Kjører du med sommerdekk ved første snøfall risikerer du både dobbel bremselengde og politianmeldelse. Bytt dekk eller la bilen stå, sier skadeforebygger.
– Bremselengden på snø øker drastisk om du ikke har skiftet til vinterdekk når den første snøen kommer. I 40 kilometer i timen vil du bruke 60 meter på nedbremsingen, mot 30 meter om du har byttet til vinterdekk, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1 (bildet).
En ny undersøkelse gjennomført av Respons analyse på vegne av Fremtind at norske bilister er godt forberedt på vinteren.
86 prosent av de spurte oppgir at god avstand til bilen foran er blant det viktigste en kan gjøre for å unngå trafikkulykker på vinterføre. Nesten like mange er bevisste på viktigheten av gode vinterdekk, 82 prosent oppgir at det er viktig for å unngå trafikkulykker.
Det er per definisjon ikke ulovlig å kjøre med sommerdekk på vinteren, men så fort det skjer noe som skyldes dårlig veigrep så vil du bli anmeldt
Bilister som kjører uten tilstrekkelig veigrep risikerer en reaksjon fra politiet, i form av en anmeldelse.
– Vi forholder oss til det som har med veigrep å gjøre, i hovedsak mønsterdybde. Det er per definisjon ikke ulovlig å kjøre med sommerdekk på vinteren, men så fort det skjer noe som skyldes dårlig veigrep så vil du bli anmeldt, sier Finn Erik Grønli, politioverbetjent ved Trafikkorpset i Oslo politidistrikt.
Kravet til mønsterdybde er 3 millimeter i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. Dette gjelder også sommerdekk, selv om politiet på ingen måte anbefaler å bruke sommerdekk vinterstid.
– Hovedpoenget er at du som bilist selv har ansvar for å ha tilstrekkelig veigrep, sier Grønli.
– Konklusjonen er at det er smart å bytte dekk tidlig. En ting er at det fort blir dyrt, men verre er det at du risikerer å skade deg selv eller andre, sier Nielsen.
Den elektroniske undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse, i uke 38 og 39, på oppdrag for Fremtind Forsikring. Totalt 1017 respondenter.