Spørsmål og svar om skadeforsikring

Hvordan melder jeg skade?

Hvor finner jeg forsikringsbevisene mine?

Du finner forsikringsbevisene dine under menyen Pensjon og forsikring, valget Skadeforsikring og Mine skadeforikringer i nettbanken din. Der er det også mulig å skrive dem ut.

Sier dere opp den gamle forsikringen min når jeg kjøper ny?

Vi sier opp den gamle forsikringen for deg, så fremt du fyller ut informasjon om dette når du kjøper forsikring hos oss.

Må jeg betale hele forsikringen på en gang?

Nei, det må du ikke. Du kan velge om du vil betale 1, 2, 4 eller 12 ganger i året. Dette kan du selv bestemme når du kjøper forsikringen, eller når du fornyer en forsikring. Det påløper et termintillegg ved betaling 2 eller 4 ganger i året. Betaler du 12 ganger i året slipper du termintillegg og må benytte avtalegiro.

Jeg har byttet bil. Hva gjør jeg?

Da sender du oss en kopi av salgsmeldingen på faks 24 02 51 30, eller en e-post til info.skadeforsikring@dnb.no. Da opplysninger om salg og avregistrering normalt vises i biltilsynets register, vil det som regel være tilstrekkelig å gi oss beskjed på e-post. For å tegne forsikring på din nye bil, logger du deg bare inn i nettbanken og kjøper forsikringen der. Har du levert bilen din til innbytte hos en bilforhandler, må du huske å få med deg en kopi av kjøpekontrakten, som du så sender til oss.

Jeg har solgt bilen. Hvor lenge beholder jeg bonusen, før jeg kjøper ny?

Bonusen du har opparbeidet deg gjelder i tre år fra den datoen du selger bilen.

Hvordan øker jeg kjørelengden på bilforsikringen?

Du kan enkelt endre dette i nettbanken din når behovet melder seg. Gå inn på Min forsikringer og din bilforsikring.

Hvordan sier jeg opp bilforsikringen hos dere?

For å annullere din bilforsikring må vi ha dokumentasjon på at du ikke lenger eier bilen eller at bilen ikke lenger er registrert. Har du sendt melding til biltilsynet kan du kontakte oss på 815 00 282. Vi annullerer fra datoen som er registrert i motorvognregisteret.

Om dette ikke er registrert i motorvognregisteret enda, sender du kopi av salgsmelding, avskilting eller vraking til oss. Da annuller vi på bakgrunn av innsendt dokumentasjon. 

Jeg har flyttet til ny bolig. Hva gjør jeg?

Hvis du har flyttet til en ny leilighet/bolig tar du umiddelbart kontakt med oss slik at vi kan oppdatere forsikringen med riktig informasjon.

Kan dere utvide reiseforsikringen til mer enn 45 dager?

Ring oss på telefon 915 04800 valg 2 - 4 så hjelper vi deg. Du kan også sende oss en e-post til info.skadeforsikring@dnb.no med opplysninger om reisens varighet, reisemål, og informasjon om hvem som skal være med.

Får jeg tilbake premien jeg har betalt til det gamle selskapet mitt?

Ja, du vil få tilbakebetalt det du har betalt for mye i ditt nåværende selskap. Dette går automatisk.

Jeg har bedt om 12 terminer. Hvorfor har jeg fått faktura for to måneder?

Den første måneden med avtalegiro, trekkes det ofte for to perioder. Deretter vil fakturaene gjelde for en måned av gangen.

Kan jeg tegne forsikring på bilen til barnet mitt?

Nei, de må selv tegne forsikring på bilen. Er barnet ditt nettbankbruker kan det selv beregne pristilbud og kjøpe forsikring i egen nettbank.

Hva er Dekningsgaranti?

Med vår Dekningsgaranti er du garantert bedre/like god dekning dersom du flytter din forsikring til oss fra annet selskap. Her leser du mer om vår Dekningsgaranti.

Jeg trenger veihjelp

Har du bilforsikring med delkasko eller kasko hos oss har du veihjelp i forsikringen. Ring oss på 915 04850 / +47 915 04 850 hvis uhellet er ute.
Var dette nyttig for deg?