Trøndere vil varme landet med varmeplagg

Trondheimsgründere satser på varmeplagg. Først ut var vester, nå kommer noe som skal varme oss lenger nede.

Lesetid 5 min lesetid
Publisert 16. feb 2018
Artikkelen er flere år gammel

I Trondheim har tre gründere jobbet sammen slik at du og jeg kan gå vinteren varmt i møte. Varmevestene fra Heat Experience ble lansert i høst, og på tre måneder har de solgt nesten 400 vester.

– Varmevester er ikke noe nytt i seg selv. Det som skiller vårt produkt fra andre produkter på markedet er at vi har hatt fokus på å lage vester med et funksjonelt design som ser bra ut, ikke bare det tekniske, forteller Emil Espnes Asbjørnslett (30), som har som mål å selge 1000 vester før året er omme.

Ideen til varmeplagg kom raskt

Han og Fredrik Ive Pedersen (29) fikk ideen til varmevestene da de samarbeidet om et annet prosjekt for to år siden. Det tok ikke lang tid fra idé til handling og i januar 2016 bestemte de seg for å satse på gründerdrømmen. Emil var egentlig godt på vei til å åpne egen sneakers-butikk på det tidspunktet, mens Fredrik jobbet med produksjon av foto og kommersiell film.

– Jeg skjønte raskt at dette potensielt kunne være noe større enn skobutikken, ler Emil.

Et marked for varmeplagg som erstatning for fleece og ullplagg

Og det var flere som så potensialet i varmevestene. De søkte om støtte fra Innovasjon Norge og fikk 100 000 kroner til å bruke på markedsavklaring. Med seg på laget fikk de også Rasmus Fannemel (28), som har en mastergrad i industriell design fra NTNU med fordypning i mellomlagsplagg.

– Vi startet med å utvikle en varmejakke, men konkluderte raskt med at det ville bli veldig utfordrende å konkurrere mot allerede sterke merkevarer i markedet, så vi slo det fort fra oss. Deretter begynte vi å utvikle varmevestene, forteller Rasmus.

Gjennom markedsavklaringen fant de også ut at folk ikke hadde noe fast plagg de brukte som mellomlag, det varierte mellom blant annet fleece og ull. Her så de sitt snitt til å ta plass i markedet.

Prosjektet ble lansert på crowdfunding-siden Kickstarter og trioen greide å samle inn 154.000 kroner. I tillegg fikk de nye 400.000 kroner for utvikling av produktet av Innovasjon Norge og 300.000 kroner i investorkapital. Dermed kunne de starte med produksjon av varmevestene, men ikke uten å forsikre seg om at produksjonen av vestene gikk riktig for seg og at de var av beste kvalitet.

TRONDHEIMDGRÜNDERE: Rasmus Fannemel (f.v.), Fredrik Ive Pedersen og Emil Espnes Asbjørnslett i Heat Experience har opplevd suksess med varmevestene sine. Nå lanserer trioen varmesåler på Startskudd.no.
Vi ser på vesten som det perfekte plagget å bruke mellom ulltrøyen og ytterjakken

Lett og funksjonelt varmeplagg som varer opptil ti timer

– En viktig del av støtten gikk til å kvalitetssikre produksjonsprosessen. Vi reiste til fabrikken i Kina for å se produksjonslokalene og vi snakket med dem som arbeidet der, forteller Rasmus.

Varmevestene varmes opp av innsydde varmetråder av karbonfiber. Varmetrådene varmes opp av et oppladbart li-ion polymer-batteri som ligger i en egen lomme på innsiden av vesten. Batteriet kan sammenlignes med å ha en smarttelefon i lomma. Vesten har tre forskjellige varmenivåer, som kan justeres med et enkelt knappetrykk. På laveste nivå varer batteriet opp til ti timer. Vekten på vesten med batteri er på snaue 700 gram og kan dermed lett pakkes med på turer.

Tørker ulla mot kroppen

Varmevestene er pustende, vannavstøtende og kan vaskes i vaskemaskin (bare husk å ta ut batteriet først!). De kommer i en dame- og en herremodell og har en veiledende pris på 2499 kroner.

– Konvensjonelle plagg er avhengig av at kroppen produserer mer varme enn varmetapet omgivelsene påfører for at vi skal holde varmen. Spesielt når man er i situasjoner med varierende eller lavt aktivitetsnivå er varmeplagg perfekt, forteller Emil og legger til at de har fått tilbakemeldinger om at varmevestene bidrar til å tørke ulla mot kroppen.

– Vi ser på vesten som det perfekte plagget å bruke mellom ulltrøyen og ytterjakken.

Vi blir tilbudt å prøve en varmevest og er ikke vonde å be.

FOR DEG SOM LIKER Å HA DET VARMT: Varmevestene er pustende, vannavstøtende og kan vaskes i vaskemaskin. Foto: Heat Experience
Vesten varmes opp på to-tre minutter og har en veldig behagelig varme

Nå handler det om å eie stilen, ikke klærne

Mange relevante kundegrupper

Førsteinntrykket av vesten er at den føles veldig lett. Den sitter godt og kan uten problem brukes innom en jakke, men også uten. Vesten varmes opp på to-tre minutter og har en veldig behagelig varme. Det blir ikke så varmt at man svetter, men varmen føles jevn og god. For en frossenpinn som undertegnede hadde varmevesten vært et kjærkomment tilskudd også på kontoret.

– Vi har flere som har kjøpt vester til å ha på kontoret, røper Rasmus.

Til nå har gründerne hatt hovedfokus på markedsføring mot jakt- og fiskesegmentet, men ser stadig større potensiale for nye kundegrupper.

– Vi tror det kan finnes flere like relevante kundegrupper, slik som barnehageansatte og snekkere, forteller Emil og legger til at de akkurat har solgt inn en pilot til Trondheim parkering. Det vil si at bedriften har kjøpt inn et mindre parti med vester for at parkeringsvaktene skal teste dem og komme med tilbakemeldinger og innspill. Håpet er at det skal utløse et større salg, samt få en plass i markedet.

– Drømmen er at vi skal komme inn i en sportskjede i løpet av neste år, forteller Emil.

Crowdfunder varmesåler på startskudd.no

Nå tar de steget videre med sine varmeplagg og lanserer varmesåler på Startskudd.no, DNBs egen plattform for crowdfunding, eller folkefinansiering om du vil.

– Vi har brukt samme teknologi i sålene som i vestene og vi har hatt fokus på komfort og kvalitet når vi har designert dem. Tidligere har tilsvarende produkter ofte vært for tykke og harde og vanskelige å bruke på lengre turer, men vår såle har gel-demping og batteriet foran, noe som gir en mykere såle, forteller Emil.

Varmesålene har i likhet med varmevestene tre varmenivåer. De styres med en fjernkontroll og har en batteritid på inntil åtte timer. Sålene er støtabsorberende, ergonomisk formet og veier 120 gram per såle.

På startskudd.no lanseres varmesålene til 999 kroner til de 150 første som bestiller, de får i tillegg sålene levert før jul. Veiledende pris vil ligge på 1799 kroner. De er spente på å lansere produktet for det norske markedet.

– Målgruppen vår er det norske markedet, så det er bra det finnes en norsk plattform for crowdfunding så vi kan selge direkte til det markedet vi ønsker. Vi føler også det bygger mer tillit å ha DNBs merkevare i ryggen, mener Fredrik og avslører samtidig at de har flere varmeprodukter under utvikling.

Gründerne mottok nylig 200.000 kroner i støtte fra Distriktsforsk for å gjennomføre et forprosjekt med Sintef, hvor de skal gå i dybden på situasjoner der kaldt klima utfordrer effektivitet, komfort og øker risiko for sykdom eller skade. Prosjektet skal legge grunnsteiner for videre forskning og utvikling for å fremme de beste løsningene innen varmebekledning på verdensmarkedet.

VARME TIL KALDE FØTTER: Varmesålene har tre varmenivåer. De styres med en fjernkontroll og har en batteritid på inntil åtte timer. Sålene er støtabsorberende, ergonomisk formet og veier 120 gram per såle.