Flavie Gohin, daglig leder og gründer av Fishency Innovation, vant den første av flere innledende runder av 100 Pitches med sin løsning for å redusere lakselus.
– Vi lar fisken svømme gjennom en tunnel der vi tar 360 graders foto av fisken. Så teller vi antall lakselus på fotoene med maskinlæring. Slik kan oppdrettsselskapene få en daglig lakselusrapport og sette inn tiltak når det trengs, sier Flavie Gohin.
Nøkkelen til å kontrollere lakselus er å overvåke mengden av lus
Gründeren er utdannet skipsarkitekt og har tidligere jobbet i oljeindustrien. Teamet bak Fishency Innovation er opptatt av livet i havet og å bidra til å løse FNs bærekraftmål.
– Jeg tror vi vant den første delfinalen i 100 Pitches fordi produktet vårt vil bidra til å redusere et stort problem for en stor og viktig næring. Forbrukerne blir mer og mer opptatt av bærekraftig produksjon og forbruk.
Flavie mener at det største problemet i oppdrettsnæringen er lakselus. Lakselus-problemet koster oppdrettsnæringen mye i form av ressurser og penger, fisk kan dø, og det hindrer næringen i å vokse bærekraftig.
Vi teller antall lakselus digitalt
– Nøkkelen til å kontrollere lakselus er å overvåke mengden av lus. I dag gjøres dette manuelt, vanligvis undersøker man for eksempel 20 fisk fra en merd med 200.000 laks. Dette gir dårlig data og er ekstremt tidskrevende, sier Flavie.
Fishency Innovation har utviklet et produkt bestående både av hardware og software. Med en smart tunnel – SmartFunnel – svømmer fisken igjennom og hele overflaten på fisken blir fotografert. Bildene analyseres for lakselus via maskinlæring.
– Vi teller antall lakselus digitalt. Ved å vite hvor mye lakselus det er i merdene kan fiskeoppdretterne ofte redusere behandlingen mot lakselus. Oppdretterne kan spare mellom 300.000 til 400.000 kroner per merd per år, som direkte kostnad og mye mer som indirekte kostnad.
Gründerne er i ferd med å inngå sine første avtaler med oppdrettsanlegg og går en spennende tid i møte.
– Oppdrettsnæringen har noen utfordringer som har gitt oss muligheten til å komme opp med et interessant konsept, sier Flavie.
Flavie forteller at de bruker eksisterende teknologi i sin løsning for å redusere utviklingskostnader.
– Hele vårt produkt bruker eksisterende teknologi, men vi har satt det sammen på en smart måte.
Til høsten arrangeres DNB NXT landet rundt. Flere steder arrangeres delfinaler i pitche-konkurransen 100 Pitches. Finalen for 100 Pitches er i Oslo 26. september og er en del av Oslo Innovation Week.
I høst braker det løs med fjerde runde av DNB NXT
Tester ny teknologi «verdens smarteste» kontorbygg
Jeg bruker fryktelig mindre tid på regnskap nå enn tidligere