Det er Black week og snart jul

Skal du handle julegaver på nettet? Vær obs på farene

Se opp for falske nettbutikker og kriminelle som utnytter at du venter pakke.

VENTER DU PAKKE? Flere har i det siste fått SMS eller e-post fra «Posten» om manglende porto. Det er ikke fra Posten, men forsøk på svindel. Foto: NTB Scanpix
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 25. nov. 2020
Artikkelen er flere år gammel

Julehandelen står for døren, og det er grunn til å tro flere i år enn i fjor vil handle julegaver på nettet på grunn av koronasituasjonen.  

Ifølge Dagens Næringsliv forventer bransjeorganisasjonen for handelsnæringen, Virke, at netthandelen i år totalt sett vil øke med 25 prosent i forhold til i fjor.

FØLG MED: - Følg jevnlig med på egne transaksjoner. Da oppdager du det hvis noe er feil og kan raskere reklamere, anbefaler DNBs Lill Wenche Sandberg. Foto: Privat

Følg med på egne transaksjoner

Men det er ikke bare handelen som flytter seg til nettet. Det har også de kriminelle gjort. 

Fagansvarlig for kort- og bankreklamasjoner i DNB, Lill Wenche Sandberg, sier at banken følger godt med på useriøse aktører på nettet og vil iverksette tiltak når det er grunn til det.

- Men det hjelper deg ikke hvis du allerede er blitt lurt. Jeg vil derfor oppfordre alle til jevnlig å følge med på korttransaksjonene sine og spesielt etter du har handlet på nettet. Da vil du oppdage det hvis noe er feil, slik at du fort kan reklamere til banken, sier Sandberg.

Se opp for svindel på SMS eller e-post fra «Posten»

Hun gjør oppmerksom på at banken i det siste har fått mange reklamasjoner fra kunder som er blitt lurt til å klikke seg inn på en lenke i  en SMS eller e-post som ser ut til å være fra Posten. Det er den ikke.

- De fleste av disse kundene ventet allerede på en vare de hadde bestilt. Derfor lot de seg lure til å betale en liten sum for manglende porto og godkjenne betalingen med BankID. Etterpå viste det seg at de var belastet for et større beløp, opplyser hun.

Får du en slik melding er det altså svindel. Posten sender ikke ut meldinger om manglende betaling via SMS eller epost. 

- Er du usikker, ta kontakt med Posten, råder Sandberg.

Black week

I disse tilbudstider minner hun også om at tilbud som ser for gode ut til å være sanne, gjerne er nettopp det.

- Hvis du har planer om å gjøre unna julehandelen i en fei på nettet på Black Friday eller kommer over usedvanlig gode tilbud, sjekk derfor nøye hvis nettstedet er ukjent, råder hun.

Hvis et tilbud er for godt til å være sant, skygg unna!
Lill Wenche Sandberg

Sandberg ber deg følge disse rådene for å unngå å bli lurt:

  • Er tilbudet for godt til å være sant, så er det som regel det. Derfor, skygg unna!
  • Sjekk opp nettbutikken. Ta et googlesøk, og sjekk Forbrukertilsynets liste over falske nettbutikker.
  • Bruk helst kjente nettbutikker eller butikker du har god erfaring med.

- I en hektisk hverdag er det lett å la seg rive med og håpe det beste. Gjør ikke det! Hvis et tilbud er for godt til å være sant, skygg unna! For da er det ofte nettopp det, fastslår hun.

Sandberg sier at du alltid skal ta godt vare på dokumentasjon og bekreftelser på kjøpet fra nettbutikken. Det kan du få bruk for hvis du mot formodning kommer i den situasjonen at du må reklamere. Da vil dokumentasjonen være gull verdt. Det vil også være et krav ved en eventuell reklamasjon i DNBs nettbank. Relevant dokumentasjon må lastes opp ved innsending av sak.

Når det gjelder reklamasjon til banken på manglende levering, legger hun til at det er viktig å ikke være for rask. 

- Forhold deg til avtalt leveringsdato, og purr på selger før du reklamerer, råder hun.

Reklamasjonene som DNB får på netthandel, dreier seg ellers oftest om at:

  • Kunden ikke har mottatt varen
  • Varen viser seg å være falsk
  • Kunden får ukjente belastninger i etterkant av kjøpet

Her er Sandbergs råd om hvordan du kan unngå å bli lurt:

  • Vurder om prisen er altfor lav i forhold til «normal» pris, da bør det ringe en bjelle
  • Undersøk nettbutikken nøye. Ser den profesjonell ut, eller er det skrivefeil og dårlig språk?
  • Sjekke om nettbutikken har kontaktinformasjon lett tilgjengelig. Hvis du finner kun et kontaktskjema og ingen adresse, e-post eller telefonnummer, så er det sannsynligvis svindel
  • Gjør et googlesøk på butikken og sjekk andres erfaringer
  • Sjekk Forbrukertilsynets nettsider og listen deres over falske nettbutikker
  • Bruk helst kredittkort

Fordelen med å bruke kredittkort

Det kan være lurt å bruke kredittkort blant annet fordi du i noen tilfeller vil kunne kreve penger tilbake fra kredittyter. Det er Finansavtaleloven paragraf 54 b som regulerer rettighetene dine til å kreve pengene tilbake fra kredittyter. For at du skal kunne rette et krav til kredittyter etter denne bestemmelsen, må følgende forutsetninger være innfridd:

  • Du må ha handlet på kreditt
  • Du må ha handlet hos en næringsdrivende
  • Det må være en feil eller mangel ved varen eller tjenesten du har kjøpt
  • Du må ha forsøkt å løse saken hos selger

Hva gjør du hvis du blir lurt?

Hva skal du gjøre hvis du ikke får varen du har kjøpt, eller hvis du i etterkant av kjøpet får ukjente belastninger fra nettbutikken?

- Oppdager du ukjente transaksjoner bør du først av alt sperre kortet ditt og deretter sende en reklamasjon til banken. All reklamasjon må skje innen rimelig tid, gjør Sandberg oppmerksom på.

- Hvis du ikke har fått det du har kjøpt, er det gode muligheter for å få tilbake pengene. Du må imidlertid først prøve å løse saken selv med nettbutikken du handlet i. Får du ukjente transaksjoner, så holder det at du sender reklamasjon til banken og sperrer kortet.

Sandberg sier at når du sender inn reklamasjon fra DNBs nettbank vil du får spørsmål som er relevante ut fra situasjonen som har oppstått. 

- Som nevnt ovenfor vil det også være ulike krav til hva du selv må ha gjort for å løse saken før du kan reklamere til banken.

Kan du få pengene tilbake også hvis varen viser seg å være falsk?

- Ja, det er det gode muligheter for, men du må selv foreta deg en del før saken kan sendes videre til Visa og MasterCard for viderebehandling. Blant annet må du innhente en ekspertuttalelse på at varen er falsk, avslutter Sandberg.

Har du noe du ønsker å klage eller reklamere på? Les mer om hvordan du kan gå fram her