– Etterhvert har det ballet på seg, og vi har bygd sten på sten. Nå er vi 10 ansatte og har produksjonslokaler på 950 kvadratmeter, sier Petter-Inge Pettersen, daglig leder av Petter’s Sjømat i Sørvik.
I 1993 mistet Petter-Inge Pettersen jobben da oppdrettsanlegget han jobbet ved gikk konkurs.Det var 25 år siden. Pettersen startet så sin egen bedrift hjemme på farsgården. Der pusset han opp 16 kvadratmeter i en driftsbygning og fylte små poser med tørrfisk som han solgte.
Allerede i 1995 ansatte gründeren sin første medarbeider, og utvidet produksjonslokalene slik at det var rom for å salte fersk fisk.
Petter’s Sjømat har siden 1993 drevet med produksjon og videreforedling av fisk og skalldyr.
Petter’s Sjømat er totalleverandør av sjømat:
Egen kai og mottak i Melvik. Fiskere fra hele regionen og mottak i Vesterålen og Senja leverer fisk og reker.
Petter’s Sjømat mottar fisk og reker i eget kaianlegg i Melvik. Bedriften selger fisk, fileter og reker, samt at de lager fiskekaker, fiskepudding, fiskeboller og røykt fisk. Hysekaker er et særlig populært produkt.
Veldig viktig at kundene er sikre på at det er kvalitet og ikke noe tull
– Gode produkter og hardt arbeid gjør at vi lykkes. Når du driver med mat så er det veldig viktig at kundene er sikre på at det er kvalitet og ikke noe tull. Sluttbruker skal putte dette i munnen, så vi må vite hva vi holder på med, sier Pettersen.
Pettersen er opptatt av at både han og alle medarbeiderne har oppdatert og riktig fagkunnskap. Veiing av fisk, logistikk og ledelse av kjøkkenet er bare et par viktige deler av bedriften.
Det er smerte og helvete for å få komme i mål
– Ikke gi opp hvis du får problemer. Hver dag må du tåle litt smerte og motgang og stayer-evnen er veldig viktig. Du kan sammenligne det å drive en bedrift med skiløpere som går fem-mil. Det er smerte og helvete for å få komme i mål, sier Pettersen.
Gründeren er også opptatt av at han hele tiden må ta de riktige strategiske valgene og ikke selge mer enn det som er mulig.
– Vi må balansere produksjon og salg, slik at kundene ikke blir sinte på deg. I vekstperioder har jeg fått en del pepper fra kunder for å ikke levere nok.
Den erfarne gründeren jobber hele tiden med å holde god kontakt med sine kunder. Pettersen forteller at han ser på banken som en kunde. Han er selv på veien mange ganger i uken for å levere bedriftens varer og holde kontakt med kundene.
– En bank er som en annen kunde for meg. Det har med tillit å gjøre – mister banken tilliten til deg står du uten penger. I tøffe tider har banken stått opp for meg, og det er jeg veldig takknemlig for, sier Pettersen.
Alt i og rundt bedriften er i lynrask endring og det å kunne omstille seg raskt er utrolig viktig. Pettersen prøver å være i forkant for å se endringene.
Viktig å spørre og grave for å se endringene som skjer
– Det er viktig å spørre og grave for å se endringene som skjer. For eksempel var det en periode populært med at maten skulle ligge på plastbeger. Nå går det litt motsatt igjen der kundene vil ha fisk fra ferskvaredisken eller frysedisken, forteller Pettersen.