Betale og overføre

betale og overfre

Hvor finner jeg mitt IBAN-nummer?

Du finner ditt eget IBAN-nummer ved hjelp av IBAN-kalkulatoren.
  • Bankens adresse er: DNB Bank ASA, 0021 Oslo
  • DNB sin BIC/SWIFT: DNBANOKK
» Les mer om betaling til utlandet

Hvor lang tid tar det å overføre penger til en annen bank?

  • Registrert betalingen før kl 14:30 > pengene er på mottakers konto samme dag
  • Registert betaling etter kl 14:30 > pengene er på mottakers konto tidlig neste virkedag (mandag – fredag)
 

Betale og overføre

Hva lang tid tar det å overføre penger til en anne bank?

Dette varierer litt med tanke på når betalingen utføres, og om betalingen går mellom kontoer i DNB eller to forskjellige banker. Hovedregelen er:
  • Har du registrert betalingen din før kl 14:30 vil pengene som regel være på mottakers konto samme dag
  • Har du betalt etter kl 14:30 vil pengene som regel være på konto tidlig neste virkedag (mandag – fredag)
Straksbetaling
Hvis du har aktivert straksbetaling i DNB, vil betalingen bli utført med en gang. Har mottaker konto i DNB kommer også pengene inn på konto med en gang. Straksbetaling aktiverer du under "Innstillinger" og "Betalingsinnstillinger" i nettbanken.

Når blir regningene mine trukket fra konto?

Banken har følgende oppdateringer for regningsbetalinger og overføringer fra konto, alle virkedager; ca. kl 00.00, kl 09.30, kl 11.30 og kl 14.30.

Når kan jeg forvente innskudd på konto?

Banken har følgende oppdateringer for innskudd på konto, alle virkedager; ca. kl 06:15, 09:45, 11:45 kl. 13.45 og siste oppdatering er kl. 15.45.

Hvordan kan jeg få betalt en regning umiddelbart?

Hvis du har aktivert "Straksbetaling" i DNB, vil betalingen bli utført med en gang. Har mottaker konto i DNB kommer også pengene inn på konto med en gang. Straksbetaling aktiverer du under "Innstillinger" og "Betalingsinnstillinger" i nettbanken.

Hvordan ender jeg beløpsgrense for betalinger?

Logg inn i nettbanken og velg "Innstillinger" og "Endre beløpsgrense" i hovedmenyen. Du kan selv endre beløpsgrensen opp til 5 000 000 kroner. Har du behov for en høyere beløpsgrense, kan du sende oss en melding fra postkassen i nettbanken. Du kan også starte en chat når du er innlogget eller ringe oss på 04800.

Til informasjon: alle elektroniske betalinger via nettbank, mobilbank, telegiro og SMS har av sikkerhetsmessige årsaker en beløpsgrense. Denne beløpsgrensen gjelder for alle betalinger i en kalendermåned. Grensen gjelder deg som kunde, uavhengig av antall kontoer du disponerer i nettbanken din.

Hvor kan jeg se betalinger som ligger på vent?

Alle dine betalinger som ligger til forfall finner du i nettbanken under "Dagligbank og lån" og "Betalingsoversikt".

Kan jeg stoppe/endre en betaling i Betalingsoversikten?

Ja, du kan stoppe/endre en betaling i betalingsoversikten ved å reaktivere eller endre detaljer på en betaling.  Klikk på tannhjulet til høyre for betalingen for å gjøre endringer.

Hvor finner jeg kvittering for betalte regninger?

Ved å klikke på fanen "Dagligbank og lån" og "Utførte betalinger" kan du se alle betalinger som er utført. Ved å klikke på tannhjulet til høyre for en betaling kan du se detaljene og skrive ut en kvittering.

Hva er Fast oppdrag?

Et fast oppdrag er en regelmessig overføring mellom dine egne kontoer, til en annen mottaker i DNB eller en annen bank.

Hvordan endrer/stopper jeg et Fast oppdrag?

Du endrer eller stopper et fast oppdrag i nettbanken under "Dagligbank og lån" og "Faste oppdrag". Klikk på tannhjulet til høyre endre/stoppe oppdraget.

Min betaling står som stoppet i nettbanken. Hvorfor?

En betaling som skal ut av kontoen kan stoppes av diverse årsaker. De vanligste årsakene er manglende dekning på konto på det tidspunktet betaling skal ut av konto eller at maksbeløpet på AvtaleGiro-avtalen er lavere enn forfallet og må økes for at forfallet kan belastes din konto. Du kan reaktivere betalingen i nettbanken under «Dagligbank og lån» > «Betalingsoversikt».
Euro

Utenlandsbetaling

I nettbanken kan du gjøre betalinger til utlandet. Du velger mellom Europa-betaling eller Øvrige betalinger. Vi har laget en oversikt over hva du skal bruke når, i tillegg til priser, innleveringsfrister og fremføringstider.

» Betaling utland
Illustrasjonsfoto kalkulator

Valutakalkulator - beregn dagens valutakurs

Beregn dagens valutakurs. Kalkulatoren gir deg raskt en indikativ kurs.

» Valutakalkulator
 

Betaling til og fra utlandet

Hva er IBAN og BIC/SWIFT?

IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for bankkontonummer.

BIC står for Bank Identifier Code og er en kode som identifiserer en bestemt bank. Dette kalles også SWIFT. Har du mottatt en faktura, finner du BIC/SWIFT der. Eventuelt kan du ta kontakt med den du skal betale til, eller banken deres.

Hvordan finner jeg mitt IBAN-nummer og bankens BIC/SWIFT?

Du finner ditt eget IBAN-nummer på kontoutskriften din, i nettbanken under Kontobetingelser eller ved hjelp av IBAN-kalkulatoren.

Bankens adresse er: DNB Bank ASA, 0021 Oslo.

Hvordan aktiverer jeg betaling til utlandet i nettbanken?

For å få aktivert tjenesten "betal til utlandet" ta kontakt med oss på tlf 04800 (+47 915 04800) og vi vil hjelpe deg.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en utenlandsbetaling?

Betalingstype

EU/EØS Land

Resten av verden

Europa-betaling

1-2 bankdager

1-7 bankdager

Øvrige betalinger normal

2-4 bankdager

2-8 bankdager
unntak: ***

Øvrige betalinger ekspress

0-2 bankdager **

2-8 bankdager
unntak: ***


**  I mottakerlandets valuta, EUR/USD.
*** Algerie, Bangladesh, Brasil, Eritrea, Etiopia, India, Kenya, Liberia, Nepal, Pakistan, Sri Lanka, Tanzania, Nigeria. Til disse landene bestreber vi oss på å levere betalingen innen 15 bankdager, men pga bankforholdene i nevnte land må vi ta forbehold om at overføringen kan ta lengre tid.

Hvilke valutakurser får jeg ved betaling til utlandet?

Det vil fremkomme en foreløpig beregnet valutakurs når du registrerer betalingen i nettbanken. Reell kurs fastsettes når betalingen blir bokført.

Hvor mye koster det å betale til utlandet?

Jeg venter en betaling fra utlandet. Hvor lang tid tar det?

Koster det noe å motta penger fra utlandet?

I vår prisliste får du oversikt over hvor mye det koster å motta penger fra utlandet på din konto.

» Prisliste utenlandsbetaling

 

Se hvordan du oppretter AvtaleGiro

Se hvordan du oppretter eFaktura

eFaktura

Hva er eFaktura?

Med eFaktura får du regningene dine ferdig utfylt rett i nettbanken din. eFaktura må alltid bekreftes i nettbanken for at betalingen skal gjennomføres.

Hvordan oppretter jeg en ny eFaktura-avtale?

For å opprette ny avtale går du til "Dagligbank og lån" -> "Avtalegiro og eFaktura" -> "Meld inn ny avtale" i nettbanken. Skriv inn navn til mottaker og trykk Søk. Velg deretter riktig mottaker og gå videre. Skriv inn oppgitt eFakturareferanse og meld inn avtalen.

» Se hvordan du oppretter eFaktura her

Hvordan betaler jeg en eFaktura?

Du betaler inkomne eFaktura i nettbanken under "Dagligbank og lån" og "Betale Faktura". Den blir deretter betalt på forfallsdatoen du har valgt.

Jeg har AvtaleGiro, kan jeg opprette eFaktura også?

Ja, du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr AvtaleGiro i kombinasjon med eFaktura. Dine regninger betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via dine eFakturaer.

Hvor finner jeg eFakturareferanse?

eFaktura referansen varierer fra bedrift til bedrift. Du finner din referanse på tidligere papirregninger, eller ved å kontakte betalingsmottaker.

Hvordan ser jeg at et eFakturaforfall er betalt?

Når du har betalt regningen, oppbevares den elektronisk i nettbanken. Alle betalte eFaktura finner du under "Dagligbank og lån" og "Utførte betalinger".

Hvor finner jeg fakturadetaljene få eFakturaen?

Du kan åpne fakturagrunnlaget i PDF-format ved å klikke på det blå eFaktura-ikonet bak eFakturaforfallet i Betalingsoversikten. Trenger du bilag for en betalt faktura, kan den hentes under Utførte betalinger.

Hvorfor får jeg ikke varsel når jeg har mottatt en ny eFaktura?

Årsaken til at du ikke mottar varsel om nytt eFakturaforfall kan være fordi du har endret din e-postadresse, men fremdeles er registrert med gammel e-postadresse i eFakturaavtalen med den aktuelle mottakeren.

Hvordan sletter jeg en eFaktura-avtale?

Gå til fanen "Dagligbank og lån" og "AvtaleGiro og eFaktura" i nettbanken din. Ved å klikke på tannhjulet bak den aktuelle avtalen kan du slette eFaktura-avtalen. Du vil deretter motta dine regninger på papir.

AvtaleGiro

Hva er AvtaleGiro?

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og betalingsmottaker for automatisk betaling av dine regninger. Etter at avtalen er opprettet, vil du motta forfallet direkte i Betalingsoversikten din, og betalingen skjer automatisk på forfallsdatoen.

Hvordan oppretter jeg en ny AvtaleGiro-avtale?

Du oppretter ny AvtaleGiro i nettbanken under "Dagligbank og lån" og "AvtaleGiro og eFaktura". Trykk meld inn ny avtale. Bruk KID-og kontonummeret du har fått fra betalingsmottaker.

Det kan ta inntil 8 uker før AvtaleGiroen trer i kraft. Frem til da må du betale regningene på vanlig måte. AvtaleGiroen fungerer når regningen automatisk har lagt seg i Betalingsoversikten.

» Se hvordan du oppretter AvtaleGiro her




Hva er maksbeløp og hvordan jeg endrer jeg dette?

Maksbeløpet angir hvor mye betalingsmottaker maksimalt kan belaste din konto. Dersom beløpet er høyere enn maksbeløpet, blir den stoppet.

For å endre maksbeløpet gå til "Dagligbank og lån" -> "AvtaleGiro og eFaktura" -> "Endre AvtaleGiro-avtale".

Hvorfor har ikke AvtaleGiroforfallet blitt betalt?

Det kan være flere årsaker til at ikke AvtaleGiro-trekket har blitt betalt.

- Manglende dekning på konto
- Maksbeløpet på AvtaleGiro-avtalen er lavere enn forfallet og må økes for at forfallet kan belastes din konto
- Du har stoppet AvtaleGiro-forfallet i Betalingsoversikten
- Du har slettet selve AvtaleGiro-avtalen

Dersom et AvtaleGiro-forfall er stoppet, kan det reaktiveres igjen under "Dagligbank og lån" og "Betalingsoversikt".


Hvordan kan jeg stoppe eller slette et AvtaleGiro trekk?

Om du ikke ønsker at betalingen skal belastes konto kan du stoppe forfallet i "Betalingsoversikten" under "Dagligbank og lån". Klikk på tannhjulet til høyre for betalingen for å gjøre endringer.

Hva gjør jeg når beløp eller forfallsdato er feil?

Dersom beløp eller forfallsdato er feil kan du endre dette under "Dagligbank og lån" og "Betalingsoversikt".

Ønsker du varig endring av forfallsdato bør du kontakte betalingsmottaker.

Hvor finner jeg detaljer på AvtaleGirotrekk?

Du finner detaljene i nettbanken din under "Dagligbank og lån" og "AvtaleGiro og eFaktura". Velg snarveien "Detaljer AvtaleGiro-avtale".

Hvorfor virker ikke AvtaleGiroen?

- Beløpet er høyere enn din valgte maksgrense for avtalen
- Manglende dekning på belastningkonto
- Det kan ta inntil 8 uker før betalingsmottaker sender inn første regning
- Kontroller med betalingsmottaker at KID-og kontonummer er riktig

Hvordan slette jeg er AvtaleGiroavtale?

Du sletter en AvtaleGiroavtale under "Dagligbank og lån" og "AvtaleGiro og eFaktura". Velg snarveien "Slett AvtaleGiro-avtale".
 
saldo i app

SMS-tjenester og varslinger

Med SMS-tjenester og varslinger kan du enkelt sjekke saldo, overføre penger og godkjenne e-faktura. Du kan få varsel når lønna kommer inn på konto, kortet ditt blir brukt eller når lånet ditt blir trukket. 

» Les mer og kom igang
 

Vaslinger

Hva kan jeg få varsel om?

Du kan aktivere følgende varslinger:
  • Saldo over/under valgt grense
  • Manglende dekning på konto
  • Lønn, trygd og pensjon inn på konto
  • Penger ut av konto
  • Bruk av kort 
  • eFaktura 
  • Mottatte meldinger til postkassen i nettbanken

Hvordan sette opp varslingstjenesten?

Du aktiverer varslinger i nettbanken under "Innstillinger" og "SMS-tjenester og varslinger". Du kan i noen tilfeller velge om du vil få varslingen på SMS eller e-post.

Må jeg betale for å få varsel?

Tjenesten er gratis for Introkunder. For øvrige kunder koster det 2 kroner per mottatte melding.

Hvordan avslutte varslingstjenesten?

Du kan enkelt stoppe alle varslinger ved å sende STOPP til 04800, eller i nettbanken under "Innstillinger" og "SMS-tjenester og varslinger".

SMS-tjenester

Hvordan opprette/avslutte SMS-tjenester?

Logg inn for å sette opp SMS-tjenester her.

For å avslutte SMS-tjenester må du logge inn i nettbanken. Gå til "Innstillinger" -> "SMS-tjenester" -> "Avslutte alle SMS-tjenester".

Hvilke kodeord skal jeg bruke på de ulike SMS-tjenestene?

Send kodeord HJELP til 04800 eller se oversikt over kodeordene her.

Jeg har glemt SMS-navnene. Hva gjør jeg?

Send KONTO til 04800. Du vil da få en SMS med saldo på alle dine kontoer med SMS-navn, og vil se hvilke navn du har lagt inn.

Hvor mye koster SMS-tjenester?

Du betaler 2 kroner per SMS du mottar fra banken. Prisene samles opp og belastes kontoen din i slutten av hver måned. Pris for bruk av våre SMS-tjenester og varslinger betaler du altså ikke via mobilabonnementet eller mobilregningen.

Betalinger og overføringer via SMS er gratis for de med Hvite kort. For Barn under 18 år er alle SMS-tjenester gratis.