Starte egen bedrift

15 feil du bør unngå i møte med investorer

Ilustrasjonsfoto
Foto: Shutterstock
Av Ben Rubenstein, Yodle, INC Magazine

Å selge seg inn til venture- og engleinvestorer er nervepirrende. The Young Entrepreneur Council, en organisasjon for unge gründere, spurte femten suksessfulle gründere om de vanligste feilene man gjør i arbeidet overfor investorer.

Her er deres vanligste gründerfeil:
  1. Oser av desperasjon
    Når du skal selge deg inn til en investor, ikke fremstå som desperat. Folk liker å investere og assosiere seg med vinnende prosjekter. Hvis du får det til å fremstå som om denne investeringen er den eneste måten å komme videre på, kan det virke trengende og lite attraktivt for mange investorer og du kan bli utnyttet. Du kan ende opp med å gi fra deg mer aksjeverdi enn du bør.
    Raoul Davis, Ascendant Strategy
           
  2. Tenker bare på pengene
    Når du presenterer selskapet ditt til en investor, selger du ikke bare en god idé. En investorrelasjon handler ofte om mer enn gevinsten de potensielt kan få igjen for investeringene sine. Det er derfor viktig at du selger deg selv og dine egenskaper, så vel som forretningsidéen din.
    Raul Pla, SimpleWifi and UseABoat.
          
  3. Møter uforberedt
    Bare fordi du har en veldig god idé og får hjelp fra en investor, betyr ikke det at du er klar for å tjene penger. Selv om du får en investor interessert, stopper forhandlingene fort opp om du ikke kan vise hvor mye du vil tjene og hvordan du vil forvalte disse pengene fremover.
    Dette er investorens utgangspunkt for å rettferdiggjøre investeringen sin.
    Jason Evanish, Greenhorn Connect.
       
  4. Introduserer konfidensialitetserklæring (NDA)
    En idé er lite verdt. Ber du om en konfidensialitetserklæring på første møte, er sjansen stor for at de vil le av deg.. Enda viktigere; en investor som er villig til å signere en NDA på første møte, er sannsynligvis ikke seriøs nok til at du bør vurdere ham som investor.
    Michael Tolking, Merchant Exchange
         
  5. Er ikke forberedt på forhandlinger
    Det er sjelden at en investor vil gi deg alt du opplever at du trenger. Du må derfor ha en plan for ulike investeringsnivåer. Hva får du gjennomført på de ulike nivåene? Er et investeringsnivå så lavt at det ikke hjelper deg fremover? En pitch til en investor er starten på en forhandling, og det bør du være forberedt på.
    Thursday Bram, Hyper Modern Consulting
        
  6. Å være for pågående
    Investorene er der for å høre deg, fordi de ser noe i deg og selskapet ditt. Gründere som overselger, får de fleste investorer til å miste interessen. Vær rolig og selvsikker. Du har kun én sjanse til å gjøre et førsteinntrykk, så ikke kast det bort ved å være for pågående.
    Ashley Bodi, Business Beware
         
  7. Dropper å spare det beste til slutt
    Mange gründere gjør feil ved å møte de største og beste investorene først, men pitchen vil bli tydeligere og bedre etter flere gjennomkjøringer. Du vil oppnå bedre odds ved å spare den beste til sist. Noter tilbakevendende spørsmål og bekymringer etter hver pitch og tilpass materialet deretter. Når du da møter de viktigste investorene vil du være selvsikker nok til å sikre en potensiell avtale.
    Christopher Kelly, Sentry Centers
         
  8. Tar kritikk personlig
    De fleste investorer er direkte og vil stille deg vanskelige spørsmål. Det er en god ting, og det betyr at de tenker på idéen din. Ikke ta tilbakemeldinger eller vanskelige spørsmål personlig. Svar direkte, og hvis du ikke kan svare på spørsmålene, si det. Ikke finn på noe.
    Nathan Lustig, Entrustet
       
  9. Dropper å vise lidenskapen
    Du trenger mer enn lidenskap for å overbevise investorer. Du trenger en gjennomtenkt forretningsplan og et fantastisk produkt. Likevel, ikke vær redd for å la lidenskapen skinne gjennom. Det vil bære deg gjennom gründerreisen, og investorer vet det, så ikke forsøk å gjemme den entusiasmen. Vis den. Det er en fordel, ikke en ulempe.
    Nick Friedman, College Hunk Hauling Junk
        
  10. Takker for seg uten spørsmålsrunde
    Å gi tid til spørsmål krever at du har en konkret og fokusert presentasjon, samtidig som du også gir rom for investorene til å delvis styre retningen av pitchen. Uansett hvor godt du har forberedt pitchen, kan den unnlate å svare på spesifikke spørsmål investorene har. Å legge inn tid til spørsmål gir muligheten til å få klarhet omkring presentasjonen din.
    John Harthorne, MassChallenge
        
  11. Lover for mye
    Ikke love for mye; gå inn med det du vet, ikke hva du tenker du kan gjøre. Investorer kan miste troen på deg – med mindre de gjennomskuer deg med en gang.
    Jordan Guernsey, Molding Box
         
  12. Overivrig om splittelser
    Gründere jobber ofte med idéer de har lidenskap for. Som følge av det, kan det komme en type religiøs overbevisning om å endre etablerte sannheter innenfor en definert industri. En gründer som fokuserer mer på nåværende mangler, enn å bygge en bærekraftig forretning, kan ofte miste fokus på endringene som må til.
    Derek Shanahan, Foodtree
        
  13. Ikke bare tenk på et tall, vis planer
    Ikke legg frem en hockeykølle av en graf i presentasjonen din og forvent at alle i rommet skal bli overbevist. Prognoser er stort sett basert erfaringer og estimater som sjelden blir sanne. Det som er mer imponerende er planen din for å komme dit. Investorer vet at strategien din betyr mye mer en de flotte bildene.
    Brent Beshore, AdVentures
        
  14. Forhaster pitchen
    Uansett hvor nervøs du er, forsøk å være rolig og snakk fra hjertet. Memorering er ofte den største krykken gjennom en presentasjon. Nerver tar ofte over og vi forsøker å forte oss gjennom det, bare for å bli ferdig med det. Å snakke saktere gir ikke bare lytteren mulighet til å registrere det du sier, men det gjør også at du høres mer selvsikker og kunnskapsrik ut.
    Logan Lenz, Endagon
       
  15. Velger feil fokus
    Gründere gjør ofte feilen med å fokusere på det som kanskje er mest spennende for dem, men som ikke nødvendigvis er det investorene vil høre. Investorene vil kanskje lære mer om et veldig spesifikt produkt som kan hjelpe dem i å gjøre en vurdering, for eksempel hvordan firmaet skal tjene penger og hvordan det skal skaleres opp.
Denne artikkelen ble først publisert på Inc.com © 2014 Mansueto Ventrues Ltd. LLC. Alle rettigheter reservert. Republisert via Medialounge i samarbeid med Tribune Content Agency.

Lyst til å starte for deg selv? Oppstartslosen kan hjelpe deg

Oppstartslosene i DNB
I DNB har vi et eget team, Oppstartslos, som kan mye om det å starte egen bedrift. De kan gi deg gode tips og hjelpe deg på veien. Du kan ringe oss på 04800 (valg 3 - tast *), eller fyll ut skjemaet under så kontakter vi deg.

Du finner også informasjon om Oppstartsprosessen på våre nett- og mobilsider - dnb.no/starte-as
» Til Starte bedrift
Snakk med Oppstartslosen
Hverdager fra kl. 08 - 16
915 04800
Vi veileder og hjelper deg via telefon, e-post eller videomøte - helt gratis.

» Oppstartlosen