Våre aktivt forvaltede aksjefond blir billigere, enklere og mer oversiktlig å kjøpe, sier konserndirektør Håkon Hansen.
I februar 2019 gjennomførte DNB et stort priskutt på de fleste av sine fond. Dette ble godt mottatt av kundene.
- Nå følger vi opp slik at det også blir billigere å kjøpe andeler i våre aktivt forvaltede aksjefond, sier Hansen.
Den samlede prisen blir lavere enn før hvis kundene velger å bytte over til den nye andelsklassen.
- For de fleste kunder vil prisen bli redusert med inntil 20 prosent, sier Hansen.
For eksempel blir prisen på DNB Teknologi senket fra 1,5 prosent til 1,2 prosent.
… fair at vi kutter prisen
Hansen forteller at utviklingen går i retning lavere priser på fond, og at DNB ønsker å være pådriver for lavere priser.
Tidligere var også DNBs jobb med salg av fond større, påpeker han.
- Nå ser vi i større grad at kundene kjøper og handler digitalt, og gjør mer av jobben selv. Da er det også fair at vi kutter prisen.
DNB innfører en ny andelsklasse med lavere pris som kundene nå kan velge å bytte over til. På sikt vil alle kunder bli flyttet over til denne klassen (og få tilgang til de nye prisene).
- Det er cirka 205 000 kundeforhold i de 14 fondene hvor den nye andelsklassen er tilgjengelig, og til sammen forvaltes det over 30 milliarder kroner i disse fondene. Det er dermed en betydelig andel av norske fondskunder som får en prisreduksjon av oss, sier Hansen.
… en mer transparent og forståelig prismodell
I tillegg til å selge fondene billigere til kundene tar DNB også grep for å sørge for å lage en enklere og mer forutsigbar prismodell.
- Vi ønsker oss en mer transparent og forståelig prismodell for alle kundene som handler DNB-fond, både i våre egne løsninger og hos våre konkurrenter, sier Hansen.
DNB ønsker å få fram et tydelig skille mellom det som skal betales til den som forvalter fondet og det som skal betales til banken som distributør.
Hansen håper den enklere og billigere prismodellen bidrar til at flere får enda mer igjen for sparingen sin.
- Det skal være billig å handle DNB-fond gjennom våre plattformer, og vi skal fortsatt levere på samme gode forvaltningskvalitet og enkle løsninger, sier konserndirektøren.
Vi er skikkelig stolte over å ha bidratt til at mange flere kvinner sparer i former som kan gi dem bedre avkastning på pengene sine
I fjor var det enda flere nordmenn som fikk øynene opp for sparing i fond (ekstern lenke), og mange valgte DNB.
DNBs andel av netto nysalg av fond i fjor var på 60 prosent.
Hansen er særlig fornøyd med at kvinneandelen blant fondssparene økte betydelig mot slutten av året.
- Vi er skikkelig stolte over å ha bidratt til at mange flere kvinner sparer i former som kan gi dem bedre avkastning på pengene sine, sier Hansen.
DNBs #huninvesterer-kampanje har bidratt til at det totale fondssalget har økt, og at det for første gang er flere kvinner enn menn blant nye fondskunder i DNB.
- Vi håper at vårt nye priskutt bidrar til at enda flere, både kvinner og menn, setter penger i fond, sier Hansen.