Over 1,7 millioner bruker allerede appen:
BankID-appen erstatter BankID på mobil, som skal utfases. Vanlig BankID med kodebrikke lever videre, men appen er raskere å bruke.
Vanlig BankID med kodebrikke og BankID-passord (et personlig passord som du har laget selv) lever altså videre parallelt med appen. Det er kun BankID på mobil BankID BankAxept AS nå vil utfase.
Alle med BankID fra DNB kan laste ned BankID-appen og dermed få «kodebrikken» også på mobilen.
Husker du ikke BankID-passordet ditt, er det lurt å laste ned BankID-appen mens du fortsatt har BankID på mobil. Da kan du logge deg inn i nettbanken med BankID på mobil og bestille nytt.
BankID-appen bruker du sammen med BankID-passordet ditt, det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken – eller nå også med biometri! I første omgang vil det si at du ved netthandel kan velge å bekrefte kortbetalinger med ansikt, finger eller PIN.
For nye app-brukere:
For deg som allerede har tatt i bruk appen:
Det vil ta litt tid før alle brukersteder er klare for biometri. Du må derfor fortsatt logge på med BankID-passordet ditt av og til. Det må du også i nettbanken frem til ny versjon er på plass.
Men etter hvert skal du kunne logge deg på eller bekrefte med ansikt, finger eller PIN de fleste steder bortsett fra i situasjoner som krever ekstra sikkerhet, for eksempel når du skal e-signere kjøp av ny bolig eller ved innlogging til offentlige tjenester og sjekk av helseopplysninger.
Sjekk oversikt over hvor du kan bruke BankId-appen med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk/PIN her
Det er BankID BankAxept AS som har besluttet at appen skal erstatte BankID på mobil, som bankene derfor vil utfase.
Den nye versjonen av BankID-appen imidlertid raskere å bruke. Og i motsetning til BankID på mobil kan appen også brukes til elektronisk signering. Men til signering må du som nevnt bekrefte med BankID-passordet ditt, og ikke med ansikt, finger eller PIN.
DNB startet utfasingen av BankID på mobil 1. september 2022. Det betyr at nye kunder som vil ha BankID, nå får tilbud om vanlig BankID med kodebrikke og/eller BankID-app.
Kunder som mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort, vil heller ikke kunne aktivere BankID på mobil på nytt.
Jan Bjerved, leder for ID (identifikasjon) hos BankID BankAxept AS, forklarer at appen i motsetning til BankID på mobil kan videreutvikles og tilpasses nye EU-krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden.
- Den digitale kodebrikken er også godt tilrettelagt for svaksynte. Og får du ikke brukt BankID på mobil på grunn av systemfeil hos telefonleverandøren, kan du fortsatt benytte appen, opplyser han.
Den gamle kodebrikken må du uansett beholde også etter at du har lastet ned appen, fordi du fortsatt vil ha behov for den ved reaktivering av appen blant annet.
Appen kan lastes ned fra App Store eller Google Play. Forutsetningene er at du har mobiltelefon med operativsystemene iOS 12, Android 6 eller nyere.
Du kan aktivere appen med BankID på mobil eller med vanlig BankID.
Les mer på DNBs nettsider: Slik kommer du i gang