Leverer TV til matglade nordmenn

Matkanalen har siden lanseringen i desember i fjor ekspandert fort, og har med sine norske og internasjonale matprogrammer blitt oppdaget av over 250.000 nordmenn.

Lesetid 3 min lesetid
Publisert 01. feb 2016
Artikkelen er flere år gammel

Selskapet ble etablert av Øivind Lindøe (39) sommeren 2015, og har siden den gang fått på plass samarbeidsavtaler med flere av de store norske distributørene. Øivind har helt siden begynnelsen hatt fokus på å holde det enkelt, men samtidig forsøkt å møte så mange meningsbærere som mulig. På det meste var det 300 møter på 150 dager.

– Matkanalen har fra starten av, sommeren 2015, lagt vekt på å være et enkelt og forståelig selskap. En TV-kanal som kun handler om mat. Med dette som utgangspunkt har jeg forsøkt å møte så mange som mulig av sentrale meningsbærere i bransjen, de største annonsørene, restauranteiere, forfattere, bloggere og sentrale personer i TV-bransjen. Dette for å få innspill til selskapets retning, valg av innhold med mer – men også for å forsikre meg om at de kjente til kanalen før vi lanserte i desember. Deltakelse på seminarer, messer og foredrag hvor bransjen har også vært viktig for å være synlig i et «B2B» landskap.

Øivind har utdanning fra Norges Handelshøyskole i Bergen, og bred erfaring fra mediebransjen. Med etablering av SeByen i 2009, som senere ble solgt til Amedia, kunnskap fra Virtual Garden, Apt og TV Haugaland har han på kort tid klart å finne frem til et konsept som flere av de etablerte aktørene også omfavner.

– Jeg vil si at jeg har truffet veldig godt med tidligere jobber og dette prosjektet. Eller for å snu på det, det er vel derfor jeg valgte å satse på akkurat dette. TV Haugaland gav meg erfaring fra TV produksjon i høyt tempo til begrensede marginer. Ellers vil jeg nevne tiden i Virtual Garden og Apt fra 10 og 15 år tilbake, som lærte meg mye om markedsføring. Jeg var konsulent for Meny og Matprat en del år da jeg jobbet der. Vi utformet da kampanjer i alle kanaler – og lagde TV reklame og web-TV.

Få det ut

Øivind forteller om hvor essensielt det er å være kort og konsis, og ikke dvele for lenge med ideen. Han sier det ikke skader å ta i litt i starten, og at nordmenn har mye å lære av amerikanerne her. Han stresser viktigheten av å ha en god elevator pitch for å komme inn døren, og ikke nøle på å oppsøke folk.

– Norske gründere prater ofte ideen sin i hjel, og når de endelig skal lansere og hente penger – så har de ikke samme givet da de selv er gått lei. Ikke sitt for lenge på verkstedet med ideen din, og heller og hopp ut i det.

Selv om en skal satse, og hoppe i det trekker Øivind frem viktigheten av det å skape gode relasjoner med samarbeidspartnere som matcher godt.

– Det er viktig å tenke på synligheten av merkevaren, og hvordan du kan bygge denne ytterligere gjennom gode samarbeidspartnere. Jeg vil faktisk si at det er viktigere å bygge gode relasjoner og samarbeide med de rette merkevarene enn å tenke kortsiktig økonomisk vinning.

Øivind fremstår selvsikkert i sine svar, og mener også at dette er en stor årsak til at Matkanalen har kommet så godt i gang som de har. Han mener det at vi er så få i Norge, og har så flat struktur som vi har, er til gründernes fordel.

– Jeg mener man slett ikke skal vegre seg for å ringe CEO, ansvarlig redaktør, eller den man ønsker å snakke med. De er nok ofte vant med at mange tar kontakt, men mitt inntrykk er at de like folk som prøver. I Norge er vi også heldige på den måten at de fleste er tilgjengelige, enten direkte via sentralbordet, kontaktinformasjon på nett, eller via Linkedin som er min egen favoritt.