Nysgjerrig på bobil? Begynn med brukt!

Caravanmessen 2017, Lillestrøm (*): Det er torsdag formiddag og det myldrer av folk inne på gigantiske Norges Varemesse. Det kryr også av bobiler utenfor messen, så det er tydelig at dette ikke bare er snakk om en haug med førstegangskjøpere som er nysgjerrig på bobil.

Lesetid 4 min lesetid
Publisert 15. feb. 2018
Artikkelen er flere år gammel

Det ble satt salgsrekord for ny bobil i 2016, og det er ingen tvil om at det er en god stemning både blant utstillere og publikum.

Bobilen har gode tider i Norge …

Men vi har ikke bobil, men har svært lyst på en, så vi er her for å lære.

Og det første vi lærer av daglig leder for Caravanmessen, Konrad Sel (bildet under), er at det er en god grunn til at det er så mye folk her midt i arbeidstiden torsdag formiddag: Snittalderen på en bobileier er 60 år.

Nysgjerrig på hva bobildrømmen vil koste? Her kan du selv beregne

– Ja, de er ofte godt voksne eller pensjonister med god tid og god råd. De er gjerne kjærestepar eller gifte hvor barna er ute av redet, og de bruker i snitt 40 døgn i året ute på veien, i tillegg til en rekke kortturer.

Konrad forteller at reisen til en bobil, gjerne starter med en campingvogn før man oppgraderer til en bobil, eller gjennom jungeltelegrafen:

– Ja, jungeltelegrafen er viktig. Venner forteller til venner at dette er noe de må prøve. Dermed leier gjerne nybegynnerne seg en bobil, og så blir de bitt av basillen og kjøper seg en.

Enormt utvalg av bobil

Vi beveger oss inn i messehallen og blir umiddelbart overveldet over det enorme utvalget. Dette er tidenes største caravanmesse, blir vi fortalt. Det kryr av bobiler og campingvogner med merker som Pilote, Hymer, Bürstner, Malibu, Morelo, Rapido, Challenger, Concorde, Carthago, Laika og Le Voyageur.

Kjente og kjære navn for bobil-menigheten, ganske ukjente for oss. Her kjenner vi at vi trenger eksperthjelp.

Det finner vi i form av Norsk Bobilforening, og kontorleder Agneta Torgersen (bildet under). Vi spør pent om vi kan stille «dumme» nybegynnerspørsmål.

Ny campingvogn eller bobil? Søk om lån til ny eller brukt caravan

Begynn med brukt!

Bobil med alkove, delintegrert, helinteregrert eller camper – hva er huskereglene for de fire typene, Agneta?

– Behov er nøkkelordet for alle fire. Hvor mange dere er i familien? Trenger dere dobbeltseng? Trenger dere flere rom?

Brukt eller ny, hva bør man gå for?

– Begynn med brukt. Da trenger du ikke å bruke så mye penger, og finner du ut at dette ikke var noe for deg, så har du ikke brukt så mye penger som ved et kjøp av en ny bobil. Når det er sagt, så ble det satt salgsrekord for nybil i 2016.

Leie eller eie først?

– Lei gjerne først! Da får du sett hvordan det virkelig er. Hvordan det er å kjøre en bobil. Du lærer hvor du ikke kan kjøre. Hvor viktige bommer er. Du lærer om miljøavgifter – det er masse å tenke på!

Ja, dét har vi skjønt, Agneta. Hva er det som typisk gir nybegynneren en overraskelse?

– Hvis du har kjørt inn i Tyskland uten miljømerker, for eksempel. Det samme gjelder Frankrike. Og kjører du for fort, kan det dukke opp en bot mange uker etterpå. Dén er det bare å betale!

Hvordan er reglene for førerkort og bobil?

– Vanlig førerkort gjelder for biler inntil 3500 kilo. Over det så må du ha førerkort klasse C1.

Nybegynnerne som nesten ikke har hørt om noen av bobilmerkene, hvordan vet man hva som er kvalitet?

– Gå til et merkeverksted og forhør deg. Bruk også sosiale medier og bobilforum. Det er gull verdt. Bobileiere er svært aktive på sosiale medier – på godt og vondt, hehe. Det er veldig mange eksperter der.

Er det mange som bruker bobil hele året, eller bruker de fleste den bare om sommeren?

– Vi har et godt voksent klientell, 60 pluss-segmentet, men vi merker at det kommer yngre mennesker til. Men fortsatt er det godt voksne og de har jo ferie hele året.

Bobillivet ser fritt og behagelig ut, men hva kan være de negative sidene som kanskje ikke alle snakker om?

– Kvaliteten på bobilparkeringen. Det kan være at du kommer for å hente bil, og oppdager at du ikke har strøm, du får ikke rent vann, sånne ting.

Beregn hva et bobillån vil koste deg

Drømmer du om bobilferie langs Rhindalen i Tyskland med din bedre halvdel, men vet ikke helt hvordan du skal finansiere bobildrømmen? Ekspertene vi snakket med sier nordmenn typisk kjøper nye bobiler til priser mellom 800.000 og 1,3 millioner. Men de anbefaler også å kjøpe brukt, og da blir det fort snakk om andre summer.

Vi har fått bilekspertene i DNB til å sette opp regnestykker på to bobiler, en til 500.000 og en til 1.749.000. Begge regnestykkene er til nominell rente på 3,3 prosent og en egenkapital på 35 prosent. Og en nedbetalingstid på 10 år.

Kjøpesum: 1.749.000
Egenkapital 35% – 620.000
Nedbetalingstid 10 år
Månedspris: 11.150

Kjøpesum: 500.000
Egenkapital 35% – 175.000
Nedbetalingstid 10 år
Månedspris: 3.275

Her kan du selv beregne og søke lån

Nybegynner? Dette bør du huske på:

Vi tok også en prat med Morten Sundbakken som jobber med skadeoppgjør i DNB. Han har følgende oppfordring til den ferske bobileieren:

– Husk at det er snakk om en stor bil. Det er vanskeligere å beregne størrelse, så bruk en «hjelpemann» ved rygging. Bruk også tid til å se at det er tilstrekkelig med plass på eller i trange områder. Og ikke kjør i krevende områder før du er kjent med bilen og plassen den trenger, og at man kan manøvrere den godt.

Lykke til!

Bilfargen har noe å si for bruktverdien

(*) Denne artikkelen ble publisert for første gang da Caravanmessen gikk av stabelen i midten av september.