Fond og sparing:
– Disse selskapene spiller på følelsesregisteret vårt, sier forvalter Øystein Kværner.
Store underholdningsøyeblikk skaper minner. Mange av disse varer livet ut og noen overskrider generasjoner. «Hvor var du da Oddvar Brå brakk staven». Dette skjedde i 1982, og er ikke noe undertegnedes generasjon husker, men uttrykket sitter i den norske folkesjelen fortsatt. Eller hva med alle timene de som vokste opp på 80-tallet brukte på Super Mario på Nintendo 8-bit? Dagens barn vokser fortsatt opp med Super Mario på Nintendo Switch og Disneys univers av tidløse karakterer.
Les mer om aksjefondet DNB Sport & Entertainment!
– Jeg mener de unike immaterielle eiendelene disse selskapene sitter på gjør at de har en økonomisk vollgrav som overskrider generasjoner. Ikke bare beskytter det dem mot konkurrenter, men også mot strukturelle endringer i samfunnsstrukturen som kunstig intelligens, sier porteføljeforvalter Øystein Kværner.
I dette webinaret møter du porteføljeforvalter Øystein Kværner sammen med Jørgen Mørk. Her går gjennom DNB Sport & Entertainment sitt investeringsunivers, strategi og noen av de sentrale investeringene i fondet.
Han ble ansatt i DNB Asset Management for å starte dette fondet, og mener at sport og underholdning ikke vil gå av moten med det første.
– Vi intervjuet Øystein til en annen forvalterstilling, men det ble tydelig at han først og fremst brant for å investere i sport og underholdning. Vi fikk muligheten til å sette opp DNB Sport & Entertainment, og ansatte Øystein, sier den erfarne aksjesjefen Knut Hellandsvik.
– Jeg gleder meg til å jobbe tett sammen med øvrige kollegaer i DNB Asset Management. Eksempelvis Erling Thune som dekker media-sektoren for DNB Teknologi, og de regionale og sektorspesialistene som deler arbeidssted, sier Kværner.
– Når du ser porteføljen, så kjenner du igjen mange av selskapene. Dette er globale merkevarer med kvalitet i inntjeningen, sier Kværner.
Kvalitetsselskaper er gjerne selskaper med en etablert forretningsmodell som leverer gode resultater gjennom forretningssyklusen, har høy avkastning på investert kapital og en sterk konkurranseposisjon. Han har delt inn selskapene i 15 kategorier, alt fra musikkinstrumenter til bøker. Eksempler på kjente merker er Nintendo, Disney, Spotify, Garmin, Sony, Nike, og Roblox.
– Du får sjelden disse selskapene på billigsalg, men den sterke konkurranseposisjonen gjør at inntjeningen deres blir eksepsjonelt god, år etter år. Markedet sliter ofte med å verdsette denne egenskapen i tilstrekkelig grad, mener Kværner.
Han trekker fram Warren Buffetts filosofi, som hevder at det er bedre å kjøpe fantastiske selskaper til greie priser, enn å kjøpe greie selskaper til fantastiske priser.
Verdensbanken forventer at middelklassen vil øke med én milliard mennesker innen 2033.
– Den voksende middelklassen får mer tid og mer penger. Det som typisk karakteriserer en person som tar klassereisen opp i middelklassen er muligheten til å bruke disse ekstra ressursene på annet enn ren overlevelse. Tiden og pengene brukes da gjerne på sport og underholdning, sier Kværner.
I tillegg tror han at selskapene kommer til å videreutvikle forretningsmodellene sine framover.
– Jeg tror selskapene kommer til å forvalte sine immaterielle eiendeler på en måte som ytterligere øker inntjeningen over tid, sier Kværner.
Det handler om å finne produkter og tjenester som kundene er gladelig betaler for.
– Det finnes også mange privateide selskaper i sektoren. Mange av disse er eid av Private Equity-aktører med en begrenset tidshorisont. Dette tror jeg det kommer til å føre til mange børsnoteringer innenfor denne sektoren i årene som kommer, sier Kværner.
Årsaken er at PE-fond ofte ønsker å utvikle selskapene sine over en gitt periode for deretter å selge dem videre, gjerne i form av en børsnotering. DNB Sport & Entertainment investerer kun i børsnoterte selskaper med tilstrekkelig størrelse og likviditet.
– Vi har identifisert rundt regnet 180 selskaper innenfor investeringsuniverset til DNB Sport & Entertainment i dag, avslutter Kværner.
Strategien til fondet er å investere i selskaper som direkte muliggjør sport og underholdningsopplevelser. Selskaper der sport og underholdning bare utgjør en liten del av inntektene, samt reiselivsbransjen og gambling, er ikke en del av investeringsstrategien.
Innholdet i artikkelen er å anse som markedsføringsmateriale fra DNB og skal ikke oppfattes som et tilbud om å kjøpe eller selge finansielle instrumenter eller som investeringsrådgivning tilpasset den enkelte investors situasjon. DNB påtar seg ikke noe ansvar som følge av at innholdet i artikkelen legges til grunn for eventuelle investeringsbeslutninger. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.