Betalingsproblemer

 
dame
Ubetalte regninger blir fort dyrt. Har du problemer med å betale lån eller kredittkortregninger i DNB, er det viktig at du tar kontakt med oss på telefon 915 04800. Jo tidligere du tar kontakt, jo enklere kan det være å finne en løsning.

Jo tidligere du tar kontakt med oss, jo enklere kan det være å finne en løsning.

Her er svar på noen vanlige spørsmål

Jeg mangler penger denne måneden

Finn ut hvilke utgifter som er nødvendige og hvor du kan kutte. Hvilke andre regninger har du som det er mulig å dele opp?

Synes du det er vanskelig, ta kontakt med oss så ser vi om vi kan hjelpe deg med å finne en løsning for denne måneden. Vi kan vurdere om vi kan tilby redusert betaling i form av avdragsfrihet.

Jeg kan ikke betale de neste månedene

Skilsmisse, svikt i inntekt eller for mye gjeld kan ofte være grunner til at man har problemer med å betale regninger og løpende utgifter.

Ta kontakt med oss så vurderer vi hvilken løsning som kan være best i ditt tilfelle, for eksempel avdragsfrihet, refinansiering, forlenge nedbetalingstiden ved å dele opp summen i mindre avdrag.

Jeg har et varig betalingsproblem, kan jeg søke gjeldsordning?

I enkelte tilfeller kan gjeldsordning være et alternativ. Gjeldsordningsloven er for de som har en meget dårlig økonomi. Alle kommuner tilbyr gratis gjeldsrådgivning. 

Ta kontakt med kommunen du bor i for mer informasjon om dette. Du kan også kontakte NAV’s gratis rådgivningstelefon på 800GJELD (telefon 80045353). 

Jeg har fått brev fra inkassobyrå

Ta kontakt med inkassobyrået med en gang. Inkassogjeld blir dyrere jo lenger du utsetter den. Hvis du viser evne og vilje til å gjøre opp for deg, finnes det som regel en god løsning.

Hvis jeg ikke betaler innen fristen, hva skjer da?

Hvis du betaler purringen innen forfallsdato, så er alt i orden. Hvis du ikke kan betale purringen, er det viktig at du kontakter oss med en gang.

Hvis du har fått brev fra et inkassobyrå, er det viktig at du forholder deg til det som står i brevet. Saken er nå overført inkassobyrået, men du er velkommen til å ringe oss på 915 04800 om det er noe du lurer på.
 

Noen praktiske tips

Ubetalte regninger blir fort dyrt, og kan gjøre det vanskelig for deg å få lån til for eksempel bil og bolig senere. Derfor ønsker vi å dele noen tips med deg.

Betal når du får lønn

 bilde av tips 1
Betal regningene dine når du får lønn, så vet du hva du har å rutte med resten av måneden. Det er enkelt å betale regninger i mobilbanken.

» Bruk mobilbanken

Sett opp AvtaleGiro

 bilde av tips 2
Med AvtaleGiro slipper du å tenke på betalingsfristen. Dette er kjekt for trening, Netflix, strøm og avis abonnement etc.

» Sett opp AvtaleGiro

Sett av litt penger

 bilde av tips 3
Du vet aldri når vaskemaskinen går i stykker. Da er det greit å ha noen ekstra kroner på kontoen, en buffer.

» Sjekk kontosparing

SMS-varsel på saldo

 Bilde av tips 4
Du kan for eksempel få en SMS når saldo på kontoen din er 3000 kroner. Da har du oversikt og kan passe på at kontoen ikke blir tom.

» Sett opp SMS-varsling

 
bilde av silje sandml

Hva gjør du hvis du mister jobben?

Silje Sandmæl er vår forbrukerøkonom. Hun gir råd og anbefalinger til deg som enten allerede har, eller står i fare for å miste jobben.

» Se hva du bør gjøre om du blir arbeidsledig
 

Lurer du på hva pengene dine går til?

Et realistisk bilde av forbruket ditt hjelper deg med å planlegge økonomien bedre. Det blir også lettere å styre unna betalingsproblemer i fremtiden. Tjenesten Min økonomi viser deg hva du faktisk bruker pengene dine på. Kanskje ser det litt annerledes ut enn du tror?

» Test ut Min økonomi i nettbanken eller mobilbanken
bilde av forbruk p kaffe latte
 

Nyttige artikler om privatøkonomi

» Slik blir du kvitt betalingsproblemene dine

» Unngå at økonomien truer samlivet

» Hva skjer hvis du ikke har forsikringer?

» Hvor mye skal du egentlig klare deg med?

 

 
Se også: Nettbank, Mobilbank, SMS-tjenester, eFaktura, AvtaleGiro