Mange har vært spente på resultatene fra julehandelen. Fersk statistikk basert på DNB-kunders kortbruk viser nå at handelen falt med fem prosent.
- I 2019 brukte vi i snitt 5.810 kroner på julen, mens i 2018 handlet vi for 6.116 kroner. Dette er en nedgang på fem prosent. Mesteparten av pengene ble brukt på klær, sko og tilbehør, sier Merete Magnussen, forretningsutvikler i DNB.
Statistisk Sentralbyrå melder om en nedgang på to prosent for detaljhandelen i desember 2019.
Grete Lekven, leder for handelsbedriftene i DNB, synes ikke disse tallene er veldig overraskende.
Det er tøft for mange, men handelen er ikke død
- Alle i bransjen kjenner på at det er krevende tider. Internasjonale nettbutikker og grensehandelen har økt relativt mye de siste årene. Men, netthandelen i Norge står kun for fem prosent av all omsetning i handelen, sier Lekven.
Netthandelen har endret handelen totalt, mener Lekven.
- Det er spennende tider nå, og det er tøft for mange, men handelen er ikke død. Den er bare i en formidabel endring, sier hun.
- Har du et godt forretningskonsept, må du ta godt vare på det. Det er veldig lett å ødelegge et godt konsept dersom man ikke har kvalitet og kontroll i verdikjeden. Og, skap en vinnerkultur. Kundene merker kulturen i din bedrift, og det er der hvor kundene møter deg/bedriften at slaget står, sier Lekven.
Tallene Magnussen og Lekven viser til er DNBs egne kundedata, og er basert på korttransaksjoner fra utvalgte julehandelskategorier, som bøker, klær, sko og tilbehør, kosmetikk, hjem, elektronikk og musikk, sportsutstyr, spill og leker. Korttransaksjonene er gjennomført fra 19. november og til og med 29. desember, blant personer 18 år og eldre.
- Menn handlet mest sportsutstyr, elektronikk og musikk, og kvinner handlet mest av kosmetikk, bøker, klær, sko og tilbehør, sier Magnussen.
Kvinner i 40-årene handlet for 33 prosent mer enn gjennomsnittet.
- Kvinner fordeler handlingen sin utover hele perioden, men uke 51 var den mest aktive uken for kvinnene, sier Magnussen.
Black Week var en viktig handleperiode for unge menn
Black Week forut for Black Friday i november har blitt en viktig periode for butikkene som selger julegaver. Analysen viser at unge menn (20–40 år) brukte mest i denne perioden, og noe som tilsvarte 43 prosent av deres totale handlesum.
- Black Week var en viktig handleperiode for unge menn. Den siste uken før jul var også preget av at menn handlet; de brukte mer penger enn kvinner denne uken, avslutter Lekven.