Lydløs sightseeing med panoramautsikt og livesending fra under havet

Satser 100 millioner på bærekraftig turisme – nå skal det første skipet lanseres i Tromsø. Dette er historien om et par gründere som er fast bestemt på at bærekraft lønner seg.

EN TURISTS VÅTE DRØM? Brim er en hybridelektrisk sightseeingbåt som går «utrolig stille og behagelig» på ren elektrisitet og skal operere i nordnorske farvann – Lofoten på sommeren, og Tromsø i vintersesong. Foto: Magy Media
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 11. okt. 2019
Artikkelen er flere år gammel

Svaret venter i arktiske farvann utenfor Tromsø …

Det er tidlig i oktober i Breivika, like utenfor Ålesund. Brim Explorer-gründerne Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo sitrer av spenning. I to år har de jobbet målrettet med drømmen om en hybridelektrisk sightseeingbåt, som de håper vil sette en ny standard for båtturisme i nord.

Fantasi har blitt virkelighet, og nå er moderskipet Brim klar for å seile nordover. Der skal båten operere i nordnorske farvann – Lofoten på sommeren, og Tromsø i vintersesong.

Båten går utrolig stille og behagelig på ren elektrisitet

– Det er helt vanvittig. Båten går utrolig stille og behagelig på ren elektrisitet. Den beveger seg veldig fint i vannet, og tåler sjø godt, sier Espen Larsen-Hakkebo.

– Det blir fantastisk. Båten er ikke bare estetisk fin, men den avgir også langt mindre støy og forstyrrelser, og forurenser dyrelivet og naturen mindre, sier Agnes Árnadóttir.

KAN BÅTTURISME: Brim Explorer-gründerne Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo. Foto: Magy Media

Erfaring fra båtturisme

Begge har erfaring fra båtturisme på Nordkalotten tidligere. Árnadóttir er fra Island, og har familie som har levd av båtturisme med gamle fiskebåter i fiskeværet Húsavík siden 1995.

Familieselskapet valgte i 2016 å ekspandere driften til Norge gjennom etableringen av et datterselskap i Tromsø. Der fikk gründerduoen ideen om Brim Explorer, forteller Larsen-Hakkebo.

– Vi opplevde at det å operere gamle båter med stort vedlikeholdsbehov, var krevende for ett nystartet selskap uten tilgang til infrastruktur eller noe særlig startkapital. Samtidig ønsket vi å bidra til å dytte reiselivsnæringen i en grønnere retning gjennom å ta i bruk tilgjengelig miljøteknologi.

I møtet med hvaler bruker vi hydrofoner for å spille av hvalens sang

Det fikk duoen til å begynne å designe sin egen sightseeingbåt – en båt som er skreddersydd for opplevelser på havet, med moderne design og en elektrisk drivlinje.

– På den måten gir vi gjestene en med best mulig opplevelse, samtidig som vi minimerer det miljømessige fotavtrykket, sier Larsen-Hakkebo.

PANORAMA: Brim er laget for å få maksimalt ut av naturopplevelsen nordpå. Foto: Magy Media

Førsteklasses tribuneplass med livesending fra under havoverflaten

Resultatet ble Brim. Skipet er 24 meter langt og 11 meter bredt, med en kapasitet på 146 gjester og fire mannskap. Båtens batteripakke er på hele 800 kilowattimer som tilsvarer omtrent 10 Tesla-batterier.

Den er lydløs og har panoramautsikt i alle retninger

– Hele båten er designet ut fra opplevelsesperspektivet. Den er lydløs, har panoramautsikt i alle retninger og dermed skal alle gjestene ha førsteklasses tribuneplass til å nyte omgivelsene og inntrykkene. Vi har tre skjermer, hvor vi har livesending av hva som skjer under havoverflaten ved hjelp av undervannsdrone fra norske BlueEye Robotics. I møtet med hvaler bruker vi hydrofoner for å spille av hvalens sang, forteller duoen.

– Vi har brukt mye tid på å designe selve opplevelsen om bord. Selv om investering i båtene er store, så er investeringen i mannskapet enda større. Mannskapet er nøkkelen til en god opplevelse. For å sikre oss de beste folka etterstreber vi å ansette lokalt og kun inngå faste ansettelser, utdyper de.

KOSTER: Brim har en prislapp på 48 millioner kroner. DNB i Tromsø har hatt stor prosjektet. Foto: Magy Media

DNB trodde på prosjektet

De skreddersydde bærekraftsbåtene til Brim Explorer koster. Det første skipet har en prislapp på 48 millioner kroner.

Så hvordan finansierer man en båt til en sånn verdi?

-Først og fremst hadde vi en rådgiver Helge Eriksen i DNB i Tromsø som genuint trodde på prosjektet vårt. Deretter arrangerte vi «crowdfunding», hvor vi hentet inn kapital fra venner, familie og andre interesserte. Slik fikk vi inn rundt 12 millioner kroner. Vi fikk i tillegg 10 millioner kroner i lån av Innovasjon Norge og syv millioner kroner i tilskudd hos Enova. Det resterende kapitalbehovet er finansiert av DNB, sier Larsen-Hakkebo.

STILLHET: Det er lett å finne roen på denne sightseeing-båten. Foto: Magy Media

Arktiske og bærekraftige opplevelser i verdensklasse

Selskapet har allerede før første seilas opplevd stor oppmerksomhet. Det har blant annet resultert i at de offensive gründerne satser videre – før man i det hele tatt har erfaring fra den første båten Brim.

Byggingen av båt nummer to, Bard, er allerede i gang. Mye takket være en 100-millionerskontrakt med Hurtigruten Svalbard.

I tillegg har investeringsselskapet Longship, som nå satser på turistnæringen i Nord-Norge, kjøpt 17,4 % Brim Explorer gjennom holdingselskapet «The Arctic Travel Company».

– Longship har en spennende og offensiv satsing på turisme som vi gleder oss til å være en del av, sier Agnes Árnadóttir.

Hvor skal Brim Explorer i framtiden?

– Brim har som ambisjon å fortsette å utvikle fremtidens turistfartøy og utvide driften til nye destinasjoner. Ved å skape arktiske opplevelser i verdensklasse, i naturen og på lag med naturen, håper vi å bidra til å heve kvaliteten i næringen og samtidig bevise at det lønner seg å investere i bærekraft, sier Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo avslutningsvis.

Her kan du se en video om Brim: