Unngå å bestill problemferie

Nordmenn er verdensmestere i å reise, og våren og sommer er tiden når vi reiser mest. Men mye kan gå galt når vi bestiller selv – og det gjør vi – for tradisjonelle reisebyråer har blitt byttet ut med reiseportaler og nettsider.

Lesetid 6 min lesetid
Publisert 07. jun 2017
Artikkelen er flere år gammel

– Alt for mange havner i trøbbel på ferie, og dessverre er vi ofte skyld i problemene selv. Ordtaket «selvgjort er velgjort» trenger ikke nødvendigvis være dekkende når det kommer til ferieplanlegging. Hver sommer opplever DNB Skadeforsikring fortvilte kunder som har fått ferien ødelagt på grunn av dårlig planlegging når de har bestilt reisen selv, sier skadesjef i DNB Forsikring, Ketil Voll.

Feilbestillinger

80 prosent av reisene skjer med fly når vi drar på utenlandsreise, og majoriteten bestilles på nett. Men det er fort gjort å bestille fly eller hotell på feil tid eller dato. Om du slurver med bestillingen må du regne med å ta regningen på egen kappe.

– Det er du selv som er ansvarlig for å rekke neste fly. Prisen blir ofte tre- eller firedoblet når man må kjøpe ny billett på flyplassen, og ofte er det få ledige avganger i ferietider
Ketil Voll

– Om du oppdager feilen tidlig tilbyr enkelte selskaper gratis endring eller mot et gebyr, men det er langt fra alle. Når du kjøper billigbilletter eller benytter deg av lavprisselskaper er ofte pengene tapt. Dobbeltsjekk alltid at reisetider korresponderer, at du faktisk havner på rett plass og at dato er riktig når du bestiller fly og hotell. Husk også å regne med tidsforskjell om du skal reise i andre tidssoner, råder Voll.

Sett av nok tid når du skal bytte fly

Et av problemene er at folk ikke setter av nok tid når de må bytte fly ved kjøp av enkeltreiser hos flyselskap, eller når de benytter to ulike operatører eller allianser. Skulle det oppstå en forsinkelse som fører til at man ikke rekker neste avgang, er reisende verken dekket av reiseforsikring eller har krav på erstatning fra flyselskapet.

Det er du selv som er ansvarlig for å rekke neste fly. Prisen blir ofte tre- eller firedoblet når man må kjøpe ny billett på flyplassen, og ofte er det få ledige avganger i ferietider.

– For å være helt sikker på å komme med må man booke med en turoperatør eller flyselskap/allianse som tilbyr reisen hele veien – selv om det oppstår forsinkelser eller om et fly skulle bli innstilt, sier forsikringsekspert Voll.

Hovedflyplass – eller liten flyplass?

Vær også obs på at om du bestiller fly med mellomlanding i en by kan du havne på forskjellige flyplasser. Mange billigselskaper opererer ofte på mindre flyplasser langt utenfor bykjernen eller fra hovedflyplassen, opplyser Voll.

PLANLEGG SKIKKELIG: Ketil Voll er skadesjef i DNB Forsikring og forteller at mange nordmenn får ferien ødelagt fordi de planlegger den dårlig.
Det lønner seg å sjekke rutetider for buss og tog på forhånd, for en taxitur til en øde flyplass kan bli svært kostbar. I tillegg får du ofte bedre priser på for eksempel tog når du booker på forhånd, samt at du er sikret plass
Ketil Voll

– Dårlig planlegging gjør seg ofte utslag i at reisende kommer for sent til avganger. I tillegg sliter de med å finne transport til flyplassen når de har avgang på et ugunstig tidspunkt der kollektivtransport ikke går. Det lønner seg å sjekke rutetider for buss og tog på forhånd, for en taxitur til en øde flyplass kan bli svært kostbar. I tillegg får du ofte bedre priser på for eksempel tog når du booker på forhånd, samt at du er sikret plass.

Når stor håndbagasje koster, mens liten er gratis

Det er også mange som kaster bort penger på å ikke sette seg inn i flyplassenes og flyselskapenes regelverk. Enkelte flyselskap opererer med egne regler for håndbagasje. Wizz Air for eksempel tar seg godt betalt for «stor håndbagasje», mens liten er gratis. Det kan ofte være vanskelig å orientere seg om disse reglene, og det er mange som må betale ekstra og unødvendige gebyrer.

PASS PÅ: Ja, det er ER forskjell på håndbagasje, og noen flyselskaper tar seg betalt for litt større håndbagasje. Foto: NTB Scanpix
Ofte kan det koste like mye som selve flybilletten, en middag ute på byen eller en natts overnatting
Ketil Voll

En annen felle mange går i er at de tar med parfyme eller lignende over 100 ml som håndbagasje. Da blir den tatt fra deg i sikkerhetskontrollen.

– Det sier seg selv at tapet av en parfyme til rundt 500 kroner eller en ekstra bagasjeavgift vil gjøre et stort innhogg på feriebudsjettet. Ofte kan det koste like mye som selve flybilletten, en middag ute på byen eller en natts overnatting, påpeker Voll.

Streik eller innstilt fly

Streik kan skape problemer for reisende enten på bakken eller i lufta, og det er nesten umulig å gardere seg mot. DNB Forsikrings undersøkelser (gjennomført av Ipsos MMI) viser at om lag halvparten av de spurte vet ikke om de er dekket av reiseforsikringen ved en streik.

– Vilkårene for reiseforsikring sier at forsikringen ikke omfatter tap, skade eller utgifter som direkte eller indirekte har sammenheng med streik, lockout eller annen form for arbeidskonflikt som inntreffer når du er på reise. Det er turselskapet eller turoperatørene som er ansvarlige for å gi kunden det de har betalt for, eventuelt ny avgang eller billettrefusjon.

Nei, reiseforsikringen dekker ikke det …

Undersøkelsen viser at rundt halvparten av de spurte tror de er dekket av reiseforsikringen når et fly blir innstilt. Også på dette punktet er det flyselskapet eller turoperatøren som har det fulle ansvaret for å skaffe deg ny transport til destinasjonen.

– Du finner informasjon om dine rettigheter på Forbrukerrådet sine nettsider, der de også har en flyrettighetskalkulator som beregner hva du har krav på. Flyplasser og flyselskap opplyser også dine rettigheter, selv om informasjonen her kan være noe vanskeligere å finne. Får du ikke det du har krav på, må du klage til flyselskapet. Fører ikke din klage fram, må du klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde.

Har hendelsen skjedd i Norge, går du til Transportklagenemnda. Strander du på en flyplass i Europa, må klagen i utgangspunktet behandles der. Du får mer informasjon om hvor du skal henvende deg hos Forbruker Europa, som hjelper deg når du har kjøpt en vare eller tjeneste i EØS-området.

«Å, nei – de er konkurs!

Forbrukere må i dag forholde seg til en jungel av reiseoperatører, og ved jevne mellomrom går disse konkurs. Benytt derfor kredittkort når du handler på nett. Da unngår du å kjøpe katta i sekken. Finansavtaleloven sikrer nordmenn rettigheter ved kjøp av varer og tjenester på nettet. Finansklagenemda har slått fast at kunden har rett til å få tilbakebetalt hele kjøpesummen etter konkurser eler andre hendelser der betalte varer aldri ble levert, såfremt kunden har betalt med kredittkort.

– Mye av kredittkorthandelen på nett er bestilling av feriereiser. Vi anbefaler alle til å betale reiseutgifter med kredittkort. Da får du bedre kontroll på økonomien og innebygget forsikring hvis du bestiller mer en 50 prosent av reisen, sier Voll.

Kredittkort på reiser har mange sikkerhetsmessige fordeler

Kortholdere som har benyttet kredittkort til å kjøpe for eksempel flybilletter, har rett til å få pengene tilbakeført hvis reisen ikke blir avviklet på grunn av f.eks. konkurs eller andre hendelser. Voll mener også at langt flere bør vurdere å benytte kredittkort også til å betale utgiftene på feriestedet. Han mener bruk av kredittkort på reiser har både praktiske og sikkerhetsmessige fordeler.

STREIK! Slik gikk det under en 24-timers streik i Hellas i 2010. Da var det bare å legge seg til å sove til på Aten internasjonale flyplass. Foto: NTB Scanpix.
I utlandet er det tryggest å betale med kredittkort
Ketil Voll

– I utlandet er det tryggest å betale med kredittkort. Da kan du sjekke at beløpet stemmer før du betaler regningen når du kommer hjem. Kortbruk er svært trygt, og det er mye sikrere å gå rundt med kortmappa enn med store mengder kontanter. I tillegg bør alle typer depositum belastes kredittkortet ditt. Da slipper du å få reservert et større beløp på din brukskonto og kan fritt disponere egne midler. Vi får ofte inn telefoner fra fortvilte kunder som opplyser at konto er «tom» fordi depositum har spist opp kapitalen.

– Og sett gjerne opp varsling hver gang kortet ditt blir brukt. Da vet du umiddelbart om du blir svindlet.