- Ta ikke jula på krita

Bruk av kredittkort gir mange fordeler hvis du klarer å betale tilbake innen rimelig tid. Hvis ikke, går vinninga opp i spinninga.

UTNYTT FORDELENE: – Bruk kredittkort, men bare hvis du klarer å betale tilbake før de høye rentene begynner å løpe, råder Silje Sandmæl. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 23. nov 2021
Artikkelen er flere år gammel

Kredittkort er anbefalt å bruke til netthandel. Det gir ofte også rabatter og mulighet til å slå til på gode tilbud før lønningsdag.

- Bruk kredittkort, utnytt fordelene det gir, men bare hvis du har stålkontroll på forbruket og kan betale tilbake før forfall eller innen rimelig tid. Helst før de høye rentene begynner å løpe, sier forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl.

- Klarer du ikke å betale tilbake, klipp det i stykker! Skal du ha kredittkort, må du ha kontroll på forbruket, mener forbrukerøkonomen.

Priseksempel: Hvis du har Mastercard Pluss og har kreditt på 30.000 kroner i 12 måneder utover de 45 dagene som er gratis, vil det koste deg 3.108 kroner når nominell rente er 18,60 prosent, det vil si 20,27 effektivt. Du må altså betale tilbake totalt 33.108 kroner.

Sjekk alltid betalingene dine

Uansett hvilket kort du bruker når du handler, ber Sandmæl deg om å ta vare på alle kvitteringer.

- Sjekk dem opp mot kredittkortfakturaen eller kontoutskriften i mobil- eller nettbanken. Da vil du se hvis du har blitt dobbeltfakturert for en tjeneste eller det har gått ut summer du ikke kjenner til – og ikke minst – få oversikt over hva du har brukt pengene til, råder hun.

Viktig å betale tilbake raskt

Forbrukerøkonomen advarer sterkt mot å bruke kredittkort eller forbrukslån til å finansiere juleferie, jul eller julegaver med mindre du kan betale tilbake før rentene begynner å løpe.

Hvis du ikke får penger eller klarer å spare, hvordan skal du klare å betale ned kredittkortgjeld eller et forbrukslån?
Silje Sandmæl
GIR REISEFORSIKRING: Hvis minst halvparten av reisen er betalt med DNB Mastercard får du reiseforsikring på kjøpet. Foto: Scanpix

Bruk av kredittkort gir følgende fordeler:

Rentefri betalingsutsettelse
Mastercard fra DNB gir rentefri kreditt i inntil 45 dager.

Gebyrfrie varekjøp og god valutakurs
Bruker du kort på butikker og restauranter i utlandet får du bedre kurs enn hvis du tar ut valuta for å betale kontant.

Gir reiseforsikring
Med MasterCard fra DNB får du reiseforsikring hvis minst halvparten av reisen er betalt med kortet.

God oversikt
Bruker du kredittkort får du en oversiktlig faktura hver måned. Har du vært i utlandet og tatt vare på kvitteringene, kan du sjekke forbruket mot fakturaen som også opplyser om valutakurser. Du kan også følge med på Mastercard-kontoen i mobilbanken.

Gir rabatter
MasterCard fra DNB gir rabatt på bensinstasjoner i inn- og utland, i butikker og på restauranter og hoteller. Klikk her for å sjekke fordeler og hvilke rabatter du får hvor 

Slipper reservasjoner på brukskonto
Det er lurt å bestille flyreiser, leiebil og hotell med kredittkort fordi disse selskapene foretar en reservasjon av bestillingen før selve betalingen finner sted. Bruker du kredittkort unngår du at beløpet reserveres på brukskontoen din, det vil si at pengene ikke vil være disponible.

Du slipper tom konto i tilfelle svindel
Den store forskjellen på kredittkort og Visa-/bankkort er at du med bankkort bruker dine egne penger med én gang, mens du ved bruk av kredittkort ikke blir belastet før senere. Det betyr at du slipper at pengene forsvinner fra kontoen din hvis du skulle være så uheldig å bli svindlet.

Det kan være lettere å få pengene tilbake ved reklamasjon
Det kan være lurt å bruke kredittkort blant annet fordi du i noen tilfeller vil kunne kreve penger tilbake fra kredittyter, for eksempel hvis du må reklamere på er vare. Det er Finansavtaleloven paragraf 54 b som regulerer rettighetene dine til å kreve pengene tilbake fra kredittyter. For at du skal kunne rette et krav til kredittyter etter denne bestemmelsen, må følgende tre forutsetninger være innfridd:

  • Du må ha handlet på kreditt/med kredittkort
  • Du må ha handlet hos en næringsdrivende
  • Det må være en feil eller mangel ved varen eller tjenesten du har kjøpt
  • Du må ha forsøkt å løse saken hos selger 

Les mer om DNBs kort her