Hvis du skal kjøpe ny bil er det smart å beholde den i fem år eller før bilen er kjørt 100.000 kilometer. Dessuten er det lurt å velge ekstrautstyr med omhu.
– Vår anbefaling til privatpersoner som kjøper ny bil er at de beholder den i fem år eller før kjørte 100.000 kilometer. Årsaken er garantiperioden, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge.
I garantiperioden er det leverandøren som er ansvarlig dersom det skulle oppstå problemer. Dette kan være svært kostbare problemer, og inntreffer gjerne på det mest uheldige tidspunktet. I garantiperioden blir bilholdet ofte bekymringsløst, og man trenger ikke bekymre seg over om noe ryker og hvor mye dette vil koste.
– Det er imidlertid viktig å passe på generelt vedlikehold og service også i garantiperioden. Vask bilen jevnlig, og prøv å forhindre parkeringsbulker. Det er bedre å gå noen ekstra meter til butikken enn å parkere rett utenfor – hvor sannsynligheten for at noen kommer borti bilen er vesentlig større, sier Marthinsen.
Grunnlaget for en attraktiv bil i annenhåndsmarkedet blir lagt når bilen bestilles
– Den største kostnaden i bilholdet kommer når du selger bilen igjen. Da er det greit å ha en attraktiv bil slik at flest mulig kan tenkt seg å kjøpe den. Grunnlaget for en attraktiv bil i annenhåndsmarkedet blir lagt når bilen bestilles, sier Marthinsen.
Fargevalget, både eksteriør og interiør, bør være av en nøytral farge som kan appellere til folk flest. Ekstrautstyret bør også velges med omhu. For lite ekstrautstyr kan gjøre bilen tungsolgt og dermed vanskelig å oppnå ønsket pris. Velger du for mye utstyr, er det sjeldent du får igjen pengene du har lagt inn.
– Det finnes mange gode og prisgunstige utstyrspakker som er å anbefale. I valg av bilmodell er det tryggest å velge litt ut i fra normen i det norske bilmarkedet, for eksempel en av de ti mest solgte merkene innenfor det enkelte segment. Og husk; det er ikke nødvendigvis den billigste bilen i innkjøp som gir det rimeligste bilholdet på lengre sikt, sier Marthinsen.
– Å spare for eksempel 5000 kroner på xenon når bilen kjøpes ny, kan fort bli et tap på det dobbelte når bilen skal selges. Det er den totale kostnaden av bilholdet som teller, ikke besparelsen der og da, sier Marthinsen.
Det er mange attraktive elbiler og plug-in hybrider. Teknologien er i rask utvikling, og produktene blir stadig bedre og billigere. Mange, spesielt de som bor i og rundt storbyene, anser disse bilene som et godt valg som kan dekke deres bilbehov. Bruktmarkedet i dette segmentet er i rask utvikling. I dag er det nær 1800 brukte elbiler til salgs på Finn.no.
(X- Må ha. O- Bør ha.)
ABS/ESP er forutsetning på alle biler
* Avhengig av bilmerke og størrelse. Jo nærmere Premium, jo strengere krav
** I tilfeller hvor man kan speile navigasjon fra mobil er dette ok, men jo nærmere premium, jo strengere krav
Styling- og sportspakker
På premiummerkene er det absolutt anbefalt, men ikke et must med pakker som Msport, Sport-line, Urban, AMG, S-line