Fem fun facts om Vipps du ikke visste fra før

I mai passerte Vipps to millioner nedlastinger. Vi har lekt litt med statistikken bak Norges mest populære betalingsapp.

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 16. feb 2018
Artikkelen er flere år gammel

Større enn Snapchat

På kun et år har Vipps blitt lastet ned to millioner ganger. Dette gjør betalingstjenesten mer populær enn sosiale medier-gigantene Instagram og Snapchat blant befolkningen.

Mens Instagram er lastet ned 1.6 millioner ganger, er Snapchat brukt av 1.9 millioner ifølge Ipsos MMI.

– I 2015 overførte vi penger. Nå Vippser vi, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

Vokser raskere enn Facebook

Mens Vipps bare brukte et år på å nå to millioner brukere, tok det dobbelt så lang tid før Facebook nådde samme milepæl i 2009. Nå er det kanskje litt høyere tempo i sosiale medier enn før, men likevel sier det litt om farten.

250 kroner i sekundet

Til sammen er det vippset for nesten åtte milliarder kroner på et år. Dermed blir det vippset for over 15.000 kroner i timen, eller 250 hvert eneste sekund.

Og for åtte milliarder kan du jo få litt av hvert – for eksempel kunne Norges vippsere kjøpt åtte stykk av en av EM-stjernene Cristiano Ronaldo eller Paul Pogba – litt av et lag det kunne blitt!

3.8 år

Men hvor mye er egentlig to millioner? Vel, hadde du for eksempel satt deg ned og lastet ned Vipps én gang i minuttet hele døgnet, ville det tatt deg 3,8 år, eller 1388 døgn, å laste ned appen to millioner ganger. Gjør du det samme med åttetimers-dager ville det tatt deg 18 år.

Til sammenlikning var det to millioner nordmenn som så Northug vinne femmila i VM 2015, og når Rybak spilte seg inn til seier i Grand Prix. Også Grevinnen og Hovmesteren kan skilte med samme seertall.

Mer poppis enn ekteskap?

Visste du at det finnes 1.8 millioner gifte mennesker i Norge? Vel, det må vel altså bety at det er mer populært å vippse enn å gifte seg? 😀