Snapper med barnebarna

–Jeg tror barnebarna mine ble litt overrasket første gang jeg sendte dem en snap, forteller Ingegerd Aldar. 85-åringen bruker både Facebook, Snapchat og nettbank.

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 16. feb. 2018
Artikkelen er flere år gammel

Jo eldre du er, jo større er bruken av såkalte manuelle banktjenester. Samtidig er det langt i fra alle eldre som synes digitaliseringen av banksektoren er et problem.

–Jeg synes det er gøy å holde meg oppdatert. Jeg får jo litt hjelp til å lære meg nye ting, men stort sett prøver jeg å klare ting selv, sier Ingegerd, som kjøpt sin første iPhone i en alder av 83. Da hadde hun allerede hatt iPad i flere år.

Mange eldre er digitale

I forbindelse med rapporten «Bank anno 2017» har DNB sett på hvordan bankkundene bruker banken. Flest «analoge» brukerne finner vi blant de eldste kundene, men det gjelder ikke alle.

–Vi vet at det er eldre som synes det er problematisk at banksektoren digitaliseres. Samtidig er det er viktig å huske at mange eldre kunder foretrekker nettbank, mobilbank og andre digitale tjenester. Nordmenn har generelt et høyt digitalt kompetansenivå – det gjelder også de eldre, forteller Trond Bentestuen, sjef for personmarked i DNB.

Han viser for eksempel til at Vipps har blitt populært hos alle nordmenn– også de eldste.

–Tallene våre viser at én av fire nordmenn mellom 60 og 69 år bruker Vipps. For de som har passert 70 år, er 7,5 prosent brukere av tjenesten, sier Bentestuen.

Prøving og feiling

Ingegerd tror mange eldre er redd for å gjøre feil og derfor kvier seg for å bli digitalbrukere av banken.

–Det er bare å kaste seg ut i det. Når jeg klarer det, er det mange andre som også gjør det. Men det må ikke bli et press. Man må bli digitalbruker fordi det gjør ting enklere, sier hun.

 

Ingegerd bruker e-post og sender meldinger via Facebook Messenger.

Vil fortsatt tilby manuelle tjenester

«Superbrukeren» av brevgiro er i dag 83 år. Flere kvinner enn menn bruker brevgiro, kontofon og de manuelle tjenestene – også justert for alder.

–Noen kunder vil aldri bli digitale og det er selvfølgelig helt greit. Vi har fortsatt manuelle tjenester for de som ikke bruker banken digitalt, sier Bentestuen.

For de som ønsker hjelp til å komme i gang er det flere muligheter.

–Vi hjelper gjerne eldre i gang med å bruke digitale banktjenester. Vi har blant annet laget Bruksanvisning for Digitale Banktjenester og arrangert 150 kurs i digital bankbruk – og vi veileder ofte kunder i digital bankbruk både på bankkontor og på telefon, avslutter Bentestuen.