Samarbeidet med Lucidtech gjorde mobilbanken best på fakturabetaling

DNB mobilbanks fakturaskanning er utviklet i samarbeid med startup-en Lucidtech. Stadig flere av DNBs nye digitale løsninger blir utviklet i samarbeid med startups.

VALGTE LUCIDTECHS TEKNOLOGI: – Muligheten for å skanne fakturaer er et viktig bidrag til ny mobilbank, og vi er godt fornøyd med valg av teknologi, sier administrerende direktør for digital utvikling i DNB, Øyvind Westby Brekke (t.h.). T.v., administrerende direktør i Lucidtech, Ståle Zerener Haugnæss. Foto: Stig B. Fiksdal  
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 11. apr. 2019
Artikkelen er flere år gammel

Samarbeidet med Lucidtech er et av DNBs første tredjepartsamarbeid som har resultert i en konkret tjeneste som kundene allerede nå kan bruke og dra nytte av.

Nå trenger ikke kundene lenger å skrive inn KID- og kontonummer når de skal betale fakturaer som de får tilsendt. I ny mobilbank kan de nå bare ta bilde av fakturaen med mobiltelefonen – eller laste den opp hvis de har fått den som vedlegg i en mail – så vil teknologien ta seg av resten.

Dette er Lucidtech

Lucidtech er en startup som utvikler kunstig intelligens for å lese dokumenter. Selskapet leverer teknologien som en skytjeneste. Teknologien kan brukes til å tolke et bredt spekter av dokumenter i mange forskjellige bransjer.

Lucidtech ble startet for litt over to år siden. Selskapet består i dag av fem ansatte med tung teknisk bakgrunn innenfor informatikk og matematikk.

-Målet med ny mobilbank er å gjøre det enklest mulig for kundene å utføre banktjenester, og muligheten for å skanne fakturaer er viktig bidrag i så måte. Vi er godt fornøyd med valget av teknologi og har stor tro på at vår løsning er en av de beste i markedet, sier direktør for digital utvikling i DNB, Øyvind Westby Brekke.

Lucidtech har spesialisert seg på å levere teknologi som blant annet kan brukes til automatisk henting av betalingsinformasjon i faktura. Selskapets konkurransefortrinn ligger maskinlæringsmodellene de har utviklet.

– Modellene muliggjør høy treffsikkerhet og overgår eksisterende løsninger vi har sett i markedet. Det er lett å få inntrykk av at “AI (kunstig intelligens) er AI” og at «med nok data så blir det bra til slutt», men i praksis er algoritmene og modellene som brukes, avgjørende for sluttresultatet, forklarer administrerende direktør i Lucidtech, Ståle Zerener Haugnæss.

Slik har banken utviklet løsningen i samarbeid med Lucidtech:

  • Lucidtech har ved hjelp av kunstig intelligens (AI) laget en løsning som leser og tolker innholdet i fakturaer og kommer med forslag til for eksempel hvilket KID-nummer som skal brukes i betalingen.
  • DNBs egne utviklere har bygget en brukeropplevelse rundt denne teknologien og sørger for at kunden loses trygt gjennom prosessen.

Spennende samarbeid

Haugnæss sier at det har vært lærerikt og spennende å få utvikle løsningen sammen med DNB.

– Jeg opplever at DNB har forståelse for at vi er et ungt selskap og at det krever en annen samarbeidsform enn om vi hadde vært IBM eller Microsoft. Samtidig er det en rekke regulatoriske og sikkerhetsmessige krav som vi må forholde oss til uansett om vi er små eller store, og samarbeidet med DNB har gjort oss enda bedre på dette, mener han.

Hva skjer videre, når denne løsningen er levert?

– Siden vi leverer en skytjeneste blir vi aldri “ferdig” med leveransen. Vi fortsetter å utvikle og forbedre teknologien for at vi til enhver tid skal kunne levere et best mulig produkt til DNB og andre kunder. I tillegg har vi stort fokus på vekst i og utenfor Norge, sier Haugnæss.

 

Les også denne saken:

Fakturaskanner er her