– Det er en god følelse å hjelpe folk gjennom utfordringer

Kundehistoriene gjør stort inntrykk på finansrådgiver Gro Agnalt hos DNB i Fredrikstad.

GLAD I FOLK: Finansrådgiverne på kontoret i Fredrikstad møter mange ulike mennesker. Det er noe av det som gjør jobben ekstra verdifull, sier Gro. Foto: DNB
Lesetid 5 min lesetid
Publisert 03. jun 2025
Artikkelen er flere år gammel

Hun mener det aller beste med jobben er å hjelpe folk til å nå målene sine – økonomisk og i livet.

DNB-kontoret i Fredrikstad ligger sentralt plassert øverst i gågata, i nye og fine lokaler. Innenfor dørene har allerede mange kunder funnet veien denne formiddagen, selv om dørene åpnet for få minutter siden. Her får de hjelp av smilende bankverter som gjør sitt beste for å løse små og store problemer.

Litt lenger inn i lokalene sitter finansrådgiverne i åpent kontorlandskap foran store skjermer. Noen sitter i telefonen med kunder, mens andre jobber iherdig med tall som flyr over skjermen.

– Noen ganger planlegger man at dagen skal bli på en eller annen måte, men så ringer en kunde som trenger hjelp NÅ! Da blir det snudd om på, for vi vil jo hjelpe alle, sier en smilende Gro Agnalt.

Hun er finansrådgiver og assisterende banksjef i DNB Fredrikstad.

– Det beste med denne jobben er å kunne hjelpe folk til å nå målene sine, sier hun raskt når hun får spørsmålet.

NÅR MÅLENE: Gro synes noe av det beste med jobbet er å kunne hjelpe folk til å nå målene sine. Her er hun sammen med kollega Trine Johansen. Foto: DNB

Kundehistoriene vekker følelser

Som finansrådgiver hjelper hun kunder innenfor alle områder i banken, som bolig, forsikring, sparing og lån. Hun brenner personlig litt ekstra for å hjelpe kvinner inn i det mannsdominerte aksjemarkedet gjennom prosjektet #huninvesterer.

Og hun synes det gjør jobben ekstra meningsfull når hun kan gi konkrete råd til kundene som står i en form for krise eller stor endring i livet.

– Kundehistoriene gjør stort inntrykk på meg. Det er så mange situasjoner folk står i, og så mange ulike behov. Spesielt kan det være mange følelser involvert når det har skjedd uventede dødsfall, eller når det er vanskelige situasjoner der barn er involvert, sier Gro.

– Noe av det viktigste vi gjør i jobben som finansrådgivere, er å gi folk trygghet, legger hun til.

GODT HUMØR: For Gro er det viktig med godt humør og humor i jobbhverdagen. Foto: DNB

Hjalp kunden gjennom samlivsbrudd

Spesielt godt husker hun en kunde som sto i et samlivsbrudd, som oppsøkte banken for å få råd og veiledning.

– Alle samlivsbrudd og personer er selvfølgelig forskjellige, men når man havner i et samlivsbrudd er ting veldig usikkert. Spesielt når det er barn involvert. Kunden og jeg hadde flere møter der vi gikk gjennom økonomien, og hun fikk hjelp til å stable sammen hverdagsøkonomien. Så fikk hun en trygghet og bekreftelse på at dette går bra. Det var veldig, veldig verdifullt for henne, forteller Gro.

Hvordan føles det for deg å hjelpe i sånne situasjoner?

– Da setter man ekstra pris på jobben man har, at det man gjør er virkelig verdifullt. Og man kjenner ekstra på det når det er barn inne i bildet. Man skal ut og finne et nytt sted å bo, og det eneste foreldre vil, er at barna skal ha det bra. Da er det en god følelse når man finner en bra løsning, sier Gro og legger til:

– Jeg snakket med henne lenge etterpå, og hun har fulgt rådene jeg ga henne rundt sparing og det har gått veldig bra. Det er veldig hyggelig å høre.

LOKALT OG STORT: Kontoret i Fredrikstad huser et stort finanshus med over 60 ansatte innenfor de ulike delene av bankdriften. Foto: DNB

Hjelper unge inn på boligmarkedet

Et mye debattert tema er boligmarkedet, og hvor vanskelig det er for unge førstegangskjøpere å få innpass her. Spesielt kravet til egenkapital oppleves som uoppnåelig for mange av dem som ikke har foreldre som kan hjelpe økonomisk.

– Vi skal aldri gi blankt avslag til noen, men heller si hva som skal til for at man skal komme i mål med lånesøknaden. Men det er klart at det er ikke noe gøy å måtte si til kunden at man ikke kan innfri ønsket deres akkurat nå, medgir Gro.

Regn ut boliglånets kostnad enkelt

På DNB sine sider kan du enkelt bruke boliglånskalkulatoren for å beregne kostnadene ved et boliglån. Alt du trenger å gjøre er å legge inn boligens pris, ønsket nedbetalingstid, justere rente og ønsket lånebeløp.

UNG-MILLIARDEN: DNB ønsker å hjelpe enda flere inn på boligmarkedet, derfor dobles nå Ung-milliarden. Foto: NTB

DNB ønsker å hjelpe flere unge inn på boligmarkedet

Gro er veldig glad for at DNB nå har tatt grep via prosjektet «Ung milliarden», der man skal bruke to milliarder kroner hvert halvår for å hjelpe unge inn på det tøffe boligmarkedet.

Det gjør at hun nå kan hjelpe enda flere av sine kunder i Fredrikstad med å oppnå boligdrømmen.

– Jeg husker spesielt godt en kunde som kom til meg i ung alder for å få råd om hva som skulle til for å komme inn på boligmarkedet. Han var kjempeflink til å jobbe ved siden av studiene, og sparte så mye som mulig, forteller hun.

– Til slutt fant vi en inngang i markedet, og han kjøpte en leilighet der han kunne få med seg prisveksten i noen år. Etter tre år hadde han oppspart ganske mye egenkapital som gjorde at han kunne kjøpe seg bolig med en drømmebeliggenhet! Han var superglad, og det var utrolig gøy å følge han på reisen, smiler hun.

FREDRIKSTAD SENTRUM: DNB-kontoret i Fredrikstad er ett av totalt elleve finanshus i Norge. Foto: NTB

Foreldre kan hjelpe

Mange unge drømmer om å eie sitt eget hjem, men trenger ofte hjelp fra foreldre for å realisere denne drømmen. Gro forklarer hvordan foreldre kan hjelpe barna sine inn på boligmarkedet.

– En av tre har behov for hjelp, og da er det gjerne foreldre som stiller opp, enten som medlåntaker eller realkausjonist.

De nye boliglånsforskriftene tilsier at man nå kun trenger ti prosent egenkapital. Det kommer godt med, mener Gro.

– Det gjør det absolutt mange hakk lettere nå som kravet har gått ned til ti prosent. Nå kan vi hjelpe langt flere unge inn på boligmarkedet, og det er både vi og kundene svært glade for, sier Gro.

Finanshus med 60 ansatte – stor fordel for kundene

DNB-kontoret i Fredrikstad er ett av totalt elleve finanshus i Norge. Her sitter over 60 ansatte innenfor alle deler av bankvirksomhet, noe som er en stor fordel for både fagmiljøet og kundene som kommer innom.

De fleste kundemøtene i dag er booket på forhånd, og foregår enten fysisk, på telefon eller skjerm.

– Det er absolutt best å booke tid på forhånd, selv om vi prøver å strekke oss for å hjelpe de som stikker innom uanmeldt også. Dersom man booker tid er man sikker på at rådgiveren har tid til å hjelpe, og rådgiveren får muligheten til å forberede seg på forhånd. Det blir bedre møter av det, sier Gro.

Hun stortrives i jobben sin, og setter stor pris på tilliten man får fra kundene.

– Den store «kunsten» er å forstå og se hver enkelt person man møter. Det er veldig hyggelig når kundene er fornøyde og gir uttrykk for det, sier hun.

Hva misforstår folk ofte med jobben din?

– Det var et litt vanskelig spørsmål. Noen tenker kanskje at det er en kortere prosess å for eksempel søke et lån. Noen ganger tror folk at vi bare kan se på skjermen og se hvor mye de kan låne. Sånn funker det jo ikke dessverre, smiler hun.

Får du mange julekort fra kundene?

– Ha ha, nei i grunnen ikke. Men det hender vi får blomster og konfekt, det er veldig koselig, ler hun.

Trenger du råd og veiledning fra en av de flinke folka på kontoret i Fredrikstad?