Spørsmål om kort og PIN

Hvordan sperrer jeg kortet mitt?

Hvis uhellet skulle være ute og du mister eller blir frastjålet kortet ditt, må du sørge for å sperre det umiddelbart.
Ring oss døgnet rundt på 04800. Fra utlandet ringer du +47 915 04800.

Vi anbefaler at du lagrer telefonnummeret vårt på din mobiltelefon. Besøk også m.dnb.no på mobilen for kontaktinformasjon når du er på farten.

Hvordan bestiller jeg nytt kort? Hvordan finner jeg PIN-koden til kortet mitt?

Alt dette får du gjort i nettbanken din.

Nytt bankkort mottar du i løpet av en uke, og du kan bruke det kortet du har inntil du tar i bruk det nye kortet.

Hvor finner jeg informasjon om MasterCardet mitt?

I nettbanken finner du alt du trenger av informasjon om kortet ditt. Transaksjoner og fakturaer, kontonummer, kredittramme og hva du har brukt av den.

Gå til Dagligbank og lån i menyen og velg Mine lån og kredittkort. Der ser du kredittkortet ditt, og velger en snarvei til informasjonen du er på jakt etter.

Hvor finner jeg kontonummeret til mitt MasterCard?

Kontonummeret til ditt MasterCard finner du flere steder.

I nettbanken:
- Velg Mine kort i menyen Dagligbank og lån, og finn MasterCardet i listen. Der står kontonummeret.
- Fra Startsiden, på snarveiene til høyre for kredittkortet velger du Siste transaksjoner. På siden du kommer til står kontonummeret.
- Betaler du MasterCard via eFaktura? Kontonummeret står på fakturaen du får opp når du klikker på e-ikonet.

På faktura:
- oppe til høyre på den siste fakturaen du har mottatt på papir, der det står Kontonr/eFakturaref.

Hvordan kan jeg betale via eFaktura for mitt MasterCard?

Det ordner du i nettbanken.

Logg inn, velg meny Dagligbank og lån, og AvtaleGiro og eFaktura. Har du fått forslag til avtale om eFaktura kan du registrere den her. Har du ikke fått forslag til avtale, kan du søke etter riktig betalingsmottaker fra fanen Meld inn ny avtale.

Hvis du ikke har eFaktura, og velger å få faktura på papir, blir du belastet fakturagebyr. Gebyr for papirfaktura ble innført 01.01.2012.

Hvorfor får jeg faktura på 0,- kroner for mitt MasterCard?

Vi er pålagt å sende deg faktura med oversikt over hva du har brukt kortet til. Dette gjelder selv om du har betalt inn beløpet allerede. Du kan se bort fra fakturaen på 0,-.

Kan jeg endre grensen/kredittrammen på mitt MasterCard?

I nettbanken kan du søke om endret kredittgrense på MasterCard.  Du finner valget to steder i nettbanken - under "Søk om lån og kreditter" og "Bestille kort".

Hvor kan jeg bruke Visa-kortet mitt?

Er det regionsperre på kortet mitt?

Vi har ikke regionsperre på bankkortene våre. DNB har gode varslingssystemer og -rutiner.

Hvis vi oppdager mistenkelig bruk av bankkort, som for eksempel at det blir brukt på nye steder, kontakter vi eieren av kortet. Da får vi sperret kort som er kommet på avveie, og hindrer misbruk.

Regionsperre gjør at bankkortet er sperret for bruk i spesifikke geografiske områder. Dette gjøres blant annet for å forhindre misbruk av tapte eller kopierte kort.

Du kan også bestille varsling på SMS om når kortet ditt er brukt. Dette gjør du i nettbanken, og du kan velge om du vil ha varsel for bruk i Norge eller utlandet.

Er det beløpsgrense på bankkort og kredittkort?

Ja, du finner beløpsgrenser for bruk av kort i prislisten.

Er det trygt å betale med kort på Internett?

Ja, men du må beskytte din PC og sjekke nettbutikken godt før du handler. Dette bør du gjøre:
  • Bruke antivirus-, antispionprogram og brannmur på datamaskinen din
  • Ikke legg igjen konto-, kort- eller personopplysninger i nettbutikker du er usikker på
  • Handle i kjente og seriøse nettbutikker, og i nettbutikker som tilbyr løsninger for å betale som Verified by Visa og MasterCard SecureCode.

Få flere råd på Trygg netthandel

Du er meget godt beskyttet som forbruker når du betaler varer/ tjenester på Internett. Om du ikke skulle få varen levert av ulike grunner kan du få pengene tilbake. Dette gjelder både for Visa og MasterCard betalinger.

Hva er CVV2/CVC2 og hvor finner jeg den koden?

Når du handler med Visakort eller MasterCard på nett vil du oppleve å bli spurt om kortnummer, utløpsdato og veldig ofte CVV2-/CVC2-kode.

Koden er de tre siste sifrene som er trykket i signaturfeltet på baksiden av kortet. Denne koden finnes kun på kortet og om den ikke er synlig på kortet må nytt kort bestilles. Du bestiller nytt kort i nettbanken. Dette finner du mer informasjon om lenger opp i spørsmålslisten.

Endres CVV2/CVC2 koden når jeg får nytt kort?

Ja, når du får nytt kort vil CVV2/ CVC2 koden endres. Husk derfor å endre koden om du har lagret den i en medlemsdatabase hos en nettbutikk, på samme måte som du må endre kortnummer og kortets utløpsdato.

Hva er Verified by Visa og MasterCard SecureCode?

Verified by Visa og MasterCard SecureCode er en trygg løsning for betaling med kort over Internett. Det hindrer uvedkommende i å misbruke kortet ditt på nettet.

Du taster alltid inn kortnummer og utløpsdato, og veldig ofte CVV2 (Visakort) eller CVC2 (MasterCard) som er de tre siste sifrene i en kode du finner på baksiden av kortet. I tillegg legitimerer du deg med samme metode som når du logger inn i nettbanken, BankID, BankID på mobil eller kodebrikke og personlig kode hvis du ikke har BankID.  

Nettbutikken får ikke tilgang til kodene dine, og så lenge du følger forhåndsreglene for netthandel er det trygt å taste dem inn.

Hvorfor får jeg ikke lagt inn BankID når jeg skal hente PIN-koden til kortet mitt i nettbanken?

Øverst i nettleseren din åpner du
  • Verktøy (Tools)
  • Kompatibilitetsvisning (Compatibility mode)
  • Deretter kan du hente frem koden på kortet ditt

Hvordan overfører jeg penger til MasterCardet mitt, før jeg har fått fakturaen?

Hvis du ikke ønsker å vente på fakturaen fra oss, kan du betale inn på kredittkortet i nettbanken.

På snarveiene til høyre for kredittkortet ditt velger du Ekstra innbetaling. Du starter da en betaling, og kontonummeret er ferdig utfylt. Du trenger ikke KID-nummer.

NYTTIG Å VITE:
Ditt MasterCard har et eget kontonummer, og det vil ta et par dager før innbetalingen vises når du betaler uten faktura.

Hvorfor vises det ikke på kreditten at jeg har betalt fakturaen min?

Det tar opptil to virkedager før en innbetaling vises.

Hvordan overfører jeg penger fra MasterCard til en av mine kontoer?

Det gjør du enklest i nettbanken.

På snarveiene til høyre for kredittkortet velger du Overfør til konto. Da får du opp hvilke kontoer du kan velge å overføre til. Velg en konto, beløp og overfør.

Via kontofon:
Du kan også overføre via Kontofonen på 04800, valg fem. Benytt samme kontofonkode som du har for kontoene dine.

Via SMS:
Du kan også aktivere SMS-tjenesten Overfør til MasterCard i nettbanken din under valget SMS og varslinger.

NYTTIG Å VITE:
Dersom du har flere egne kontoer, som ikke vises i nedtrekkslisten, kan du ringe oss på 815 35054. Vi hjelper deg med å legge de til slik at det blir enkelt for deg å overføre neste gang.
Finner du ikke det du leter etter? Send oss en e-post
Kontakt oss
Hele døgnet, alle dager
04800
Fra utlandet +47 915 04800