Snart blir det mulig å vise passet til banken hjemmefra

DNB har utviklet IDmee, en tjeneste som gjør at du slipper å møte opp personlig når du må legitimere deg med pass.

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 28. feb 2018
Artikkelen er flere år gammel

Merk: Siden denne artikkelen ble skrevet i februar 2018 har Vipps/BankID overtatt IDmee og videretuviklet løsningen under et nytt navn. I løpet av høsten 2021 vil DNB Nyheter  komme med ytterligere informasjon om når og hvordan den blir tilgjengelig for bankens kunder.

DNB har med dette utviklet en helt ny, banebrytende og sikker løsning for digital legitimering med pass. IDmee gjør det mulig for alle som har pass med chip og en mobil med NFC å legitimere seg digitalt. IDmee scanner passet, kontrollerer at det er riktig eier av passet som gjennomfører prosessen og sørger for at informasjonen blir sendt på en sikker måte.

Over 100 land utsteder pass med chip. Det betyr at IDmee kan gjøre det mulig for folk verden over å legitimere seg med pass uten å måtte møte opp personlig.

Med IDmee vil for eksempel utlendinger som skal flytte til Norge, kunne etablere kundeforhold i en norsk bank, søke om arbeidstillatelse eller annet som krever legitimering med pass – i god tid før de kommer hit. Ordningen vil også være nyttig for alle som har lang reisevei til nærmeste bankkontor. I dag må potensiell kunder møte opp fysisk og legitimere seg med pass når de skal etablere kundeforhold i en norsk bank for første gang. Bare i DNB er det rundt 85.000 slike legitimeringer i året. Nå vil dette kunne gjøres hjemmefra.

Det var DNBs egne utviklere, Jannicke Birkevold og Ronny Kahn, som hadde ideen til løsningen.

– Vi har i tråd med DNBs strategi om å samarbeide fintechselskaper, funnet frem til partnerselskaper som leverer deler av den teknologien vi trenger, men det er vi som står ansvarlig for løsningen, opplyser Birkevold og gir honnør både til partnerselskapene og til kollega Kahn, som hun omtaler som en av Norges beste på dette området.

Løsningen baserer seg på NFC-teknologi. 

IDmee er etablert som et eget datterselskap i DNB-konsernet, fordi hensikten er å selge løsningen også til andre. Birkevold er daglig leder i selskapet, mens Kahn er ansvarlig for teknisk løsning og sikkerhet. Målgruppen er alle som har behov for sikker identifisering av kundene sine, for eksempel andre banker, aktører innen reiseliv, myndigheter og bedrifter.

– Vi tror IDmee er interessant for andre først og fremst fordi den vil gjøre hverdagen enklere for kundene, men også fordi den vil gjøre det enklere å imøtekomme myndighetenes stadig sterkere krav til legitimering. Birkevold merker allerede at flere banker – både nasjonalt og internasjonalt – kan være interessert i å ta i bruk løsningen.