Våren er høysesong for steinsprutskader

De aller fleste vindusskader kan repareres kostnadsfritt og effektivt for bileieren. Men få er klar over at steinsprutskader kan repareres uten egenandel, og uten at det vil påvirke forsikringspremien eller bonusen.

Hurtigruta Carglass opplyser at Denne perioden av året er høysesong for ruteskader som følge av steinsprut. De opplever en økning i reparasjon av steinsprutskader for mars, april og mai på rundt 30 prosent.

En uskyldig skade etter steinsprut i frontruten kan fort forverres slik at frontruten må byttes. Hvis ruten må skiftes tilkommer en egenandel på 2 000 kroner. DNB Forsikring og Hurtigruta Carglass har et tett samarbeid, og rådet er helt klart: Alltid forhør deg om skaden lar seg reparere først!

De fleste bileiere er ikke klar over at en steinsprutskade kan repareres, og de er heller ikke kjent med at reparasjonen dekkes av forsikringsselskapet uten at det kreves egenandel, såfremt du har kasko eller del-kasko. Dette vil heller ikke påvirke forsikringspremien eller bonusen.

De aller fleste steinsprutskader kan repareres. Etter reparasjonen av en steinsprutskade blir skaden nesten usynlig og ruten gjenoppretter den samme styrken i glasset som tidligere. Jo tidligere kunden reparerer skaden, jo bedre blir resultatet. En reparasjon av en steinsprutskade tar kun ca. 30 min.

Sparer miljøet
Ved å reparere en steinsprutskade er man også mer miljøbevisst. Flere undersøkelser viser at det å reparere en frontrute fremfor å skifte den har stor innvirkning på miljøet. Ved å reparere en steinsprutskade produseres det bare 20-25 prosent CO2 av hva utslippet blir ved skifte av frontruten.

Vi oppfordrer derfor alle våre kunder til å være miljøbevisste ved å reparere steinsprutskaden så fort som mulig, så slipper man høyst sannsynlig å skifte frontruten. Beregninger viser at avfall fra 40 represjoner fyller hånden din, mens avfallet fra 40 ruteskift fyller en lastebil, sier Ketil Voll i DNB Forsikring.