Solide resultater drevet av utlånsvekst og kundeaktivitet

DNB leverte et resultat etter skatt på 10,4 milliarder kroner i andre kvartal 2025.

ANDRE KVARTAL 2025: DNB leverte et resultat etter skatt på 10,4 milliarder kroner i andre kvartal 2025. Foto: Noah M. Pedersen
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 11. jul. 2025
Artikkelen er flere år gammel

Det er en nedgang på 0,3 milliarder kroner, eller 3 prosent, sammenliknet med samme periode i fjor.

– Jeg er imponert over det norske næringslivet og bedrifter landet over som håndterer den globale usikkerheten svært godt. Norsk økonomi er robust med lav arbeidsledighet, reallønnsvekst og høy aktivitet, og det bidrar også til at DNB leverer et solid resultat med høy og økende aktivitet på tvers av kundesegmenter og produktområder, sier konsernsjef Kjerstin Braathen.

Utlånsvekst i alle segmenter

I personmarkedet var aktiviteten høy gjennom kvartalet, med solid etterspørsel etter boliglån. Dette har bidratt til en utlånsvekst på 3,2 prosent de siste 12 månedene, 0,8 prosent sammenliknet med forrige kvartal. Ved utgangen av kvartalet opplevde DNB dobbelt så stor pågang som normalt fra kunder som ønsket å flytte lånet sitt til banken.

Aktiviteten i markedet har vært særlig høy etter at Norges Bank besluttet å sette ned styringsrenten med 0,25 prosentpoeng 18. juni.

– Vi vet at mange av kundene våre har ventet på dette, og det var viktig for oss å være raskt ute med å varsle rentekutt for kundene våre. Sentralbanken har gjort en god jobb med å håndtere inflasjonspresset de siste årene og ser nå rom for å redusere styringsrenten. Dette vitner om en sunn norsk økonomi, sier Braathen.

Også de andre kundeområdene opplevde vekst i kvartalet, og virksomhet utenom personmarkedet bidrar med om lag 7 av 10 kroner av konsernets resultat. Tallene for andre kvartal viser at bedriftene fortsetter å investere. Utlån til bedriftskunder i Norge økte med 1,8 prosent, mens veksten i utlån til de største norske og internasjonale selskapene var på 3,3 prosent, sammenliknet med forrige kvartal.

DNBs portefølje er godt diversifisert, og tapsavsetninger i kvartalet utgjorde 677 millioner kroner, hvorav kun 12 millioner kroner var knyttet til personkunder.

Skaffer kapital til næringslivet

Andelen av DNBs inntekter fra andre kundeaktiviteter enn utlån og innskudd øker betydelig. Dette er i tråd med ambisjonen om å øke provisjonsinntektene fra blant annet rådgivning, kapitalinnhenting, sparing og pensjon - en utvikling som forsterkes gjennom oppkjøpet av Carnegie. Netto provisjons- og gebyrinntekter økte med 27,1 prosent i kvartalet, sammenliknet med andre kvartal 2024, til 4,4 milliarder kroner.

– Dette er inntekter fra områder hvor kundene etterspør rådene vi gir, og kompetansen vi tilbyr. Aldri tidligere har vi hatt et så sterkt kvartal på dette området, og vi ser at vi skaper god kundeverdi i alle produktområdene. Vi er godt posisjonert for videre vekst med integrasjonen og etableringen av DNB Carnegie, sier Braathen.

Oppkjøpet av Carnegie ble fullført 6. mars, og DNB Carnegie ble lansert 12. mai.

– Tilbakemeldingene fra kundene har vært positive, og vi ser at virksomhetene passer enda bedre sammen enn vi la til grunn da vi gikk inn for å kjøpe Carnegie. Sammensetningen av både produkter, geografi, bransjekunnskap og erfaring posisjonerer oss som den ledende nordiske investeringsbanken, og siden lanseringen har DNB Carnegie bistått i 119 kapitalmarkedstransaksjoner globalt, sier Braathen.

Finansielle nøkkeltall for andre kvartal 2025 (tall for tilsvarende kvartal i 2024 i parentes):

  • Driftsresultat før nedskrivninger og skatt utgjorde 13,8 milliarder kroner (14,1) 
  • Resultatet var 10,4 milliarder kroner (10,8) Resultat per aksje var 6,79 kroner (6,83) 
  • Egenkapitalavkastningen var 15,4 prosent (16,6) Kostnadsgraden var 38,8 prosent (34,8) 
  • Ren kjernekapitaldekning var 18,3 prosent (19,0)