6 tips til gode kontantstrømmer

Her er tipsene du trenger.

FÅ INN PENGENE I TIDE: Utestående penger kan i verste fall gjøre at du og din bedrift blir en dårlig betaler. Foto: NTB scanpix
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 18. mar 2022
Artikkelen er flere år gammel

- En hyppig årsak til konkurser er at bedriftens kontantstrømmer, også kalt cash flow, er ustabile. Dette fører til likviditetspress slik at bedriftens økonomi blir vanskelig å styre.

Det sier Irene Høyland Berg, oppstartslos i DNB. Hun hjelper gründere i gang med å starte bedrifter, og gir deg tipsene du trenger for å lykkes med økonomien i selskapet ditt: 

1. Kortere betalingsfrist: Kan du bruke 7, 10 eller 14 dager betalingsfrist i stedet for 30 dager? Hva er vanlig i din bransje, blant dine leverandører og kunder? Kortere betalingsfrist gjør at pengene kommer raskere inn til deg.

2. Ryddig regnskap: Hold orden i regnskapet. Ha full oversikt over hvem som har betalt og hvem som ikke har betalt.

3. Kontakt direkte: Ring kunden når du skal purre første gang. Ofte kommer betalingen raskt etter dette. Hvis du må sende inkassokrav, skal inkassovarsel sendes først. Inkassovarsel kan sendes med en gang betalingsfristen har forfalt. Det kan lønne seg å sende inkassovarsel og inkassobrev i posten.

4. Ta det med en gang: Ikke utsett inkasso-arbeidet. Går du raskt frem, får du også pengene dine raskt

5. Gjør deg kjent med kunden: Undersøk kredittverdigheten hos dine kunder. Dette er særlig viktig dersom du skal fakturere et stort beløp. I verste fall går denne kunden konkurs og du får ikke inn det utestående.

Husk at du skal bevare et godt kundeforhold. Det kan bli konflikt mellom det å ha et godt kundeforhold og mellom ønsket om å få inn pengene så raskt som mulig. Et råd kan være å vurdere dine kunder individuelt.

6. Gode rutiner: Utestående penger kan i verste fall gjøre at du og din bedrift blir en dårlig betaler. Gode rutiner for å få inn fordringene dine er veldig viktig og noe du må ha fokus på.

KONTANTSTRØMMER: - Pass godt på kontantstrømmene. De er kjempeviktige for at du får en sunn økonomi i selskapet ditt, sier Irene Høyland Berg i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal