Vær aktiv i sosiale medier og del innholdet ditt i egne og egnede sosiale nettverk for å øke synligheten rundt forretningsideen din. Nettverkseffekten er uslåelig. Crowdfunding er nemlig ikke en passiv aktivitet. Du er den viktigste bæreren av forretningsideen din og dermed den viktigste markedsføreren. Høy aktivitet på sosiale medier er en forutsetning. Det er litt som å publisere en bok. Når alt kommer til alt, er kontraktsinngåelse og innsending av ferdig manus bare toppen av isfjellet. Du har rikelig med salgsfremmende aktiviteter foran deg.

4. Gjør det profesjonelt
Når du skal legge frem en forretningsidé til en engelinvestor eller lansere en nettside ut i markedet, gjør du det forhåpentligvis ikke uten hjelp fra en erfaren rådgiver eller skribent. Det samme gjelder crowdfunding-aktiviteten din. Bruk den tiden og de pengene som er nødvendig for å fremstå som mest mulig profesjonell. Involver gjerne en journalist, en grafisk designer og kanskje en videofotograf hvis du vil inkludere en video i presentasjonen.

5. Kommuniser tydelige fordeler
En investor ønsker mest mulig avkastning, men mange har også en sterk filantropisk motivasjon for å investere i et selskap eller en forretningsidé. Belys likevel sannsynligheten for inntekter. Del noen positive tall du allerede har. Vær tydelig på hvordan virksomheten din vil gi en merverdi til kundesegmentene. Kanskje vil det lille hundedaghjemmet ditt servere økologisk hundemat, og prioritere treningsregimer som er tilpasset de ulike hundetypene og eiernes ønsker. Investorer med spesiell interesse for dyrevelferd vil kanskje bli tiltrukket av det.

Crowdfunding er aldri enkelt, men du kan få mer ut av innsatsen ved å hente ideer og inspirasjon fra andre selskaper som har lykkes. Sett deg inn i en relevant investors hode og tenk på hva han eller hun vil vektlegge når de skal investere penger i en idé eller en oppstartsbedrift. Crowdfunding er en stor mulighet, og det er viktig å behandle finansieringsformen som nettopp det. 

Denne artikkelen ble først publisert på Inc.com © 2014 Mansueto Ventrues Ltd. LLC. Alle rettigheter reservert. Republisert via Tribune Content Agnecy i samarbeid med Medialounge AS  

Lyst til å starte for deg selv? Oppstartslosen kan hjelpe deg

Oppstartslosene i DNB
I DNB har vi et eget team, Oppstartslos, som kan mye om det å starte egen bedrift. De kan gi deg gode tips og hjelpe deg på veien. Du kan ringe oss på 04800 (valg 3 - tast *), eller fyll ut skjemaet under så kontakter vi deg.

Du finner også informasjon om Oppstartsprosessen på våre nett- og mobilsider - dnb.no/starte-as
» Til Starte bedrift
Snakk med Oppstartslosen
Hverdager fra kl. 08 - 16
915 04800
Vi veileder og hjelper deg via telefon, e-post eller videomøte - helt gratis.

» Oppstartlosen