I fjor hadde vi 300 millioner kundemøter: Ingvild (27) var en av dem

Ingvild Halvorsen skal snart gjøre sin livs største investering. Hun og kjæresten er i ferd med å kjøpe sitt første hjem – de er midt i boligreisen.

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 15. feb. 2018
Artikkelen er flere år gammel

Følelsen av å komme på visning og kjenne at det er her du vil bo, er noe helt eget. Den følelsen fremkalles hos mange om dagen. For boligmarkedet er nå brennhett, og i løpet av 2014 inngikk DNB over 150.000 boliglånsavtaler (inkludert refinansiering) og solgte nesten 23.000 boliger i Norge.

27-åringen fra Tønsberg har fått finansieringsbeviset på plass, og har vært på et titalls visninger i løpet av januar.

– Det er en herlig blanding av spenning og stress. Det er mye man skal tenke på når man skal kjøpe bolig, sier hun og fortsetter:

– Det er jo egentlig ganske sykt å tenke på at man er i en leilighet i et kvarter, før man skal bestemme seg for om man skal legge flere millioner kroner i å kjøpe den.

– Budrunden er forferdelig

Paret er på jakt etter en leilighet på minst 50 kvadrat i Oslo sentrum, og har så langt vært med i tre budrunder.

– Budrunden synes jeg egentlig er helt forferdelig, fordi du ikke aner hva de andre kommer til å gjøre. Men nå har jo jeg bare gått tapende ut, så jeg tipper jeg kommer til å synes det er en litt annen opplevelse når jeg går av med seieren, ler hun.

Hun har foreløpig ikke fulgt noen spesifikk taktikk for å vinne drømmeboligen.

– Jeg er usikker på om den finnes. Man vil jo uansett aldri vite hva de andre finner på, men jeg tipper jeg har tapt for «Pål pappagutt», som har gjort at prisen flyr gjennom taket, sier hun, og sikter til en av budrunde-stereotypene på nylanserte boligreisen.no.

Ingvild fikser det meste av banktjenester ved hjelp av PC eller mobil, og gikk til banken først når hun skulle kjøpe bolig. Det er hun ikke alene om.

Digitalisering

For tallenes tale er krystallklar. De aller fleste møter banken på digitale flater. Av forårets 300 millioner kundemøter, var over 70 prosent gjennom mobil- og nettbank. Bare én prosent av kundemøtene foregikk på bankkontoret.

– Det er svært sjelden jeg går inn på et bankkontor. Du får jo gjort det aller meste i nettbanken din, og hvis ikke plukker jeg opp telefonen eller bruker chat-tjenesten på Facebook, sier hun.

Vi i DNB vet at å skifte hjem er noe av det viktigste du gjør. Vi følger deg på reisen.

www.boligreisen.no