Mobile flater tar fullstendig over

– Banken har aldri vært mer tilgjengelig, og nordmenn foretrekker å gjøre sine dagligbanktjenester på mobil, fastslår konsernsjef i DNB, Rune Bjerke.

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 16. feb. 2018
Artikkelen er flere år gammel

Så sent som i 2011 var det svært få som brukte mobilbank, men allerede mot slutten av 2012 tok mobilbank over og ble mer brukt enn nettbank. Nå er mobilbanken desidert størst med over 57 millioner innlogginger.

– Utviklingen har vært eksplosiv, og har gått i et mye større tempo en for eksempel overgangen til kontofon på 80-tallet eller nettbank på 90-tallet. Det stiller store krav til oss både når det gjelder innovasjon, tilgjengelighet og kommunikasjon.

– En klar trend de siste årene er at salget av banktjenester gjøres på mobile flater. Vi har derfor jobbet mye med å sørge for god produktinformasjon og digital rådgivning, i tillegg til at kundene kan snakke med rådgivere i filialer, på telefon og på chat, sier Bjerke.

Apper tar over

Vipps har i dag 2,5 millioner brukere, og det har skjedd på bare to år. Appen som startet som en vennebetalingstjeneste har i løpet av kort tid utviklet seg til å bli en 360-graders betalingstjeneste som inkluderer app- og netthandel, butikkbetaling, faktura og betaling for småkjøp for lag og foreninger.

– Vipps har i dag over 300 000 daglige transaksjoner, og de fleste av disse er fortsatt vennebetaling. Men vi ser at andel kjøp med Vipps øker i stort tempo, og allerede er 22% av transaksjonene betalte. Folk foretrekker å betale med Vipps fordi det er enkelt og lett tilgjengelig, sier Bjerke. Suksessen til Vipps har banet vei for en ny måte å tenke bank på, og det er en av grunnene til DNB lanserte appen «Spare» tidligere i sommer.

– Med «Spare» prøver vi å gjøre banken – og da særlig sparing – enda mer tilgjengelig. Med en enkel oversikt over all sparing, gameification og enkel kjøpsløsning ønsker vi å motivere nordmenn til økt sparing. I løpet av høsten kommer sparenyhetene IPS og aksjesparekonto, så appen vil hele tiden utvikles og forbedres, sier Bjerke.

Allerede i løpet av den første måneden lastet 180 000 DNB-kunder ned «Spare», og allerede står appen for 22% av alle nye spareavtaler som blir inngått. Det har fått DNB til å oppjustere sine sparemål for året.

Folk dropper både filialer og nettbank til fordel for mobilbank.