DNB flytter nettbanken til AWS-skyen

DNB har inngått et strategisk treårig samarbeid med Amazon Web Services for å bygge videre på AWS-skyen.

SAMARBEID: DNB har inngått et strategisk treårig samarbeid med Amazon Web Services. Foto: NTB
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 22. nov 2021
Artikkelen er flere år gammel

Først ble mobilbanken flyttet til skyen. Nå står nettbanken for tur.

Målet med samarbeidet er å øke brukervennligheten for bankens kunder, samt øke den teknologiske innovasjonskraften. Det handler om å øke hastigheten på bankens digitaliseringsreise. 

Strategisk viktig

- Samarbeidet med AWS er strategisk viktig. I praksis betyr det at DNB raskere kan bruke data for å utvikle innovative og fremtidsrettede kundesentrerte nettbanktjenester, sier Nicolai Rygh, teknologidirektør i DNB, som legger til at partnerskapet gir banken muligheten til å raskere tilpasse seg den enkelte kundes behov.

- Avtalen er en del av en nødvendig transformasjon for å leve opp til kundenes behov og etterspørsel. I tillegg til kraftigere og mer fleksibel datakraft, gir avtalen oss tilgang til nye verktøy innen blant annet kunstig intelligens, maskinlæring og dataanalyse, sier han. 

VIKTIG SAMARBEID: - Samarbeidet med AWS er strategisk viktig, sier teknologidirektør Nicolai Rygh. Foto: Privat

Forbedrer hele kundereisen

På spørsmål om hva samarbeidet med AWS konkret betyr for bankens kunder, svarer Nicolai Rygh at den totale kundereisen vil bli bedre. 

- Vi har for eksempel et eget team som jobber med følelsesanalyse. Det vil si at AI- og maskinlæringsteknologi fra AWS benyttes for å lese «følelsene» til bankens kunder basert på den digitale atferden. Vi vil kunne tilpasse tjenestene og informasjonen etter den enkeltes behov for en bedre brukeropplevelse.

- Oppsummert gir avtalen oss muligheten til å raskt reagere på og tilpasse oss kundenes behov med tanke på alt fra nye produkter og tjenester til rådgivning. Hvilket krever endringsvilje, hurtighet og innovasjon, legger han til. 

IMPONERT AV DNB: Manuel Bohnet, Head of Enterprise i AWS Nordics, sier DNB er en veldig spennende kunde. Foto: AWS

Teknologisk lengst fremme i Norden

Manuel Bohnet, Head of Enterprise i AWS Nordics, sier DNB er en veldig spennende kunde da det er en av bankene i Norden som er lengst fremme når det gjelder digital transformasjon. 

- Bankens toppledelse har en ambisiøs strategi med mål om at alt skal opp i skyen, og at de ikke skal ha noen lokale datasentre. All kundeinteraksjon skal ligge i AWS-skyen for å forbedre brukeropplevelsen. Sammenlignet med tidligere da for eksempel nettbanken ble oppdatert et par ganger i året, vil den nå oppdateres kontinuerlig i tråd med at kundenes behov og krav endres i takt med vaner og teknologitilgjengeligheten, sier han.  

En verden med «mobile first» har snudd alt på hodet
Manuel Bohnet, Head of Enterprise i AWS Nordics

Grunnleggende endringer

På få år har det skjedd grunnleggende endringer i den teknologiske relasjonen mellom kunde og bank. Det er ikke lenge siden det var vanlig at banken måtte overbevise kundene til å bruke for eksempel nettbanken.  

- En verden med «mobile first» har snudd alt på hodet. I dag handler det om at banken må reagere på kundens digitale behov. Noe som også er mulig takket være fleksibel datakraft og skybaserte tjenester. Med AWS unngår DNB store og tunge teknologiske investeringer for forretningskritisk digital utvikling, da alt er tilgjengelig i skyen, sier Manuel Bohnet i AWS. 

I SKYEN: - Med AWS unngår DNB store og tunge teknologiske investeringer for forretningskritisk digital utvikling, sier Manuel Bohnet. Foto: AWS

Teknologiselskap med banklisens

DNB, én av Nordens største og eldste banker, har på mange måter gått fra å være en tradisjonell bank til et teknologiselskap med banklisens. Mye startet i 2017 da DNB begynte å samarbeide med AWS for å modernisere mobilbanken. Blant annet ble det opprettet en såkalt AWS Landing Zone for å raskt og sikkert opprette et AWS flerbrukermiljø. Det ble i tillegg opprettet et «Cloud Center of Excellence». 

- Siden 2017 har AWS vært en svært viktig del av den teknologiske utviklingen. De førte oss 20 år fram i tid med mobilbanken. Nå er det den tradisjonelle nettbanken som står for tur, avslutter Nicolai Rygh i DNB.