Tre faktorer trekker fraktmarkedet opp.
I bilfraktmarkedet ser vi nå at kontraktene som inngås for kontrakter over fem år gjøres med rater på rundt USD 65k pr. dag. Til sammenligning rapporterte Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners resultater på basis av oppnådde rater på henholdsvis USD 50k og 43k pr. dag da de nylig la fram sine siste kvartalstall.
Tre av faktorene som trekker dette fraktmarkedet opp er lave kjøretøylagre og et etterslep på fornyelser av bilparken i de viktigste markedene i USA og Europa, samt en høy vekst i kinesisk bileksport. Eksporten fra Kina krever ikke bare mer skipskapasitet i form av volum, men øker i de fleste tilfellene også seilingsdistansene sammenlignet med den allerede eksisterende eksporten fra Japan og Sør-Korea.
Wallenius Wilhelmsen stengte i går på NOK 87.40 pr. aksje og vi har her en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 131 pr. aksje. Höegh Autoliners stengte samtidig på NOK 55 pr. aksje og her har vi en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 79 pr. aksje.
Merk: Å kjøpe og selge aksjer innebærer høy risiko fordi verdien i verdipapirer vil svinge med tilbud og etterspørsel. Historisk avkastning i aksjemarkedet er aldri noen garanti for framtidig avkastning. Framtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutvikling, aksjeselskapets utvikling, din egen dyktighet, kostnader for kjøp og salg, samt skattemessige forhold.
Innholdet i denne artikkelen er verken ment som investeringsråd eller anbefalinger. Har du noen spørsmål om investeringer, bør du kontakte en finansrådgiver som kjenner deg og din situasjon.