ESG

DNB vil bidra til forbedret praksis ved opphugging av skip

DNB ønsker å bidra positivt og slutter seg til «The Responsible Ship Recycling Standard».

Lesetid 1 min lesetid
Publisert 01. jun 2017
Artikkelen er flere år gammel

Skipsfarten må forbedre sine rutiner for kondemnering av skip, og gå bort fra praksisen med opphugging på strender. Nå slutter DNB seg til et initiativ tatt av flere internasjonale storbanker.

– Vi ønsker med dette å få til et konstruktivt samarbeid med kunder og andre banker for å heve standarden i bransjen når det gjelder arbeidsmiljø og miljømessige konsekvenser på lang sikt, sier Kristin H. Holth, leder for Shipping, Offshore and Logistics i DNB.

Opphugging av skip på strender er forbundet med dårlige arbeidsforhold med stor risiko for helse og miljø. Hensikten med bankenes initiativ er å påvirke flere av aktørene i bransjen til å forplikte seg til forsvarlig resirkulering i henhold til internasjonale standarder som er nedfelt i Hong Kong-konvensjonen og EUs regelverk. Mange selskaper følger disse standardene allerede. Likevel blir fortsatt mange skip hugget opp på strender i Sør-Asia.

 

Kristin H. Holth, leder for Shipping, Offshore and Logistics i DNB (Foto: Stig B. Fiksdal).