- Vipps kommer til å skape mer fornøyde kunder

Online-motehuset Miinto tar i bruk nye innovative løsninger for å møte kundenes atferdsendringer. Motehuset er blant de første som kommer til å ta i bruk Vipps for netthandel.

Lesetid 3 min lesetid
Publisert 16. feb 2018
Artikkelen er flere år gammel

Miinto, som ble startet opp i Norge i 2010, er en nettbutikk som hovedsakelig selger klær til den moteinteresserte forbruker.

– Når du handler hos oss handler du fra en eller flere blant over 300 butikker rundt i Norge vi har avtale med, forklarer Jake Petersen.

Motehuset startet sin virksomhet i Danmark, før de et halvt år etterpå utvidet til Norge, Sverige og Holland. For to år siden utvidet de også virksomheten til USA, England og Irland, men trakk seg ut etter relativt kort tid.

– Det gikk egentlig ganske bra i starten, men når vi ser i bakspeilet ser vi at det kanskje gikk litt fort. Vi var nok ikke helt klare for et så stort marked på det tidspunktet. Vi kunne fortsatt, men valgte heller å sette mer ressurser der det gikk best, sier Petersen.

Selskapet hadde i fjor en omsetning på 450 millioner kroner, og har to millioner brukere inne på siden hver eneste måned. Jake Petersen mener timingen var avgjørende for at Miinto har vokst seg til en stor spiller i klesbransjen.

Signerte med Vipps

– Vi kom inn på et tidspunkt der mange klesbutikker fortsatt ikke hadde nettbutikk og online markedsføring i tankene i det hele tatt. Dermed fikk vi med oss mange, og dermed et godt og bredt utvalg. Dessuten var ikke konkurransen så stor den gangen, så dermed har vi fått et godt fotfeste i det Norske markedet.

Miinto jobber nå med å utvikle butikken sin ytterligere, for å møte den de raske endringene som skjer i det digitale landskapet, og utfordringene som kommer. Nylig signerte de avtale med DNB om å ta i bruk Vipps som betalingsløsning.

Vipps har siden lanseringen for et knapt år siden blitt lastet ned av 1.9 millioner nordmenn. Blant dem er 1.5 millioner brukere av betalingsløsningen. Nylig kom løsningen som gjør det mulig for småbedrifter, lag og foreninger å opprette egen Vipps-konto, og snart blir det mulig å Vippse i nettbutikker, i apper og i fysiske butikker. Miinto er blant de første som kommer til å ta i bruk netthandelsløsningen.

– Når en kunde kommer inn i vårt system, skal det være så enkelt og raskt som mulig å betale og få plagget levert. Dermed er leveringstiden viktig, men også betalingen. Vipps ser vi som et veldig spennende produkt som som gjør det mye enklere og raskere å betale, sier Petersen.

– Kan hjelpe bransjen

– Samtidig er det også mobil som vokser mest, derfor er det viktig at vi har gode løsninger også for betaling med mobilen, legger han til.

Å drive en liten klesbutikk blir vanskeligere å vanskeligere. Petersen mener løsninger som Vipps vil være med å hjelpe bransjen.

– Det er en tøff bransje, og mange butikker sliter. Derfor er det viktig å komme med løsninger som backer opp butikkenes daglige drift. For oss handler det om å være en samarbeidspartner som kan gi butikkene en sunn drift. Løsninger som Vipps kan være med på dette, mener han.

– Når det tar kortere tid å betale, skaper det også mer fornøyde kunder, avslutter han.