Utbytte LIVE fra DNB NXT Bergen

Internasjonal skalering

– Vi må passe på hvordan vi gjør utviklingen vår videre. Vi må ha disiplin, sier Edgeir Aksnes i Tibber.

UTBYTTE LIVE: – Så langt i år har vi 75 prosent av all omsetning utenfor Norge, sier Edgeir Aksnes, til Monika Inde Zsak og Marius Brun Haugen. Foto: DNB
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 01. okt 2024
Artikkelen er flere år gammel

Nylig deltok CEO i Tibber, Edgeir Aksnes, i podkasten Utbytte under DNB NXT i Bergen. Monika Inde Zsak fra Futurum Ventures deltok også, og programleder var Marius Brun Haugen fra DNB.

De diskuterte mulighetene for internasjonal skalering for norske bedrifter, sett i lys av hva Tibber har fått til internasjonalt. Hva har Tibber gjort for å lykkes med å etablere seg ute og hva har støtte fra en av kjerneinvestorene betydd for selskapet?

40 MILLIONER HUSHOLDNINGER: – Vi teller kunder etter antall husholdninger. Tyskland blinket fort på kartet, sier Edgeir Aksnes. Foto: DNB

Podkasten starter med at Marius Brun Haugen spør Aksnes om hvor stor del av omsetningen til Tibber er utenfor Norge.

– Så langt i år har vi 75 prosent av all omsetning utenfor Norge. Norge er i dag det tredjestørste markedet vårt, sier Edgeir Aksnes.

Aksnes forteller at da Tibber skulle gå internasjonalt så de på antall kunder etter  hvor mange husholdninger det finnes i ulike land.

– Vi teller kunder etter antall husholdninger. I Norge finnes det rundt 2,4 millioner husholdninger, men Tyskland blinket fort på kartet.

Vi teller kunder etter antall husholdninger
Edgeir Aksnes

Tyskland har over 40 millioner husholdninger, og veldig mange husholdninger har solcellepaneler. 

– Vi gikk inn i det tyske markedet for 3-4 år siden, og fikk gjennomslag på slutten av 2022, midt under strømkrisen. Så tok det av og ble raskt det nest største markedet vårt og Tyskland kan bli det største markedet vårt rundt påsketider neste år.

Hvordan skal dere vokse videre, spør Marius Brun haugen.

– Vi må passe på hvordan vi gjør utviklingen vår videre. Vi må ha disiplin, så vi styrer etter disiplin, men vi skal ha solid vekst, sier Aksnes.

Globalt potensial

Futurum Ventures har vært investert i Tibber siden 2018 gjennom Wiski Capital.

Var det åpenbart at Tibber skulle utenfor Norges grenser spør programlederen Monika Inde Zsak. Hun har fulgt selskapet gjennom mange år som investor.

– Ja, absolutt. Det var flere faktorer som talte for det. Det ene var å se på problemet som Tibber løser for kunden. Det Tibber gjør er å hjelpe sluttkunden til å spare energi i hjemmet. Markedspotensialet er kjempestort, og det er et globalt potensial, sier Zsak.

Vi så at Tibber kunne bli en kategorileder, og det har Tibber fått til
Monika Inde Zsak

Zsak forteller også at veldig mange selskaper som selger energi tjener mer jo mer strøm kunden bruker.

– Det betyr at de ikke har en troverdig forretningsmodell for å hjelpe kundene med å spare energi. Der var Tibber helt annerledes og et friskt pust inn i bransjen. Vi så at Tibber kunne bli en kategorileder, og det har Tibber fått til, sier hun.

Futurum Ventures og Zsak så et internasjonalt potensiale i selskapet.

– Når vi går inn i et selskap må vi ha tro på at vi får ut mangegangen, og vi må ha tro på at det selskapet vi går inn i har et stort potensiale, og da blir Norge for lite, sier hun.

KJEMPESTORT MARKEDSPOTENSIAL: – Det Tibber gjør er å hjelpe sluttkunden til å spare energi i hjemmet, sier Monika Inde Zsak i Futurum Ventures. Foto: DNB
Marius Brun Haugen ledet innspillingen av Utbytte fra DNB NXT i Bergen. Foto: DNB

Merk: Innholdet i denne artikkelen er verken ment som investeringsråd eller anbefalinger. Har du noen spørsmål om investeringer, bør du kontakte en finansrådgiver som kjenner deg og din situasjon. Husk også at historisk avkastning aldri er noen garanti for framtidig avkastning. Framtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutvikling, dyktighet, risiko, samt kostnader ved kjøp, vedlikehold og salg. Avkastningen kan også bli negativ.