Dagens aksjetips:
HMS Networks har kapitalsmarkedsdag i dag, mens Höegh Autoliners annonserte tall for august i går.
På listen over kapitalmarkedsdager denne uken finner vi i dag blant annet svenske HMS Networks. HMS står for Hardware meets Software og selskapet har i mer enn 30 år leverte løsninger som gjør at produksjonsenheter på et fabrikkanlegg, gjerne levert av flere leverandører på forskjellige tidspunkt og med forskjellige standarder, kan kommunisere og styres med felles systemer. Løsningene selges både direkte til sluttkundene og indirekte ved at maskin- og verktøyprodusenter samt systemintegratorer inkluderer dem i sine leveranser. Vi venter at oppmerksomheten ved dagens kapitalmarkedsdag vil være rettet mot annonseringen av de finansielle målene fram til 2030, fremdrift og første konklusjoner av den nylig gjennomførte re-organisering i divisjoner, status på integrasjonsarbeidet etter oppkjøpet av amerikanske Red Lion samt ikke minst og mer kortsiktig mot utviklingen så langt i inneværende kvartalet. Ser vi tilbake til 2010 har organisk ordrevekst vært en av de vesentlige driverne for aksjekursen. Denne ordreveksten har snudd til positiv gjennom de siste tre kvartaler og signaler om en videre positiv eller negativ utvikling så langt i kvartalet vil kunne gi reaksjoner i kursen i dag.
HMS Networks stengte i går på SEK 453 pr. aksje og vi har før dagens oppdatering en kjøpsanbefaling med et kursmål på SEK 595 pr. aksje.
Höegh Autoliners annonserte i går tall for august som etter vårt syn indikerte at det kan være noe oppsidepotensial i forhold konsensusforventningene for Q3. Forutsatt kostnader på nivå med både våre estimater og konsensus impliserer oppdateringen en EBITDA på rundt USD 175 mill. for kvartalet, mens konsensus ligger på USD 160 mill. og vårt estimat før eventuelle justeringer ligger på USD 162 mill. Kursen stengte i går på NOK 114.60 pr. aksje og vi har før eventuelle endringer en holdanbefaling med et kursmål på NOK 108 pr. aksje. Kursmålet er basert på en kombinasjon av forventet kontantstrøm til fram til 2027, en EV/EBITDA på 7x på normalisert inntjening og det vi mener er en fair langsiktig verdi av fartøyene
Merk: Rapporten baserer seg på kilder som vurderes som pålitelige, men DNB Carnegie garanterer ikke at informasjonen er presis eller fullstendig. Uttalelser i rapporten reflekterer DNB Carnegies oppfatning på det tidspunkt rapporten ble utarbeidet, og DNB Carnegie forbeholder seg retten til å endre oppfatning uten varsel. Rapporten skal ikke oppfattes som et tilbud om å kjøpe eller selge finansielle instrumenter eller som en personlig anbefaling om investeringsstrategi. DNB Carnegie påtar seg ikke noe ansvar, verken for direkte eller indirekte tap, som følge av at rapporten legges til grunn for investeringsbeslutninger. For informasjon om publiserte investeringsanbefalinger og potensielle interessekonflikter i henhold til Market Abuse Regulation (MAR), vennligst se dnb.no/disclaimer/MAR. For komplett disclaimer knyttet til denne nyhetssaken se «rapporter og analyser på DNB Nyheter» på dnb.no/disclaimer.