1,9 millioner nordmenn bruker allerede appen:

Nå kan du bruke BankID-appen med ansikt, finger eller PIN

BankID-appen erstatter BankID på mobil, som utfases. Vanlig BankID med kodebrikke lever videre, men appen er raskere å bruke.

DETTE ER FREMTIDEN: Bruk BankID-appen med ansikt, finger eller PIN-kode for raskere og smidigere betaling eller innlogging. Foto: NTB
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 03. okt 2023
Artikkelen er flere år gammel

Vanlig BankID med kodebrikke og BankID-passord (et personlig passord som du har laget selv) lever altså videre parallelt med appen. Det er kun BankID på mobil BankID BankAxept AS nå vil utfase.

Alle med BankID fra DNB kan laste ned BankID-appen og dermed få «kodebrikken» også på mobilen. 

Husker du ikke BankID-passordet ditt, er det lurt å laste ned BankID-appen mens du fortsatt har BankID på mobil.  Da kan du logge deg inn i nettbanken med BankID på mobil og bestille nytt.

1,25 millioner bekrefter med biometri

BankID-appen bruker du sammen med BankID-passordet ditt, det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken – eller med biometri.

Så langt har 1,25 millioner nordmenn valgt å bruke appen med biometri. I første omgang vil det si at du ved netthandel kan velge å bekrefte kortbetalinger med ansikt, finger eller PIN. 

Slik aktiverer du gjenkjenning med ansikt, finger eller PIN:

For nye app-brukere:

  1. Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
  2. Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
  3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

For deg som allerede har tatt i bruk appen:

  1. Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
  2. Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
  3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

Det vil ta litt tid før alle brukersteder er klare for biometri. Du må derfor fortsatt logge på med BankID-passordet ditt av og til. Det må du også i nettbanken frem til ny versjon er på plass.

Men etter hvert skal du kunne  logge deg på eller bekrefte med ansikt, finger eller PIN de fleste steder bortsett fra i situasjoner som krever ekstra sikkerhet, for eksempel når du skal e-signere kjøp av ny bolig eller ved innlogging til offentlige tjenester og sjekk av helseopplysninger.

Sjekk oversikt over hvor du kan bruke BankId-appen med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk/PIN her

BankID-appen erstatter BankID på mobil

Det er BankID BankAxept AS som har besluttet at appen skal erstatte BankID på mobil, som bankene derfor vil utfase. 

Den nye versjonen av BankID-appen imidlertid raskere å bruke. Og i motsetning til BankID på mobil kan appen også brukes til elektronisk signering. Men til signering må du som nevnt bekrefte med BankID-passordet ditt, og ikke med ansikt, finger eller PIN. 

Appen er raskere og mer fremtidsrettet

Jan Bjerved, leder for ID (identifikasjon) hos BankID BankAxept AS, forklarer at appen i motsetning til BankID på mobil kan videreutvikles og tilpasses nye EU-krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden.

- Den digitale kodebrikken er også godt tilrettelagt for svaksynte. Og får du ikke brukt BankID på mobil på grunn av systemfeil hos telefonleverandøren, kan du fortsatt benytte appen, opplyser han.

Behold kodebrikken

Den gamle kodebrikken må du uansett beholde også etter at du har lastet ned appen, fordi du fortsatt vil ha behov for den ved reaktivering av appen blant annet.

Slik laster du ned BankID-appen

Appen kan lastes ned fra App Store eller Google Play. Forutsetningene er at du har mobiltelefon med operativsystemene iOS 12, Android 6 eller nyere.

Du kan aktivere appen med BankID på mobil eller med vanlig BankID.

NB! Møter du på problemer ved aktivering eller bruk av appen, kan dette være løsningen:

  • Får du ikke aktivert appen er det kanskje fordi du ikke har BankID fra før. I så fall  må du bestille BankID i nettbanken før appen kan aktiveres.
  • Har du ikke BankID på mobil eller kodebrikken tilgjengelig når du skal aktivere appen, trykke på «få aktiveringskoder» for å komme videre.

  • Sjekk at du har skrudd på mobildata på mobilen din. Det må du ha på for at appen skal fungere. Gå på "innstillinger" og "mobilnett" for å få skrudd på mobildata.

     

Les mer på DNBs nettsider: Slik kommer du i gang