Gir mamma gode øyeblikk

Kristil Erla Håland har gjort egen erfaring som pårørende til gründervirksomhet med den digitale kommunikasjonsløsningen JodaCare. På smarttelefonen finner hun nå enkelt ut om mamma har det bra.

GODE SAMTALER: Gründer Kristil Erla Håland sammen med mamma Asgjørg Håland, bruker telefonen med JodaCare-appen for gode samtaler når hukommelsen svikter. – For mamma betyr JodaCare at hun får gode øyeblikk i løpet av dagen. Alle foto: Tore Fjeld
Lesetid 8 min lesetid
Publisert 18. feb. 2019
Artikkelen er flere år gammel

Da moren ble syk oppdaget Kristil Erla Håland hvor viktig informasjonsflyten mellom pårørende og hjelperne i helsesektoren er. Hun fant et hull som skal tettes med kontaktboken JodaCare, og den skal gjøre rollen som pårørende litt lettere, jobben til hjelperne oversiktlig, og dagen til mamma kan fylles med gode øyeblikk.

– Jeg har lært mye om hva som er viktig for pårørende. Det vet jeg alt om gjennom mine egne erfaringer, forteller Kristil Erla Håland.

Nylig presenterte gründeren JodaCare hos DNB i forbindelse med investorprogrammet Angel Challenge, og opplevde stor interesse for løsningen.

Kommunikasjonssvikt

– Det er mange sønner og døtre som tar del i omsorgen, og ofte jobber de pårørende og helsetjenesten nesten mot hverandre på grunn av dårlig og manglende kommunikasjon, sier Kristil Erla Håland.

Moren Asbjørg Håland fikk Alzheimers diagnose i 2012, og Kristil tok seg i stor grad av henne mens hun fremdeles bodde hjemme. Da hjemmetjenesten kom inn i bildet, kunne hun endelig slappe litt av, men nå oppstod det nye utfordringer.

Hun snakket så overbevisende at datteren ikke visste helt hva hun skulle tro

For når moren ble spurt om hvordan dagen hadde vært, kunne hun svare at ingen hadde vært hos henne, selv om hjemmetjenesten skulle komme. Hun snakket så overbevisende at datteren ikke visste helt hva hun skulle tro, og det ble derfor mange telefoner til hjemmetjenesten for å finne ut hva som var riktig.

Og da kunne hun finne ut at de faktisk hadde vært hos henne to ganger samme dag.

– Jeg oppdaget at dette er et problem for mange andre enn meg.

Hun dro rundt, snakket med andre pårørende, kommuner, institusjoner og Innovasjon Norge. Alle bekreftet det hun trodde, det var et behov for et nytt system.

– Vi er flere om omsorgen, og gruppen eldre med demens øker for hvert år. Vi må involvere de pårørende mer, sier Kristil Erla Håland.

Vi har hørt fra flere pårørende at de sjekker JodaCare oftere enn Facebook

Like enkelt som Facebook

I den digitale kontaktboken kan det legges inn og sende beskjeder, bilder, kalender og personlig profil, som enkelt deles fra helsesektoren med pårørende på en app på smartelefonen. Systemet er like enkelt å bruke som Facebook, men hvor personopplysninger blir ivaretatt på en sikker måte.

– Vi har hørt fra flere pårørende at de sjekker JodaCare oftere enn Facebook.

Med systemet vil gründeren styrke menneskeverdet til personer med demens eller utviklingshemming. Det skapes en bedre sammenheng i tilværelsen, i relasjon til hjelpere fra helsesektoren, og til egen familie med bedre og lett tilgjengelig kommunikasjon. Pårørende finner enkelt ut hva som er gjort, og kan enklere løse utfordringer når de dukker opp. Som man før kanskje ikke fikk kjennskap til, som når mamma takker nei til middag og går sulten. Det har Kristil Erla Håland selv har opplevd flere ganger, men med JodaCare kan hun enkelt gjøre noe med det.

– Jeg blir veldig glad for oppdateringer fra omsorgsboligen hvor mamma bor, og samtidig kjempeglad for alle de gode tilbakemeldingene jeg får fra brukere fra Vadsø i nord til Songdalen i sør, sier Kristil Erla Håland.

Effektiv og god pleie

Moren Asbjørg bor nå i en omsorgsbolig. Hun har sin egen smarttelefon, og får hjelp av ansatte til å bruke den. De ser på bilder sammen, en ting som skaper god kontakt, og noe å snakke om.

– Hjelperne får mulighet til å bli bedre kjent med pasienten. Og jeg ser mamma har stor glede av å se på bilder.

En av de nye Stavangerinvestorene investerte før i oljesektoren, men ser nå på velferdsteknologi som et attraktivt felt

Hjelperne har alle brukerne på sin telefon, og kan enkelt legge inn nye beskjeder eller få informasjon om brukeren. Ansatte opplever at de sparer tid når informasjon ligger på ett sted. De ser enkelt hva som er blitt gjort av kollegaer i JodaCare-systemet, og kan se om noen lagt inn litt ekstra energi som å ta bilder av dagen til brukeren, og legge dem inn, forteller Kristil Erla Håland.

– Det kan det gi en positiv forsterkning til de andre ansatte som inspirerer hverandre. Det blir helt klart effektiv pleie av dette, når de andre lett vet hva som må gjøres.

Investorklare

Kristil Erla Håland presenterte JodaCare hos DNB under programmet Angel Challenge fikk hvor hun fikk tolv nye investorer, og flere fra Stavangerområdet. Fra før har hun jobbet med en gruppe på 20 investorer fra Oslo.

En av de nye Stavangerinvestorene investerte før i oljesektoren, men ser nå på velferdsteknologi som et attraktivt felt, forteller Erla Håland. Og med kunnskap og kompetanse fra andre sektorer kan de tilføre JodaCare verdifull kunnskap for tror hun.

– Angel Challenge har gjort oss mer investorklare, og vist oss mer om hvordan vi skal hente inn pengene.

Nå skal løsningen selges ut til flere, og skaleres opp med solid støtte i ryggen.

Velferdsteknologi

Nye tekniske løsninger som kan effektivisere omsorgsoppgaver, og gir mulighet for personer til å bo lengre hjemme er et satsningsområde for det helse-Norge. JodaCare er en del av Smart Care Cluster, på Valide Stavanger. Hvor bedrifter innen velferdsteknologi samles i et kompetansemiljø, som DNB også er en del av, for å gjøre dem investeringsklare, møter kunder, og for å gjøre seg kjent i markedet i vektsnæringen.

Erla Håland har opplevd at betalingsvilligheten er langt større blant pårørende enn hos noen kommuner. Men det er på kommuneplan, at denne tjenesten styres, og må kjøpes inn. JodaCare har hatt piloter i åtte kommuner i 2016-17, og har nå 36 kommuner på kundelisten. Erla Håland håper de innen årsskiftet er ute i 70 kommuner.

– Nå tror jeg mange flere kommuner forstår hva vi holder på med. Vi får nye henvendelser hver dag, og jeg er veldig optimistisk for 2019.

File. JodaCare fikk mange nye investorer gjennom Angel Challenge. Her fra presentasjonen Kristil Erla Håland holdt hos DNB i Stavanger. – Jeg vet mye om hva som er viktig for pårørende, for jeg er pårørende selv.