Ahed og Mohammad får brukt kompetansen sin i DNB

DNB har forlenget engasjementet og overtatt lønnsansvaret for syrerne Ahed Ahmed og Mohammad Badwieh, som i den første jobbperioden var inne via NAVs introprogram for Norge.

EN VINN, VINN-SITUASJON: DNB jakter IT-kompetanse, mens nykommerne fra Syria, Ahed Ahmed (t.v) og Mohammad Badwieh, trenger å få brukt kompetansen sin. FOTO: Marit E. Giske
Lesetid 6 min lesetid
Publisert 05. apr. 2018
Artikkelen er flere år gammel

NAVs introprogram til Norge er et tre måneders opplegg hvor nykommere vanligvis jobber i en bedrift to dager i uken og går på norskkurs tre dager i uken. I denne perioden får de lønn for jobben fra NAV. Hvis bedriften vil forlenge, må bedriften overta lønnsansvaret.

Forlengelsen av arbeidsoppholdet til Ahed og Mohammad gjelder i første omgang frem til 12. juni.

NAV-rådgiver utfordrer kompetansebedrifter

NAV-rådgiver Delaram Dashti (bildet) sier at samarbeidet med DNB er gull verdt for alle parter.

Statistikeren Hafsa har også fått jobbopphold i DNB

Erfaringene med Ahed og Mohammad har ført til at DNB nå også har tatt inn Hafsa Jahangir (33), som er på arbeidstrening i DNB. Etter seks år i Norge er hun glad for å få brukt kompetansen sin.

– Jeg trives veldig godt her. Folk er så hjelpsomme. Jeg føler at alt er interessant og at jeg får brukt kunnskapene og erfaringene mine på mange områder, sier Hafsa.

Av utdannelse har hun en mastergrad i statistikk fra Pakistan. I DNB jobber hun mest med å analysere chatbotprosesser og lage statistiske beregninger.

– Jeg vil derfor oppfordre flere kompetansebedrifter til å gjøre som DNB. Jeg vet om flere ressurssterke nykommere som kan være interessante for norske kompetansebedrifter. Interesserte bedrifter må gjerne invitere meg inn for å presentere opplegget, oppfordrer hun.

Delaram har 15 års erfaring fra introprogrammer og integreringsarbeid i Norge. Nå jobber hun på NAV-kontoret i bydel Vestre Aker i Oslo, hvor hun er rådgiver for blant annet Mohammad.

En av tre nykommere har høyere utdannelse

Ifølge NAV-rådgiver Delaram Dashti har rundt 30 prosent av deltakerne på NAVs Intro-program tatt høyere utdannelse i hjemlandet sitt.

– Disse personene koster det norske samfunnet lite, fordi de har tatt skolegang og utdannelse i hjemlandet sitt før de kom hit. Får de muligheten her kan de gjøre stor nytte for seg. Men de trenger å få en bekreftelse på hva de kan, en arbeidsidentitet. Derfor trenger flere å få komme inn i kompetansebedrifter slik at de kan få vist hva de kan, sier hun.

Han er blitt sett og fått bedre selvtillit

– DNB har gitt ham mulighet til å skape en arbeidsidentitet, vise ressursene sine. Derfor ble jeg veldig glad da banken ville forlenge oppholdet hans. Nå håper hun at han får fortsette.

– Det har vært veldig positivt for Mohammed å være hos DNB. Han er blitt sett og fått bedre selvtillit. Å skaffe seg en arbeidsidentitet er viktig for alle, uavhengig av om du er etnisk norsk eller ikke. I sosiale sammenhenger spør jo alle hvordan det går og hva du hva jobber du med, sier hun.

«Det er jo mye bedre at han jobber og omgås norske kolleger hver dag»

Mohammad kom inn i DNB første gang i september i fjor da banken sammen med gründerbedriften In:progress fant frem til ni nykommere med IT-bakgrunn, deriblant Ahed. Begge fikk da et to ukes engasjement for å jobbe med ulike IT-utviklingsprosjekter. Dette skrev også E24 om.
Da dette prosjektet var over foreslo både Mohammed og Ahed for NAV at de i introprogrammet kanskje kunne ha arbeidstrening hos DNB.

Delaram sier at NAVs Intro-program har sine begrensninger, men at de kan være fleksible.

De er flinke, gjør en god jobb og er gode ambassadører for opplegget i DNB

– Når Mohammed fikk denne muligheten hos en seriøs og spennende arbeidsgiver som DNB, så endret vi opplegget til fem dager i jobb og norskkurs to kvelder. Det er jo mye bedre at han jobber og omgås norske kolleger hver dag. Da lærer han norsk samtidig som han bygger nettverk. Når du har fulltidsjobb får du også mer spennende arbeidsoppgaver, erfarer hun.

HR-rådgiver i DNB, Tonje Hoff Magnussøn, bekrefter at både Ahed og Mohammad har forbedret norskkunnskapene sine betydelig:

– Begge har lært seg norsk veldig godt i perioden de har vært her. De er flinke, gjør en god jobb og er gode ambassadører for opplegget internt i DNB, sier hun.

Hvem er Ahed og Mohammad?

Ahed (27) kom alene fra Damaskus til Norge i januar 2014, men nå har kona kommet etter. I Damaskus drev han som mobiltelefon- og datamaskinforhandler i syv år før han tok en toårig utdannelse i økonomi, handel og regnskap ved universitetet der. I Norge har han hatt praksisplass innenfor IT-service tre steder før han kom til DNB hvor han nå jobber med IT-spørsmål på servicedesken. Han lager også enkle steg-for-steg videoer som veiledning til ansatte. I tillegg lager han ukentlige og månedlige hendelsesrapporter som benyttes til analyser og tiltak. Han bistår også ansatte med veiledning og feilsøking på nesten alle IT-systemer.

Mohammad (27) kom også alene fra Damaskus til Norge i oktober 2015. Han studerte IT ved universitetet i Damaskus, men måtte da avbryte studiene. Mohammad snakker flere språk: Arabisk, norsk, engelsk og litt tysk. I DNB jobber han på servicedesk med support på PC-er, mobiltelefoner og bankens egne programmer. Han er også med i et prosjekt som skal utvikle bruken av kunstig intelligens. Der har han ansvaret for testing av chatbots og andre roboter.

Hva betyr det for dere å få et slikt jobbopphold i DNB?

Ahed: – Jeg har søkt mange jobber i løpet av de fire årene jeg har vært her uten å få noe relevant. Jeg har nok søkt flere jobber enn de fleste andre og er derfor veldig glad for å ha fått denne muligheten i DNB.

Nå tenker jeg også på norsk

Mohammad: -Det er fantastisk, jeg trives veldig godt. DNB er en god arbeidsplass. Dette var min første mulighet til å få jobb i Norge, og jeg var veldig heldig som fikk jobb i DNB. Det gjør at jeg kan fortsette utdannelsen min i Norge. Det at jeg snakker med så mange i jobben har ført til at norsken min er blitt kraftig forbedret, nå tenker jeg også på norsk. Jeg har veldig hyggelige kolleger her.

Ahed: – Ja, kollegene i DNB er veldig hjelpsomme.

Hvordan er det å jobbe i DNB og Norge sammenlignet med i Syria?

Mohammad: – I Syria blir du som arbeidstaker mye mer kontrollert. Her overlates ansvaret mer til deg som arbeidstaker. Det gjør at du selv må sørge for at jobben blir gjort på best mulig måte.

Ahed: – DNB har veldig godt arbeidsmiljø, det er mye mindre hierarki enn i Syra.

Mohammad: – Ja, her må du ta ansvar selv, ingen passer på deg.

Har du først blitt venn med en nordmann, så hjelper han deg

Hvordan opplever dere Norge og nordmenn?

Ahed: – Da jeg ankom Norge i januar 2014, opplevde jeg den norske vinteren. Dette var mitt første møte med Norge. Jeg husker at jeg kledde på meg alt som var i sekken min for å holde kulden unna uten at det hjalp. Men selv om det er kaldt her, er ikke folkene det. Alle smiler. Nordmenn er kanskje ikke så åpne når de møter utenlandske mennesker for første gang, men har du først blitt venn med en nordmann, så hjelper han deg. Her i banken har jeg fått mange venner.

Mohammad: – Ja, når du er blitt venn med en nordmann, får du hjelp. Jeg fikk en venn da jeg bodde i Porsgrunn. Hun hjalp meg med å flytte til Oslo og skaffe leilighet. Jeg ville heller bo i Oslo, fordi det er en større by og hovedstad.

Ahed: – Jeg bor på Mysen og trives veldig godt der, selv om det er et lite sted.

Hvor langt er den teknologiske utviklingen kommet her sammenlignet med Syria?

Mohammad: – Utviklingen er kommet like langt i Syria som her, men i Norge har vi mer penger å bruke på IT-utvikling. Gründeren bak Furhat (en kunstig intelligent robot som DNB har tatt i bruk), er for eksempel fra Syria.

Hva annet driver dere med, har dere noen hobbyer?

Ahed: – Jeg har lært noen programmeringsspråk og lærer nå også å utvikle iOS- og Android-applikasjoner. Ellers er jeg også tilkallingsvikar i et asylmottak for mindreårige. Oppgaven min der er å aktivere med spill, fotball og sang. Det ikke alltid lett for arabiske innbyggere i Norge å forstå alle systemene her. Derfor har jeg også startet en kanal på YouTube og en side på Facebook, NorNologi, for å forklare ulike offentlige tjenester og e-tjenester. Ellers er jeg tidligere syrisk mester i taekwondo. Jeg er også opptatt av fotball. Jeg elsker fotball.

Mohammad: – Jeg også elsker fotball.

Til slutt: Hvem vinner fotball-VM?

Ahed: – Jeg liker Spania og vil heie på dem, men tror egentlig at Frankrike har en stor sjanse til å vinne.

Mohammad: Jeg heier på England.