Matplan for familien: Syv retter som sparer dere for tid og penger

For mange er mat den største utgiftsposten. Her er forbrukerøkonomens matplan for familien som kan spare dere for store summer.

Lesetid 3 min lesetid
Publisert 15. nov. 2018
Artikkelen er flere år gammel

Mat er for mange familier den største forbruksutgiften. Men er det én post i budsjettet du kan spare mye penger på så er det mat, sier forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl.

Sandmæl mener mange gjør noen klassiske tabber når det kommer til matinnkjøp, og at planlegging er nøkkelen til å spare penger på matposten.

– Det å handle på tom mage eller uten en handleliste er klassiske tabber som tømmer lommeboka. Da ender man gjerne opp med mye mer enn man egentlig trenger, sier hun.

Spar penger med matplan

En matplan handler om å planlegge hva dere skal spise gjennom uken.

– Planlegging er nøkkelen, men det trenger ikke være mye arbeid. Sett dere ned med en kokebok på søndager og planlegg neste ukes middager. La gjerne barna være med å bestemme, så blir alle fornøyde med det som serveres, sier Sandmæl.

– Når rettene er bestemt skriver dere ned en handleliste og gjør all handlingen på én dag, legger hun til.

Her er en av Sandmæls matplaner som har hatt stor suksess både blant store og små:

Mandag: Skattekiste med laks

Kutt opp laks og ønskelige grønnsaker. Selv liker jeg å bruke fennikel, paprika og eple. Dryss litt olje på aluminiumfolie og legg fisken og grønnsakene oppå. Deretter legger du på en spiseskje med rømme eller creme fraiche, salt og pepper og sitron. Hvis du vil kan du også helle på litt soyasaus. Pakk igjen aluminiumfolien og stek det på 200 grader i 15-20 minutter. Det kan være lurt å pakke inn i porsjoner.

Skattekiste med laks. Foto: Privat

Tirsdag: Svin med sellerirotpuré

Stek svinefileten i litt olje, og legg den deretter i ovnen på 150 grader. Bruk et stekometer og ta ut fileten ved ca. 67 grader. Kok opp terninger av sellerirot til de er møre.

Mens steken hviler bruk en håndmikser og mos sellerirot sammen en god klump med smør og litt salt. Smak deg til. Har du grønnsaker igjen fra gårsdagens skattekiste kan du varme det og ha ved siden av.

Onsdag: Laks med spinat

Stek laksen i panna på begge sider, krydre med litt salt og pepper. Kutt opp grønnsaker dere liker i små terninger og stek disse i pannen med litt smør og salt. Fres litt hvitløk og smør sammen i en kjele og tilsett philadelphiaost og spinat.

Torsdag: Asiatisk kyllingwok

Kutt opp kyllingfilet, gulrøtter og brokkoli. Stek først kyllingen i litt olje og tilsett deretter grønnsakene. Dryss over med sesamfrø og hell på med litt hoisin- eller teriyakisaus. Kok opp ris hvis dere ønsker å ha noe til.

Asiatiske kyllingwok. Foto: Privat

Fredag: Lefser med kylling

Kutt opp paprika, avokado, rødløk og salat. Stek kyllingfileten i biter med hoisinsaus eller krydder. Rør sammen majones og naturell kremost og smak til med pepper. Smør majonesosten på hver tortilla, og fordel de andre ingrediensene over og brett sammen.

Lørdag: Kyllingruller med nudler

Bank kyllingfiletene flate, bruk gjerne en fjøl å presse med. Smør deretter philadelphiaost på kyllingen og rull bacon rundt. Brun kyllingen litt i pannen, for deretter å sette de i ovnen på 200 grader i cirka 15 minutter. Kok glassnudler eller eggnudler og server dette ved siden av, sammen med salat.

Søndag: Restepizza

Lag pizzadeig og bruk restene du har igjen fra uken som topping. For å lage tomatsaus kan du blande hermetiske tomater, hvitløk, litt olje og salt og pepper.