Nå kan du logge inn i mobilbanken kun ved hjelp av en finger

DNB har, som en av de første bankene i verden, utviklet pålogging med fingeravtrykk til mobil- og nettbanken. iPhone-brukere kan ta i bruk den nye metoden allerede.

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 16. feb. 2018
Artikkelen er flere år gammel

 

– Nå gjør vi endelig det kundene har bedt oss om lenge – en enkel og sikker innlogging i nettbanken, uten kodebrikke. Man slipper også å skrive inn fødsels- og personnummer og passord. Enklere enn dette blir det sannsynligvis ikke å gå i banken, sier personmarkedssjef i DNB, Trond Bentestuen.

Det er i første omgang kunder som har iPhone 5S eller iPhone 6/6+ som kan logge seg på mobil- og nettbanken med fingeravtrykk, men det vil etter hvert bli mulig fra de fleste nye mobiltelefoner.

Kunder med de nyeste iPhone-versjonene og som vil teste ut løsningen kan allerede nå laste ned appen «DNB FingerID» i Appstore.

– Fingeravtrykkpålogging vil bli lansert for alle bankens kunder i løpet av få uker. Foreløpig er det bare de som trenger tjenesten mest som har fått tilbud om å ta den i bruk, og det er bankens blinde kunder, opplyser Bentestuen.

 

Gode tilbakemeldinger

DNB samarbeid med Blindeforbundet om universell utforming, og fingeravtrykkpålogging til mobilbanken er blitt brukertestet av blinde kunder. Testene har gitt gode indikasjoner på at løsningen er et stort fremskritt.

– Mobilbanken har lenge vært foretrukket av mange blinde og svaksynte fordi mobiltelefoner er utstyrt med innebygget talefunksjon og skjermleser, og den blir enda enklere å bruke når de nå kan logge seg på med fingeravtrykk, opplyser Bentestuen.

– Banktjenester på mobil er fremtiden. De fleste som prøver mobilbanken opplever den som mer brukervennlig enn nettbanken. Vi har allerede langt flere kundebesøk i mobilbanken enn i nettbanken. På det meste har mobilbanken 14 millioner besøk i måneden, fremholder han.

Ifølge Norsk Gallup har nå åtte av ti nordmenn over 12 år en smarttelefon. De fleste har den med seg overalt. Seks av ti sjekker mobilen hver time. Fem av ti utfører banktjenester med den. Denne andelen forventes å øke fort.