Stavanger satte rekord med Lærepenger

600 elever fikk en annerledes skoletime med ellevill jubel, og alvor om økonomi.

JUBEL OG ALVOR: Det var god stemning i DNB Arena i Stavanger da Lærepenger var tema. Foto: Solfrid Sande
Lesetid 5 min lesetid
Publisert 28. mai. 2019
Artikkelen er flere år gammel

Under DNB Uka i Stavanger fylte banken DNB Arena til stor entusiasme fra elevene fra åtte Stavangerskoler, med rekord for det som er Norges største Lærepenger-arrangement hittil.

– Det er stor interesse og vi måtte flytte arrangementet til et større lokale i år. Neste år fyller vi hele arenaen, sier Stina Månestråle Hopsdal, finansrådgiver i DNB Stavanger med et smil.

Hva er penger?

Skuespiller Espen Hana får opp stemningen med sang og skrøner om egen spareevne, og lyden og energien av seks hundre unge som roper og tar bølgen fram og tilbake, er stor. Før overskriftene om Lærepenger dukker opp på skjermene på kuben i midten av ishockeyhallen, og Stina Månestråle Hopsdal tar ordet.

– Hva er egentlig penger? Før kunne vi ta med oss fire kuer og en geit på butikken for å kjøpe dere noe, men sånn er det ikke lenger.

Alle ønsker å gå i den samme dyre jakken

Månestråle Hopsdal spør salen om hvordan måten vi betaler på har endret seg? Den energiske stavangerdama sier at i dag bruker vi kort og ser nesten aldri fysiske penger lenger, og forteller at datteren, som er to år, kanskje aldri vil ha noe forhold til sedler.

– Det er jo litt dumt, for da lærer hun kanskje ikke hvordan penger skal brukes.

LÆRING: Fredrik Johannessen Pedersen, Tristan Olaisen, og Adla Emad fra syvende klasse på Våland skole, ble både litt overrasket og litt skeptiske til alvoret som ligger i økonomi. Foto: Solfrid Sande

Tjene egne penger og ha kontroll

Hun snakker om sparing, budsjett, og nye hjelpemidler som Vipps, som gjør at kompisen som aldri betaler tilbake ikke slipper så lett unna, og om hvordan de selv kan tjene penger.

Hvor gamle er dere? spør hun og ser opp mot de seks hundre på tribunen. Svaret blir en øredøvende lydflom når alle roper samtidig.

Er det mange som gamer her?

– Dere kan dere jobbe hjemme, og ta ut av oppvaskmaskinen, og når dere blir femten år har dere litt flere muligheter, sier Stina.

Hun sier de må tenke over hva de bruker pengene sine på, for mange vil bare kjøpe akkurat det de har lyst til.

– Er det mange som gamer her? Tenk på hvor mye det egentlig koster noen ganger. Det kan bli mye penger til slutt, sier hun, mens mange roper og nikker gjenkjennende til det hun sier.

SÅDD ET FRØ: – Vi ikke kan utrette mirakler på en skoletime, men håper de tenker over ting , og at dette sår et frø, sier finansrådgiver Stian Månestråle Hopsdal. Foto: Solfrid Sande

Fikk de en lærepenge?

Stemningen går helt i taket og alle reiser seg for å prøve å få tak i en av T-skjortene som skytes ut nede fra gulvet. Noen heldige vinnere får overlevert gaver, før elevene fra 5. og 7. trinn forsvinner ut med ny lærdom i bagasjen.

Jentegjengen fra Jåtten skole sier de synes timen var morsom og lærerik.

– Jeg lærte at det er lurt å spare penger, og nå i det siste har jeg gjort det selv. Jeg sparer til noe som er litt dyrt, forteller Mari, og klassevenninne Oline legger entusiastisk til.

– Moren min er god på dette, og jeg vil også gjerne lære.

Jeg gleder meg ikke til å bli voksen

Elever fra Våland skole ble både overrasket og litt tynget av alvoret som ligger i økonomi. For Adla ble det en ny oppdagelse at de voksne bruker så mye penger, mens Fredrik ble litt skeptisk til alt ansvaret.

– Jeg gleder meg ikke til å bli voksen, fortalte han.

INSPIRASJON FRA ANDRE LAND: Stina Månestråle Hopsdal innrømmer at svenskene er mye flinkere til å spare, og polakker er gode til å lage budsjett. Foto: Solfrid Sande

Viktig med lærdom

– Jeg håper elevene sitter igjen med et inntrykk av at vi virkelig ønsker at de skal leve livet, men med et fornuftig forbruk. Vi anbefaler så absolutt å bli voksne, sier Stina Månestråle Hopsdal.

Men overgangen fra barn til voksen kan være brutal, med lite opplæring er det viktig å ha fokus på økonomi tidlig. Foreldrene har et stort ansvar, for de økonomiske vanene går ofte i arv.

Elevene er i en sårbar periode i livet der få ønsker å skille seg ut

– Elevene er i en sårbar periode i livet der få ønsker å skille seg ut, og alle ønsker å gå i den samme dyre jakken.

I tillegg har flere av ungene mest sannsynlig merket på familieøkonomien at Stavanger har vært gjennom en omstilling med nedbemanning og kutt i lønninger, forteller Månestråle Hopsdal.

ØKONOMITIME I HOCKEYHALLEN: En uvanlig skoletime som skapte jubel med sang, skrøner, økonomiråd og gaver dalende ned, og som alle ville ha tak i. Foto: Solfrid Sande

Lærepenger på timeplanen

– Vi har hatt mye penger her i distriktet, og sånn generelt er de nok godt vant her. Jeg vil tippe at de får mer nei nå, sier Stein Høiland, banksjef for privatmarkedet i DNB Stavanger.

Og sier det er viktig med fokus på forbruk, også med tanke på skjevheten som finnes i en skoleklasse mellom de som har foreldre med høye oljelønninger, og de i yrker i andre lønnsklasser.

Banksjefen for privatmarkedet i Stavanger fulgte interessert med på skoletimen fra plassen sin helt øverst på tribunen. Han håper lærerne tar med seg det digitale læringsverktøyet Lærepenger inn i undervisningen sin.

– Det var utrolig fint å se at så mange av elevene var genuint interessert i temaet.

- Vi skaper unike opplevelser for Stavanger-folket

Som navnesponsor for DNB Arena har DNB et nært samarbeid med ishockey klubben Stavanger Oilers, og en egen storstue å tilby kundene.

– Vi har fylt arenaen i egen regi før, så hvorfor skal vi ikke klare å gjøre det med igjen neste år med Lærepenger, sier Milena Mesfin, markedsrådgiver, med ansvar for mye av det som skjer på DNB Arena.
Hun er begeistret over at de fikk så mange skoleelever til komme på arrangementet, og fikk oppleve den gode stemningen. Dagen før var det popup-lesesal for hundre studenter samme sted i forbindelse med DNB Uka.

– Dette er vår storstue. Her lager vi gode minner sammen med Oilers, sier Mesfin.

Gir til kundene

– Det er viktig for oss å være til stede lokalt. Ikke bare med et kontor, men med aktiviteter hvor vi får møte kunden ansikt-til-ansikt. DNB Arena gir oss denne muligheten.

Sammen med Stavanger Oilers, men også alene, utvikles nye konsepter og måter å bruke arenaen som skal engasjere flest mulig, som Latter Live, en standup-galla som fylte opp DNB Arena i fjor.

Med høyt aktivitetsnivå og stor spennvidde blir lokale kunder invitert gjennom året. Nylig med seminar om arverett, og et med klima og samfunnsansvar som tema. Og med interne foredragsholdere viser det hvor stor bredde og fagkunnskap vi har hos oss, forteller Mesfin.

– Vi ønsker at kundene våre skal sitte igjen med en god følelse etter å ha vært på arrangement med oss. Det er det som betyr noe.