Handelsdata, juni 2021

Privatinvestorene handlet mer aksjer

Privatinvestorene har definitivt ikke tatt tidlig sommerferie og økte aksjehandelsaktiviteten noe i juni.

HANDELSDATA, JUNI 2021: Privatinvestorene økte sine kjøp. Norwegian, MPC og Kahoot toppet listene og kvinnenes andel av handelen nådde nye høyder. Foto: NTB
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 05. jul 2021
Artikkelen er flere år gammel

Denne rapporten er utarbeidet av Marius Brun Haugen i samarbeid med Jarle Nummedal og Tobias Brodd – DNB Markets. Her kan du laste ned hele rapporten.

Norwegian, MPC og Kahoot toppet listene og kvinnenes andel av handelen nådde nye høyder. 

Privatinvestorene har ikke tatt sommerferie

Privatinvestorene økte aktivitetsnivået i juni. Det er første måned med aktivitetsøkning siden toppen i januar 2021. De er med andre ord ingen tegn til at investorene startet sommerferien tidlig i år. Totalt ble det solgte aksjer for 154 millioner kroner mer enn det ble kjøpt for. Samlet sett ble det omsatt aksjer for mer enn 11 milliarder kroner. Likevel er det verdt å merke seg at 6 av 10 transaksjoner var kjøp. 

Foto: DNB Markets

Kvinnenes andel av handelen til nye høyder

Det er hyggelig å se at kvinnenes andel av den totale handelen klatrer til nye høyder. Kvinnenes andel utgjør riktignok ikke mer enn i overkant av 12 prosent (basert på antall transaksjoner), men trenden fra 2020 viser at det går i riktig retning. Målt ved bruttovolum (det samlede beløpet aksjer ble kjøpt og solgt for i juni) utgjorde kvinnenes andel syv prosent. 

Foto: DNB Markets

Norwegian befester posisjonen på toppen

Norwegian er definitivt tilbake på radaren til privatinvestorene og troner øverst på topplisten for andre måned på rad. Et brennhett marked for containershipping og sterk aksjekursutvikling, bidro til fortsatt stor aktivitet i MPC, som forøvrig ble nettosolgt for andre måned på rad. Mange nye aksjonærer har strømmet til aksjen siden høsten 2020. Det er ikke rart at noen velger å sikre gevinst. Aktiviteten i Kahoot er fremdeles stor og aksjen kan være på vei til å bli en skikkelig «folkeaksje». 

Foto: DNB Markets

Investorene nettokjøpte vekstaksjer (Euronext Growth) - igjen

Privatinvestorene nettokjøpte vekstaksjer (Euronext Growth) for nesten 80 millioner kroner i juni. Det er mennene som dominerer handelen på Euronext Growth. Kvinnenes handelsaktivitet er fremdeles fallende på her. Bergen Carbon Solutions ble den mest kjøpte aksjen, mens Rana Gruber ble den mest solgte. 

Foto: DNB Markets

De mest kjøpte aksjene

Privatinvestorene fortsatte å kjøpe Kahoot i juni og lot seg dermed ikke skremme av nedsalget til storeieren Datum. Sammen med både Norwegian, Storebrand, Salmar og nykommeren Elopak utgjør topplisten en variert bukett denne måneden.  

Foto: DNB Markets

De mest solgte aksjene

På topplisten over de mest solgte aksjene denne måneden finner vi olje og industrirelaterte aksjer, samt Nordic Semiconductor. Etter en lang periode med sterk aksjekursutvikling, korrigerte aksjen ned i juni. 

Foto: DNB Markets

De mest populære internasjonale aksjene

AMC Entertainment toppet igjen listen med de mest handlede internasjonale aksjene. Fellesnevneren med GameStop og Blackberry er at samtlige er såkalte «shortskvisaksjer», med stor aktivitet blant privatinvestorer verden over.

Foto: DNB Markets

Det er menn som går på kino

Menn og kvinner gikk motsatt vei i AMC-aksjen i juni 2021. Mennene kjøpte, mens kvinnene solgte. Det er også mennene som dominerer handelen i aksjen basert på antall transaksjoner. De som handler via investeringsselskap er nær fraværende i aksjen. Som alltid presiserer vi at man ikke skal lese for mye ut av disse dataene. Dette er en kuriositet! 

Foto: DNB Markets

Investorene solgte fornybaraksjer

I figuren tracker vi nå handelsaktiviteten i 29 nordiske «fornybar-aksjer» (ESG).

Aktiviteten i fornybaraksjene (i prosent av totalhandelen) gikk tilbake til under 12 prosent i juni og investorene nettosolgte aksjene i «fornybarindeksen» for 58 millioner kroner. 

Foto: DNB Markets

De unge, fremadstormende og erfarne

NB! Vi har delt inn investoraktiviteten i tre aldersgrupper og gitt gruppene kallenavn. «De unge» (18-28 år), «de fremadstormende» (29-49 år) og «de erfarne» (50 år-). All investoraktivitet er inkludert i utvalget.

Foto: DNB Markets
Foto: DNB Markets
Foto: DNB Markets

Regionaksjene - mest nettokjøpt og nettosolgt

Foto: DNB Markets
Foto: DNB Markets