Hun trives aller best når hun får mulighet til å møte kundene sine ansikt til ansikt – for å løse ulike utfordringer.
Trine Johansen jobber som finansrådgiver hos DNB i Fredrikstad. Hun trives aller best når hun får mulighet til å møte kundene sine ansikt til ansikt – for å løse ulike utfordringer.
I Nygaardsgata midt i Fredrikstad sentrum åpner Trine Johansen døren til DNB-kontoret med et stort smil. Her jobber hun som finansrådgiver, en jobb hun har hatt i mange år.
Johansen startet sin bankkarriere allerede i 1995, og har vært ansatt i mange ulike funksjoner. Siden 2010 har hun jobbet i Fredrikstad, først på kontoret på Rolvsøy, og nå de siste årene i Nygaardsgata.
Som finansrådgiver kan en arbeidsdag bestå av mange ulike oppgaver for Johansen. Alt fra å besvare spørsmål om lån, sparing og forsikringer, og også dagligbank-tjenester knyttet til kortbruk og nettbank.
Trenger du råd og veiledning fra en av de flinke folka på kontoret i Fredrikstad?
Kontakten med kundene består både av telefoner og digitale møter, men også fysiske møter inne på DNB-kontoret i sentrum.
– Jeg synes det er spesielt hyggelig å få kundene inn på kontoret til avtalte møter, og få prate med kundene ansikt til ansikt.
Faktisk forteller finansrådgiveren at mange hun er i kontakt med blir overrasket da hun forteller at hun har tilhold i lokaler i Fredrikstad.
Jeg passer alltid på å si at «Hei, det er Trine som ringer fra DNB i Fredrikstad. Ofte får jeg til svar at «oi, sitter du ikke i Oslo?»
Som rådgiver er Johansen opptatt av å skape nære og gode relasjoner til kundene, og å sette seg inn i hver kundes økonomi og spesifikke ønsker.
– Ofte lurer folk på om jeg husker de fra kontakt vi har hatt tidligere, og jeg merker at det setter de stor pris på.
I jobben som rådgiver kan Johansen ha kontakt med kundene sine med ulikt mellomrom. Noen ganger svært hyppig, og andre ganger kan det gå år mellom hver gang.
Et tema finansrådgiveren ofte er i kontakt med kundene sine om er lån til kjøp av bolig. Dette kan både være de som kjøper bolig for første gang, og de som har vært igjennom flere boligkjøp fra før.
Av kollegaene sine beskrives Johansen som ei som er glad i jobben sin, og glad i kundene sine. Så glad i jobben er hun at hun til tider sliter med å gå hjem fra jobb klokken 16.00.
Selv om Johansen trives aller best med å hjelpe kundene sine, er hun likevel ærlig på at hun til tider også må si nei til det kundene ønsker.
– Da er jeg opptatt av å forklare hvorfor vi må si nei denne gangen, og samtidig se på mulige løsninger og alternativer. Det handler om å gi kundene en trygghet, og vi ønsker ikke å sette kunder i økonomisk skumle eller usikre situasjoner.
Nylig fikk hun en henvendelse fra en kunde i en annen bank som i utgangspunktet tok kontakt for å undersøke DNBs vilkår på boliglån.
– Jeg fortalte om hvordan vi jobber her i Fredrikstad, at vi også tilbyr ulike forsikringer og spareløsninger for kundene våre. Det kan være fordeler ved å samle alle banktjenester på ett sted. I tillegg får man en fast kontaktperson å forholde seg til.
Rådgiveren pekte på at ved å samle flere tjenester er alt tilgjengelig i samme mobil- eller nettbank. I tillegg kan man også få samlerabatter ved å ha flere forsikringer i DNB.
Dette var rett og slett kunden superfornøyd med. Nå slipper han å logge seg på flere steder for å få oversikt.
Spørsmål om boliglån, og spesielt rentene knyttet til boliglånet, er noe rådgiveren får mye av for tiden.
– De aller fleste har merket at rentene har steget. Mange lurer på hva som skjer fremover. For de som har det ekstra tøft er vi opptatt av å se på løsninger, og om det er noe vi kan gjøre, sier hun.
I forbindelse med mulige løsninger går rådgiveren ofte gjennom kundenes privatøkonomi, for å se om det er ting som kan gjøres.
– Det kan være for eksempel stort forbruk på å spise ute på restaurant, gaming eller pengespill. Mange blir overrasket når vi begynner å summere opp i løpet av en måned.
På DNB sine sider kan du enkelt bruke boliglånskalkulatoren for å beregne kostnadene ved et boliglån. Alt du trenger å gjøre er å legge inn boligens pris, ønsket nedbetalingstid, justere rente og ønsket lånebeløp.
Rådgiveren viser ofte til DNB-appens «pengebruk»-funksjon.
– For eksempel med en familie på totalt fem personer er det svært nyttig å få oversikt over hvor mye penger man bruker på mat, sportsklær og treningsavgifter, sier Johansen.
For kunder som i dag enten ønsker bedre oversikt over eget forbruk, har spørsmål til boliglånet sitt eller andre ting de lurer på, er rådgiveren opptatt av at de må ta kontakt med banken.
– Vi er til stede for å hjelpe alle som har behov. Det er bare å ta kontakt med oss!