Spørsmål om mobil, SMS og varslinger

Hva kreves av mobilen min for at jeg skal kunne bruke mobilbank?

De aller fleste mobiltelefoner kan benytte seg av mobilbanken. Vi tester og optimaliserer for touchtelefoner og nettlesere som er standard med disse operativsystemene:

Iphone: Krever iOS versjon 5.0 eller høyere for å fungere optimalt.
Android: Krever versjon 2.3.3 eller høyere for å fungere optimalt. Appen er ikke tilpasset lesebrett. 
Windows Phone: Krever Windows Phone 7.5 eller høyere for å fungere optimalt.

For en best mulig opplevelse, anbefaler vi en skjermoppløsning på 320 x 480 og høyere.

Hvilke mobiler fungerer mobilbanken på?

Den fungerer på de aller fleste mobiltelefoner som har kommet på markedet de siste årene. Vi tester og optimaliserer for touchtelefoner og nettlesere som følger standard med disse operativsystemene:

iOS (iPhone), Android, Symbian, Windows Phone 7 og Bada

For en best mulig brukeropplevelse, anbefaler vi en skjermoppløsning på 320 x 480 og høyere

Hvordan logger jeg inn i mobilbanken?

Du logger inn med ditt fødselsnummer og BankID på mobil eller kodebrikke i kombinasjon med personlig kode.

Må jeg ha avtale om nettbank for å bruke mobilbanken?

Ja, du må ha en nettbankavtale og sikkerhetsinstrumenter for å logge deg inn i mobilbanken, men du trenger imidlertid ikke ta i bruk nettbanken.

Kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg med å komme i gang!

Kan jeg bruke mobilbank i utlandet?

Ja, det kan du. På lik linje med nettbanken kan mobilbanken brukes overalt hvor du har en forbindelse til internett. Vi anbefaler å bruke en WiFi-forbindelse (trådløst internett) i utlandet, da kostnader for datatrafikk på mobil kan bli høye.

Hvilke kodeord skal jeg bruke på de ulike SMS-tjenestene?

Send kodeord HJELP til 04800 eller se oversikt over kodeordene her

Kan jeg bruke tvilling-SIM til SMS-tjenestene?

Ja, det kan du. Tvillingkortet har eget nummer. Dette finner du i papirene fra teleoperatøren, eller ved å sende en SMS til ditt hovednummer.

Legg til tvillingkortets mobilnummer i feltet Mobiltelefon privat under Innstillinger i nettbanken. Huk av og lagre i SMS-tjenester / Mine innstillinger. Når du har gjort dette, vil du motta en velkomstmelding på tvillingkortet. Du kan nå bruke tvillingkortet til SMS-tjenestene. OBS! Du kan bare bruke ett mobilnummer for SMS-tjenester.

Jeg har glemt SMS-navnene. Hva gjør jeg?

Send KONTO til 04800. Du vil da få en SMS med saldo på alle dine kontoer med SMS-navn, og vil se hvilke navn du har lagt inn.

Betaler jeg for SMS jeg mottar fra DNB via mobilregningen eller mobilabonnementet?

Nei, det gjør du ikke. Gebyr for bruk av våre SMS-tjenester og varslinger samles opp og belastes kontoen din i slutten av hver måned. Du betaler per SMS du mottar fra banken.

Kan jeg velge hvilken konto eFakturaen skal trekkes fra når jeg bekrefter med SMS?

Ja, du kan skrive GODKJENN. Oppgir du ingen fra-konto, blir primærkontoen for SMS automatisk belastet.

Får jeg SMS-varsler så lenge jeg har SMS-tjenester?

Nei, varslinger på SMS vil ikke bli sendt deg om du ikke har satt opp varslinger i din varslingsprofil i nettbanken. Den finner du under menyvalget Innstillinger og SMS-tjenester og varslinger.

Hvorfor får jeg ikke varsel om lønn, trygd eller pensjon?

Det kan skyldes at din arbeidsgiver ikke har merket lønnsutbetalingen din med en transaksjonkode som gjør at vi bokfører denne som lønn. Det ser da ut som en vanlig overføring innland og banken klarer ikke å fange opp at dette gjelder lønn, pensjon eller trygd. Sett opp varslingstjenesten på innbetaling, denne vil da fange opp lønnen også.

Alternativt kan du sette opp varsling på at saldogrense overstiger ett visst beløp, da vil du også få en SMS varsling når saldoen overstiger dette beløpet.

Hvorfor får jeg ikke alltid varsel når jeg bruker MasterCardet?

Varsling om bruk av MasterCard skjer ikke alltid, selv om du foretar kjøp med kortet. Når du bruker ditt MasterCard blir det kontrollert og beløpet blir reservert. Et par dager senere skjer belastningen. Varslingen om bruk av MasterCard sendes ut når kortet er kontrollert. Noen ganger skjer ikke denne kontrollen. Beløpet vil da belastes ditt MasterCard etter et par dager, men du da vil ikke motta en SMS.

Hvorfor er beløpet i varselet høyere enn beløpet jeg faktisk har brukt?

Enkelte brukersteder reserverer et høyere beløp enn det som belastes i ettertid. Dette gjelder for eksempel bilutleie, taxi, hotell og fly. Konsekvensen av dette er at du får et varsel på et for høyt beløp. Beløpet som belastes ditt MasterCard i ettertid vil være korrekt.
Finner du ikke det du leter etter? Send oss en e-post
Kontakt oss
Hele døgnet, alle dager
04800
Fra utlandet +47 915 04800