Har du mottatt nytt bedriftskort? Les mer om endringene og aktivering
Hjelp til bedriftskort
Har du glemt PIN-kode, eller må du sperre kortet ditt?
Mange lurer på
Du kan sperre bedriftskortet gjennom mobilbanken DNB Bedrift.
Merk: Sperren på bedriftskort kan ikke fjernes. Du må derfor bestille nytt kort. Det kan også gjøres i mobilbanken.
Du kan sperre kortet i privat nettbank, via mobilbanken eller ved å kontakt med oss på telefon +47 915 04800.
Tips: Har du ikke privat kundeforhold i DNB? Du kan fortsatt logge deg inn med BankID fra en annen bank.
Merk: Sperren på bedriftskort kan ikke fjernes. Du må derfor bestille nytt kort.
Flere måter du kan sperre kortet på:
Det er kun administrator, kortholder og daglig leder som kan sperre et bedriftskort.
Dette kan gjøres via mobilbanken DNB Bedrift eller ved å ringe oss på telefon +47 915 04800.
Merk: Sperren på bedriftskort kan ikke fjernes. Du må derfor bestille nytt kort.
Velg det som gjelder deg:
Du finner enkelt din PIN-kode i Corporate Card-appen under menyvalget Tjenester.
Du kan også sperre og bestille et nytt kort i appen.
Alternativt kan du ringe DNB Corporate Mastercards sperretjeneste på telefon +47 21 01 50 40.
For å sperre kortet logger du inn på Mitt Corporate Mastercard.
Alternativt kan du ta kontakt med Corporate Mastercards sperretjeneste på telefon 21 01 52 00. Sperretjenesten er døgnåpen.
Av hensyn til sikkerhet kan vi ikke åpne sperrede kort. Du kan enkelt bestille nytt kort i nettbanken.
Hvilket kort vil du sperre?
Har ikke privat nettbank i DNB
Selv om du ikke har privat kundeforhold i DNB kan du allikevel logge inn med fødselsnummeret ditt og BankIDen du vanligvis bruker (utstedt fra en annen bank).
Bedriftskort (Visa/BankAxept)
Du finner PIN-koden i din private nettbank, ettersom kortet er registrert på deg som person.
Tips: Du kan også finne PIN-koden til kortene dine i mobilbanken.
Corporate Mastercard
Du finner koden enkelt i Corporate Card-appen.
Velg “Tjenester” i menyen.
Alternativt kan du ringe DNB Corporate Mastercard kundeservice på +47 21 01 50 01.
Hvilket kort gjelder det?
I god tid før utløpsdato vil du automatisk få tilsendt nytt kort i posten. Skal du være borte lenge bør du sjekke utløpsdatoen på kortet ditt før du drar. Du finner måned og år på forsiden av kortet.
Kortet ditt er gyldig i hele måneden som fremkommer som utløpsmåned.
Tips: Husk å oppdatere kortdetaljer hos forbindelser som belaster kortet ditt.
Når du handler med bedriftskort med Visa eller Corporate Mastercard på nett, kan du bli spurt om CVV2/CVC2-kode sammen med kortnummer og utløpsdato på kortet.
Koden er de tre siste sifrene som er skrevet i signaturfeltet på baksiden av kortet ditt.
Du finner reklamasjonsskjema i privatnettbanken din. Merk at beløpene må være bokført på din konto før du kan reklamere.
Fyll ut og send inn skjemaet, så vil reklamasjonsavdelingen ta kontakt med deg så fort de har startet behandling av saken din.
NB: Husk å sperre kortet ditt om du mistenker misbruk! Ring oss på +47 915 04800 eller start en chat med oss for å gjøre dette.
Som kortinnehaver kan du reklamere på et kjøp eller et uttak hvis noe har gått galt.
Hvilket kort gjelder det?
Bedriftskort
Administrator i nettbanken, kortholder, daglig leder, prokurist eller signaturberettiget kan avslutte kort ved å starte en chat med rådgiver i nettbanken eller ringe oss på +47 915 04800.
DNB Corporate Mastercard
For å avslutte ditt DNB Corporate Mastercard, kan du ringe vår Sperretjeneste på +47 21 01 50 40.
Hvilket kort ønsker du å avslutte?
Bedriftskort
BankAxept:
Bedriftskort med BankAxept kan kun brukes ved utsalgssteder i Norge som er merket med BankAxept.
Visa:
Bedriftskort med Visa kan brukes til kjøp av varer og tjenester på nett eller i butikk, i Norge og utlandet. Du kan bruke kortet hvor du vil i verden.
Har du behov for å bruke kort i utlandet eller kjøp på nett, anbefaler vi Bedriftskort med Visa og/eller DNB Corporate Mastercard.
Bedriftskort med BankAxept kan brukes til både innskudd og uttak
Du begrenser kortet til kun innskudd ved å sette uttaksgrense til 0 kr. Dette er mulig å begrense for hvert enkelt kort.
Uttaksgrense 0 kr passer bedrifter som ønsker at sine ansatte skal kunne sette inn kontanter på bedriftens konto. Slik blir kortet et rent innskuddskort.
I bestillingen av Bedriftskort med BankAxept krysser du av for bare innskudd for at det skal bli et innskuddskort.
Ønsker du en annen form for å gjøre innskudd?
Ta med to kort på reise
Et godt råd er å ta med både et kredittkort og et debetkort når du er på reise. Med to kort har du ett i reserve dersom du skulle være uheldig å miste, ødelegge eller bli frastjålet det andre. Oppbevar alltid kortene på forskjellige steder.
Kontroller beløp og faktura
Kontroller alltid kvittering og totalbeløpet før du signerer på kvitteringen. Kontroller også faktura mot kvitteringer.
I nettbanken kan du starte en chat med en rådgiver dersom du er blitt belastet feil beløp.
DNB Corporate Mastercard
Kortet ditt må av sikkerhetsmessige grunner aktiveres før du kan begynne å bruke det. Du aktiverer kortet enkelt i Corporate Card-appen.
Kortet aktiveres også automatisk ved første kjøp med chip og PIN.
Kort med privat ansvar:
Logg deg inn i Mitt Corporate Mastercard for å søke om å øke kredittgrensen.
Kort med firmaansvar:
Send en e-post for å øke kredittgrensen.
NB! E-posten må sendes av daglig leder/prokurist.
Kort med privat ansvar:
Benytt lenke til bedriftens søknadsskjema som ble sendt til firmarepresentant ved avtaleinngåelse.*
- Kortsøker fyller ut søknadsinformasjon og signerer søknaden med BankID/BankID på mobil.
- Fakturadato velges av den ansatte, men bør settes i forhold til tidspunkt for utbetaling av reiseoppgjør. Ønsket kredittramme registreres i søknad, og innvilget kreditt blir oppgitt i brevet som følger med kortet.
* Dersom lenke til bedriftens søknadsskjema benyttes, kommer kortsøker direkte inn i kortsøknad. Merk at dersom det søkes om kort fra dnb.no må bedriften oppgi firmainformasjon og signere med BankID/BankID på mobil før kortsøknad fylles ut.
Kort med firmaansvar:
Søknad om kort med firmaansvar skjer i sin helhet av daglig leder/prokurist.
- Benytt lenke til bedriftens søknadsskjema som ble sendt til daglig leder/prokurist ved avtaleinngåelse eller klikk på Søk om Corporate Mastercard.
- Daglig leder/prokurist identifiserer seg ved å oppgi firmainformasjon og signerer med BankID/BankID på mobil. Daglig leder/prokurist fyller ut kortsøknad til aktuell ansatt og signerer søknaden med BankID/BankID på mobil.
Du er automatisk forsikret under reisen når mer enn halvparten av transportkostnaden er betalt med/belastet kredittkortet ditt.
Betaler du også for noen du reiser sammen med, inkluderer forsikringen inntil 3 medreisende.
Du kan ringe DNB Corporate Mastercards egen kundeservice på telefon 21 01 50 01.
Innkjøpskonto
Du får enkelt oversikt over alle dine kjøp ved å logge inn i Kortadmin.
Når du har bestilt Innkjøpskonto får du tilgang til følgende kortinformasjon:
- Kortnummer
- Utløpsdato
- Kontrollsiffer (CVV2 kode)
Denne kortinformasjonen bruker du til å gjøre kjøp på nett.
Merk at kjøpet bekreftes med Mastercard Identity Check, som er et engangspassord du mottar på SMS til din mobiltelefon. Det er derfor viktig at alle brukere har hver sin kortinformasjon.
Det er enkelt å samle fakturaene fra flere Innkjøpskontoer på samme faktura. Ring oss på telefon 21 01 50 05 for å bestille dette.
Som standard er det 10 dagers betalingstid på fakturaen. Det betyr en rentefri kreditt på inntil 40 dager for innkjøp gjort i begynnelsen av perioden.
Er det behov for utvidet betalingstid, kan det søkes om ytterligere 10 dager mot en ekstra kostnad.
Endringer på bedriftskort med Visa og BankAxept
Vi gjør markedsmessige tilpasninger på våre debetkort (Visa og BankAxept) og vil dermed fornye og forenkle vår kortportefølje.
Endringen har få konsekvenser for dere som kunde og de to fremtidige debetkortproduktene vil dekke de samme behovene som de eksisterende har gjort.
PIN-koden finner du i din private nettbank.
Det nye kortet er nødt til å aktiveres før bruk. Les mer under "Aktivering av kortet".
Kortet ditt vil måtte aktiveres første gang du bruker det.
Med dette kommer et krav om at man enten benytter PIN-kode hvis man betaler i terminal, eller godkjenner betalingen med BankID hvis du handler på nett.
Handler du på nett og brukerstedet ikke lar deg godkjenne med BankID, så vil ikke kortet aktiveres og betalingen heller ikke kunne gjennomføres.
Tips! Dersom du ikke er kjent med PIN-koden din finner du denne i din private nettbank.
Dersom du ikke har anledning til å aktivere det nye kortet i terminal, kan det gamle kortet kan benyttes frem til utløpsdatoen.
BankAxept-kort
De aller fleste som i dag har BankAxept-kort vil få tilsendt nye BankAxept-kort.
Kombinert Visa/BankAxept-kort
Alle som har det kombinerte Visa/BankAxept-kortet vil få tilsendt nytt Visa Business-kort.
Kombinert Visa/BankAxept-kort med innskudd og varekjøp
De som har brukt det kombinerte Visa/BankAxept-kortet til både innskudd og varekjøp vil i tillegg til Visa Business få tilsendt et BankAxept-kort.
De kortholdere som vil motta et nytt ekstra kort som følge av endringen vil ikke oppleve endring i årspris sammenlignet med dagens løsning.
Dersom kortet/kortene ønskes avsluttet kan administrator, kortholder eller daglig leder be om avslutning ved å starte en chat, sende en e-post fra innlogget nettbank eller ringe på 915 04800.
Se også
Betaling
Finn svar på det du lurer på om innbetalinger, fil og betalingsløsninger
Konto
Det du trenger å vite om tilganger, bilag/arkiv, åpne og avslutte konto
Mobilbanken DNB Bedrift
Med mobilbanken DNB Bedrift har du bedriften rett i lomma
Fysisk betalingsløsninger
Les mer om fysiske betalingsløsninger og finn deres beste alternativer