En ny type smørebukk? Ja faktisk, de unge gründerne i HappyNorwegian har utviklet et rimelig smørebukkalternativ for både alpint og langrenn som er helprodusert i Norge og kalles Mr. Gripy.
Produktet kan nå forhåndskjøpes på DNBs crowdfunding-plattform Startskudd.no.
Nylig holdt gründerne bak skisesongens nyvinning afterski midt på Karl Johan. Det ble servert solbærtoddy med klassisk afterskimusikk i bakgrunnen, og stuntet var et samarbeid mellom HappyNorwegian og DNB Karl Johan – som ønsket å vise frem gründerne for forbipasserende på Norges paradegate.
Dndfeed slo av en prat med Brage Eriksen og Espen Johan Hinsch, to bestevenner som begge to er i begynnelsen av tyveårene og som har tatt bachelor i Entreprenørskap og økonomi på BI.
Hva er fordelene med at det er produsert i Norge?
– Først og fremst at det er mye lettere med logistikk og kommunikasjon. Det er veldig lett å besøke de forskjellige bedriftene. Samtidig heter vi HappyNorwegian AS, så da er det selvsagt best med norsk produksjon.
Blir det ikke dyrt å produsere en smørebukk i Norge?
– Det meste går helautomatisk for seg, og siden strømmen i Norge er ren og billig blir det ikke så mye dyrere. For det manuelle arbeidet, som montering og pakking, har vi samarbeid med en attføringsbedrift. Alt i alt er det litt dyrere i form av kroner og øre, men verdt det på grunn av alle de positive effektene.
Får dere noen respons fra kunden på at produktet er produsert i Norge?
– Veldig positiv respons! De liker å støtte lokalt næringsliv, samt det at vi skaper arbeid for de som av ulike grunner har falt utenfor arbeidslivet. Man får jo inntrykk av at det meste av produksjon og industri flyttes ut av Norge for tiden, så mange blir glade for at produktet er helnorsk.
Hva er fordelen ved at dere benytter DNBs plattform for crowdfunding, Startskudd.no?
– Nettbutikken vår lansereres snart, så dette er en veldig god pre-launch til den. I tillegg gir det oss veldig god eksponering og markedsføring. Alle salg hjelper oss selvfølgelig også.
Alle vinduene på DNB Karl Johan lyser opp av ledbelyste flater der gründerne er profilert over periode. Bedriftssenterleder Gunnar Mensner (bildet) er stolte over hva guttene har fått til, og synes det er viktig at de synliggjør det gode arbeidet til HappyNorwegian. Han forteller at stuntet i dag er en del av et lenger løp der de i flere perioder skal vise frem gründerselskaper som fortjener litt ekstra oppmerksomhet. DNB står også bak finansieringen av selskapet og at de har gjort sitt ytterste får å få denne på plass.
Mensner forteller at gründere gjerne må komme innom deres kontor på Karl Johan for å ta en drop-in samtale om det å starte bedrift eller finansiering.
Happy Norwegian forhåndsselger Mr. Gripy på crowfundingplattformen Startskudd.no.