Koronakrisen:

- Mange kontakter meg og er bekymret for økonomien

- Flere bedrifter sliter og det betyr at folk blir permittert og kan miste jobben, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

VANLIG: - For de som har muligheten til å bruke penger som normalt så er det viktig å ikke stoppe helt opp, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom.
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 22. mar. 2020
Artikkelen er flere år gammel

Koronakrisen har snudd hverdagen vår på hodet, og det er stor usikkerhet rundt hvor lenge vi skal leve i en unntakstilstand.

- Mange kontakter meg og er bekymret for økonomien. Flere bedrifter sliter og det betyr at folk blir permittert og kan miste jobben. For de som har muligheten til å bruke penger som normalt, er det viktig å ikke stoppe helt opp. På den måten holder vi Norge gående, forteller Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB. 

UROLIGE: - Mange kontakter meg og er bekymret for økonomien, forteller Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB: Foto: Olav Mellingsæter

Sandmæl forteller at hun egentlig skulle tatt med moren sin for å spise suppe på en turhytte i området, for å feire bursdagen hennes. Siden hytta nå er stengt laget Sandmæl suppe og rigget opp i hagen. Summen hun skulle betalt for suppene vippset hun til turhytta.

- Det er veldig hyggelig å kunne støtte de bedriftene i nærområdet som har vært der og skapt så mye glede for meg og familien i mange år, sier hun. 

Norske bedrifter rammes hardt av koronakrisen, noe som resulterer permitteringer og oppsigelser av ansatte. Ifølge Nav har hele 172.146 personer søkt om dagpenger grunnet permittering.

Fredag 13. mars åpnet DNB en hjelpetelefon for alle bedrifter som er urolige for hvordan koronapandemien vil påvirke bedriftens økonomi.

- Vi har hatt en del dype samtaler med bedriftsledere, vi har til og med opplevd gråt i den andre enden, sier Trond Prestø, leder for DNBs kundesenter for bedrifter. 

Foto: DNB
RUNDT: -Jeg har sett mange bedrifter som gjør mye kreativt nå for å få ting til å gå rundt, sier Morten Sandvik. Her med sin makker, Kornelia Minsaas.

Hva kan vi gjøre?

- Hva skal være igjen når ting er tilbake til «normalen»? spør Morten Sandvik i @dnbung.

Morten er bekymret for at det han er så glad i, som sin lokale favorittkafé, skal bli borte med koronakrisen. For å finne ut av hvordan man kan hjelpe har han og makkeren, Kornelia Minsaas, brukt helgen på å gjennomføre noen tiltak. 

Jeg har sett mange bedrifter som gjør mye krativt nå
Morten Sandvik, @dnbung

- Jeg har sett mange bedrifter som gjør mye kreativt nå for å få ting til å gå rundt. Før koronakrisen jobbet jeg mye på en lokal kafé. Nå har de begynt å selge frokostblanding og ulike produkter med logoen sin på. Dette har jeg kjøpt en del av. Jeg har også kjøpt en del take away, sier Morten.

Kornelia på sin side forteller at hun sitter i karantene, men at dette ikke har vært til hinder for å kunne bidra.

- Jeg har blant annet bedt folk om å handle for meg på den lokale grønnsakbutikken og har shoppet litt på en norsk nettbutikk. Jeg har hatt shoppestopp i flere måneder, så jeg tenkte at dette var riktig tidspunkt å begynne å bruke litt igjen, sier hun.  

Slik kan vi hjelpe bedriftene gjennom koronakrisen:

Her er noen tips til hva du kan gjøre for å hjelpe norske bedrifter, slik at færrest mulig mister jobben. Husk at du også må passe på din egen økonomi og ikke la det gå på bekostning av det.

  • Kartlegg hva dine lokale bedrifter gjør for å holde det gående. Del og spre budskapet
  • Stream norsk musikk
  • Bestill takeaway og levering
  • Bestill gavekort til senere
  • Bruk norske nettbutikker hvis du skal handle noe
  • Behold abonnementer og medlemskap
  • Framskynd planlagte kjøp og handler
  • Handle for venner og familie som ikke kan handle selv
  • Betale for å se på konserter eller annen underholdning på nettet 

Vi i DNB Nyheter ønsker gjerne dine innspill til hva mer som bør med på denne listen!