Starte egen bedrift

Fem tips for å få journalisten på kroken

Ilustrasjonsfoto
Foto: Shutterstock
Vil du ha medieoppmerksomhet rundt selskapet ditt? Les disse rådene før du går i gang.

Av AJ Agrawal, INC Magazine

Jeg sjekker e-posten min hver morgen. Hver eneste dag er den full av meldinger fra folk som gjerne vil jeg skal skrive om selskapet deres og som håper jeg kan skaffe dem spalteplass.

Å få publisitet i større medier kan være et viktig grep for å skaffe flere kunder og investorer, men du har kanskje ikke fått med deg at det er noen få, enkle triks du kan bruke for å få journalisten til å plukke opp akkurat din sak.

Nå skal jeg dele noen tips, basert på mange e-poster fra gryende entreprenører som gjerne vil på trykk. Hvis du benytter deg av disse rådene lover jeg deg en mye bedre sjanse for at du når frem i mediene.

1. Unngå spam
Nei, det er faktisk ingen journaliser som liker å få en e-post som starter med “kjære skribent”. Så raskt jeg ser en sånn overskrift, havner resten av mailen i søppelkassen. Hvis jeg bare skulle gitt deg ett råd, ville det være at det minste du kan gjøre når du skal selge inn en sak er å gjøre det personlig. Journalister blir kontaktet av hundrevis av personer som vil at de skal skrive om dem, hver uke.  Det blir for mye å svare på, så det enkleste er å ignorere alle som ikke henvender seg direkte til deg.

2. Les gamle artikler først
En enkel måte å fange en journalists oppmerksomhet på er å vise til noe han eller hun har skrevet om. Og hvis du virkelig ønsker å skille deg ut, kan du si litt om hvorfor selskapet ditt har noe å si om temaene journalisten er opptatt av. Det er alltid fint å høre fra folk som faktisk har lest det du skriver og har gjort litt research. Gjør du dette sparer du deg også masse tid, fordi du vet hvilke journalister det er noe poeng å kontakte.

3. Unngå lange mail
Straks jeg har sjekket om mailen er til meg, er det neste jeg ser etter hvor lang den er. Om e-posten er lenger enn bare noen få setninger kommer jeg ikke til å lese den. For å selge inn en sak trenger du ikke en kjempelang historie. Om journalisten er interessert i selskapet tar han eller hun uansett kontakt for å få mer informasjon, så hold det kortfattet. Skriv litt om hvorfor selskapet kan være et godt tema for journalisten og bruk et par setninger på å beskrive hva du eller dere driver med. Husk å takke journalisten for hans eller hennes tid. Målet ditt bør være at mottakeren ikke skal måtte bruke mer enn et par minutter på å lese hele mailen.

4. Ikke masse vedlegg
Samme regel gjelder fortsatt, gjør det enkelt. Det tar mye tid å gå gjennom forskjellige vedlegg og ikke alle føler seg komfortable med å laste ned vedlegg fra noen de ikke kjenner. Du trenger heller ikke å legge ved masse informasjon om bedriften din når du sender en e-post til en skribent. All den informasjonen kan du komme med senere, men første gang du tar kontakt er det en fare for at masse vedlegg bare virker avskrekkende.

5. Journalister trenger alltid saker
De fleste journalister vil gjerne vite hva som skjer i forretningsverden og faktisk trenger vi journalister selskaper å skrive om. Så det er ikke sånn at alle journalister misliker å få innsalg fra forretningsfolk. Det journalisten ønsker er å skrive om noe nytt og spennende. Derfor må du tenke på hva slags vinkel du bruker og hvordan du skiller deg ut fra de andre. Ikke bruk tid på å snakke om hvordan selskapet ditt er finansiert, fortell heller om hva som gjør ditt selskap unikt. Har du en stor konkurransefordel? Er en av rådgiverne dine en kjendis eller en suksessrik teknologientreprenør? Jo mer du skiller deg ut fra hundrevis av andre innsalg, jo større er sjansen for at du kommer på trykk.

AJ Agrawal skriver for INC Magazine. Han er en entreprenør, skribent og foredragsholder. Han er administrerende direktør og blant grunnleggerne av selskapet Alumnify.

Denne artikkelen ble først publisert på Inc.com 16. oktober 2014 © 2014 Mansueto Ventrues Ltd. LLC. Alle rettigheter reservert. Republisert via Medialounge i samarbeid med Tribune Content Agency

Lyst til å starte for deg selv? Oppstartslosen kan hjelpe deg

Oppstartslosene i DNB
I DNB har vi et eget team, Oppstartslos, som kan mye om det å starte egen bedrift. De kan gi deg gode tips og hjelpe deg på veien. Du kan ringe oss på 04800 (valg 3 - tast *), eller fyll ut skjemaet under så kontakter vi deg.

Du finner også informasjon om Oppstartsprosessen på våre nett- og mobilsider - dnb.no/starte-as
» Til Starte bedrift
Snakk med Oppstartslosen
Hverdager fra kl. 08 - 16
915 04800
Vi veileder og hjelper deg via telefon, e-post eller videomøte - helt gratis.

» Oppstartlosen